دبیر نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در گفتگوی اختصاصی با«اقتصادسرآمد»

راهبردی- کارساز- ضروری

گروه اقتصاد دریا -بخش دوم و  پایانی- اهمیت اقتصاد دریامحور تا آن جاست که می‌تواند هر کشوری را به اوج اقتصاد برساند و از تنگنای اقتصاد خشکی محور برهاند. این نکته در مورد کشور ما که با بحران کم آبی دست‌و‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پنجه نرم کند، از اهمیت صدچندان برخوردار است.دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی از 23 ماه جاری در جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود. بعد از دو سال توقف به دلیل کرونا این برنامه ارزشمند ملی بار دیگر به حرکت درآمده تا گام مهمی در تحقق اقتصاد دریامحور بردارد. آن چه به تفصیل در پی می آید، گفت و گویی است با دکتر پیمان مسعودزاده- دبیر نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی- در باره نمایشگاه از یک سو و اقتصاد دریامحور از دیگر سو که توجه دوستداران دریا و به خصوص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را به آن جلب می کنیم؛ زیرا ‍‍‍‍‍‍‍تبیین می کند که راهبرد برون رفت ما از مشکلات کنونی، توجه به اقتصاد دریامحور و البته قوانینی است که باید مصوب و با جدیت پیگیری شود:
وضعیت کشورهای دیگر: 
کشورهای موفق کدامند و چگونه می توان به آن ها نزدیک شد؟ 
چین و کره جنوبی، دو کشور اول دنیا هستند از نظر تناژ تولید سازه های دریایی. این دو کشور به صرفه اقتصادی رسیده اند برای سرمایه گذاری های بسیار کلان و با توجه به صادراتی که دارند، منافع بالایی از این سرمایه گذاری کسب می کنند و به همین دلیل، برای دانش و کاربرد، سرمایه گذاری های کلان و  حمایت های کلان دارند. اما برای سایر کشورها-از جمله ایران- مقرون به صرفه نیست که در همه موارد سرمایه گذاری کلان انجام دهد. در این کشورها، وام های کم بهره و بسیار بلندمدت داده می شود تا در زمینه صنایع دریایی اشتغال ایجاد کنند و نیز، صنعت خود را بیش از پیش توسعه دهند؛ زیرا مشتریان زیادی در سطح جهان دارند. این موقعیت برای همه کشورها فراهم نیست. در بعضی مواقع، تا نود درصد هزینه ساخت یک کشتی، وام است. این وام کلان کم بهره و بلند مدت، هم اشتغال ایجاد می کند، هم صنعت را توسعه می دهد و هم برای آن کشورها ارزآوری دارد. 
ما در ایران، خلاء وجود بانک تخصصی دریایی را کاملا حس می کنیم. بانکی که بتواند با تخصص خود، صنایع دریایی را درک کند، روی آنها سرمایه گذاری کند و شرایط وامی که می دهد با شرایط سازه های دریایی مطابقت داشته باشد. مانند بانک مسکن که در بخش مسکن متخصص است و روی آن سرمایه گذاری می کند و وام های اعطایی مطابق با دوره زمانی ساخت یک مسکن تعریف شده است. این خلاء باعث شده که صنایع دریایی ایران از حامی کلان بی بهره بمانند و سرمایه گذار کلان نداشته باشند. 
بانک صنعت، معدن تجارت، مقوله صنایع دریایی را مانند سایر صنایع می بیند و این نگاه، با توجه به تفاوت های بزرگی که بین صنایع دریایی و سایر صنایع- به خصوص صنایع کوچک- وجود دارد، چندان مطابق واقعیت های تولیدات دریایی نیست. به یک بانک کاملا تخصصی و حرفه ای در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی به طور جدی نیاز داریم.
وضعیت قوانین حمایتی مصوب:
تصویب قوانین حمایتی، یکی از مهم ترین اموری است که برای رشد و بالندگی یک صنعت باید در نظر گرفت. صنایع دریایی و دریانوردی ایران، از حیث مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی چگونه است؟
قانون حمایت دریایی و فرادریایی چندین سال پیش مصوب شد. بازه زمانی ده ساله برای اجرا داشت که زمان مذکور هم به پایان رسیده است. تاسیس صندوق حمایت از صنایع دریایی و دریانوردی یکی از مصوبات مجلس است که با سالی یک میلیارد دلار قرار بر راه اندازی و تقویت بود که هنوز صورت نگرفته است. قانون خوبی است اما هنوز اجرا نشده است که دلایل عدم اجرایی شدن آن جای بحث مستقل دارد. 
دریا می تواند موتور توسعه ما باشد. صنایع دریایی فقط ساخت و تعمیرات نیست؛ بلکه بسیار گسترده تر از این هاست. شیلات، گردشگری و... بسیار صنایع دیگر را هم شامل می شود. اگر دریا را دریابیم، اشتغال پایدار و گسترده صورت می گیرد، استان های ساحلی آباد می شود، مهاجرت معکوس شده شهرهای پرجمعیت به آرامش می رسند، مساله خشکسالی حل می شود و از تنگنای کم آبی خارج  می شویم.
باید مجموع فعالیت هایی از حیث قانون گذاری تا اجرای همه جانبه صورت بگیرد تا افکار عمومی از نسل های اول تا سایر نسل ها به خوبی با نعمت دریا به مثابه یک صنعت مادر، آشنا شوند و در نهایت، بهره ای که کشورها از دریا می برند نصیب ایران هم بشود. سهم ما اکنون از منافع صنایع دریایی فقط 2 تا 3 درصد است که نسبت به وسعت سواحل و ظرفیت های دریایی ما نزدیک به صفر است. 
تغییر نگاه خشکی محور، به سمت نگاه دریامحور حرکتی ملی می خواهد از قوانین کلان تا فعالیت های فرهنگی گسترده از کودکستان تا دانشگاه. منابع و منافع اقتصاد دریامحور برای کشوری مثل ایران، بسیار زیاد است و چندین برابر نگاه خشکی محور ارزش افزوده دارد. این است که ضروری است گردش نگاه به سمت دریا و استفاده از منافع بسیار زیاد آن. 
گرایش به اقتصاد دریامحور
و سخن پایانی؟
هر چقدر روی دریا کار کنیم  باز هم کم است. همه خانواده صنایع دریایی و دریانوردی از انجمن ها، رسانه ها، تولیدکنندگان، مالکان کشتی ها، فعالان سواحل و بنادر و همه و همه لازم است با همدلی و همفکری بیشتر، تلاش کنیم که نگاه دریامحور در جامعه جا بیفتد. جا انداختن نگاه دریامحور و گرایش همگانی به سمت دریا و استفاده جمعی از منافع سرشار آن رسالت مشترک همه ماست که برای انجام آن لازم است بیش از پیش در کنار هم قرار بگیریم. 
راهبرد برون رفت ما از مشکلات بزرگی مانند اشتغال، کم آبی و امثال این ها، فقط دریاست و صنایع دریا محور می توانند مسیر بزرگ توسعه را در مقابل ما قرار دهند. 
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، گامی است به سوی اندیشیدن به دریا، همکاری های موثر و بهره مند شدن از منابع و منافع سرشار دریا. گرایش به دریا در همه سطوح، راهبردی، کارساز و ضروری است.
راهبردی- کارساز- ضروری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه