نقاط ضعف قانون محدودیت از مصنوعات فلزی« اقتصاد سرآمد » گزارش می دهد

میکروپلاستیک‌ها رهاورد جدید آلودگی هوا

گروه انرژی -اعظم زندیه-  یافته‌های دانشگاه هال در انگلستان نشان می‌دهد که شواهدی از وجود میکروپلاستیک‌ها تقریباً در بدن همه افراد مورد آزمایش یافت شده است. طبق مطالعه‌ای در ماه گذشته، ذرات میکروسکوپی مشابهی در خون انسان یافت شد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که این ذرات می‌توانند در سراسر بدن حرکت کنند و به طور بالقوه در اندام‌ها ساکن شوند. طبق این مطالعه کودکان بیش از ۱۵ برابر بزرگسالان ذرات آلودگی در بدنشان دارند. با توجه به یافته‌های دانشمندان، این مواد میکروسکوپی محیطی مناسب برای رشد باکتری‌هایی با مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالا فراهم می‌کنند. بنابراین توانایی میکروپلاستیک‌ها برای نفوذ به بدن ما و اثرات آنها بر بدن انسان باعث نگرانی‌ بیشتری شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، میکروپلاستیک‌ها قطعات پلاستیکی کوچکی هستند که اغلب به اندازه دانه کنجد هستند و طول آن تقریباً پنج میلی‌متر است. این نوع آلودگی‌ها در محصولات مختلفی از لباس‌های مصنوعی گرفته تا بطری‌های پلاستیکی وجود دارند.میکروپلاست‌ها متشکل از اتم‌های کربن و هیدروژن هستند‌ که به یکدیگر متصل شده‌اند و اغلب حاوی مواد شیمیایی مانند  فتالات‌ها و دی‌فنیل‌اترهای پلی‌برومینه هستند. بررسی اخیر که خطر سرطان را در رابطه با میکروپلاستیک‌ها ارزیابی کرده است، بیان می‌کند که تحقیقات کامل‌تر در مورد اینکه این مواد چگونه می‌توانند سلول‌ها را تغییر دهند و سرطان‌زایی را القاء کنند، «فوراً مورد نیاز است».تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اندازه نانومتری آنها امکان ورود آنها را به منابع آبی تسهیل می‌کند. این موضوع یک تهدید بزرگ برای حیات پرندگان و آبزیان است که اغلب ذرات را با غذا اشتباه می‌گیرند. طبق برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، ریزدانه‌های پلاستیکی از سال ۱۹۷۰ و زمانی که جایگزین مواد طبیعی می‌شدند در لوازم آرایشی و بهداشت شخصی افراد وجود داشت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تحقیقات بیشتری در مورد اثرات بهداشتی و زیست محیطی میکروپلاستیک‌ها انجام شده است؟. با توجه به ناشناخته بودن اثرات این ذرات نگرانی‌های بیشتری در مورد تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان ایجاد شده است.
ذرات پلاستیک هوا را نشانه رفته‌اند
امید فیض‌آبادی کارشناس انرژی و مدرس دانشگاه در اینباره به  روزنامه اقتصادسرآمد؛ گفت: با توجه به ناشناخته بودن اثرات این ذرات نگرانی‌های بیشتری در مورد تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان ایجاد شده است.
ناآگاهی مردم و استفاده از میکروپلاستیک‌ها
او با بیان این مطلب که، برای کاهش قرار گرفتن انسان در معرض این ذرات پیشنهاداتی در خصوص ایجاد محدودیت بر روی میکروپلاستیک‌های موجود در بازار اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا مطرح است و ایران نیز باید متوجه آن باشد، افزود: در این مسیر شرکت‌ها باید از افزودن میکروپلاستیک به تقریباً همه محصولات، از لوازم آرایشی گرفته تا مواد شوینده، خودداری کنند، که به نوبه خود از انتشار ۵۰۰ هزار تن میکروپلاستیک در یک دوره ۲۰ ساله جلوگیری می‌کند.
نقاط ضعف قانون محدودیت از مصنوعات فلزی
وی با اشاره به  این نکته که، انتظار می‌رود محدودیت قانونی استفاده از مصنوعات پلاستیکی تا پایان سال ۲۰۲۲ به قانون تبدیل شود، با این حال برخی گروه‌های زیست‌محیطی ادعا می‌کنند که این پیشنهاد دارای نقاط ضعف بزرگی است، افزود: برخی از بخش‌ها ممکن است تا هشت سال فرصت داشته باشند تا میکروپلاستیک‌ها را در محیط رها کنند، در حالی که «پلاستیک زیست تخریب‌پذیر» – ریزپلاستیک‌هایی که به سرعت و به‌طور کامل و آن‌طور که ممکن است از نام آن برداشت شود تجزیه نمی‌شوند، می‌توانند به طور کلی از این ممنوعیت فرار کنند.
اتحادیه اروپا در پی شهرت با قانون میکروپلاست‌ها
فیض‌آبادی با تاکید براین مهم که، اتحادیه اروپا می‌تواند با این ممنوعیت جدید، شهرت خود را در مقابله با آلودگی پلاستیکی افزایش دهد، اما باید از منحرف شدن توسط خلاهای حمایت شده توسط صنعت جلوگیری شود، گفت: ضایعات پلاستیک و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، در صورت عدم بازیافت و تبدیل شدن به گرانول پلاستیک  در خاک باقی می مانند و مواد شیمیایی آنها به تدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می شود. بنابراین علاوه بر اثرات کیسه ها و ظروف پلاستیکی و سایر ضایعات پلاستیک روی محیط زیست، آنچه حائز اهمیت است، سلامت انسان هاست، به خصوص اینکه امروزه مصرف بیش از حد و نابجا از این مواد، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت انسان به همراه دارد و امروز پای آن به هوای تنفسی ما نیز باز شده است.
رد پای مواد شیمیایی سمی ضایعات پلاستیک ( میکرو پلاستیک ) در خون وهمه بافت های بدن یافت می شود و چنانچه ورود آن به بدن ادامه یابد می تواند سبب بروز سرطان، نقایص مادرزادی در نوزادان، اختلال در سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد غدد اندوکرین در نتیجه ناباروری و سایر بیماری ها مرتبط است. کشور ما با اینکه هفدهمین جمعیت جهان را دارد، تحقیقات نشان می دهد در ایران سالانه بیش از 2 میلیون تن پلاستیک تولید می شود و مقدار خیلی ناچیزی ( تنها 9%) از این پلاستیک ها بازیافت و تبدیل به گرانول پلاستیک پر کاربرد مانند گرانول پلی اتیلن و  می شوند، خاطر نشان ساخت:  بیشتر این ضایعات پلاستیک ها نیز بادوام هستند و صد ها سال طول می کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. نکته حائز اهمیت سازمان بهداشت سازمان بهداشت جهانی پس از تجزیه و تحلیل جدیدی از برخی از محبوب ترین مارک های آب جهان، اعلام کرده است که بیش از 90 درصد آب داخل بطری ها حاوی ذرات پلاستیک ( میکرو پلاستیک ها )است بطوریکه آب داخل بطری های پلاستیک بیشتر از دو برابر آب شهری حاوی ذرات پلاستیک است.
 میکروپلاستیک‌ها رهاورد جدید آلودگی هوا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه