حدود 1000 دانش آموخته ممتازحاصل تلاش دانشکده مهندسی دریایی امیرکبیر،« اقتصادسرآمد» بررسی کرد

دانش دریا درسیطره دانشکده مهندسی دریایی امیرکبیر

گروه اقتصاددریا - «دانش بنیان»، اندیشه کاربردی برآمده از دانشگاه هاست که مبنای تولید دانش محسوب می شوند. بی تردید، شروع شکوفایی از آنجایی است که سرچشمه تولید دانش است. 
در هر صنعتی، اگر مبانی دانش محکم و  استوار باشد، نتایجی که به دست می آید، درخشان خواهد بود؛ متکی به خود بودن، استقلال در فکر و عمل و تولید بدون واسطه تا بی نهایت، از مزیت های بی نظیر تولید دانش بومی است. صنعت دریایی ایران، چندان دیرینه نیست و به نوعی می توان قدمتی حداکثر سی ساله برای آن متصور بود. از اواخر جنگ تحمیلی (حدود سال 1365) موضوع صنایع دریایی در ایران جدی تر از همیشه مورد توجه قرار گرفت و تا کنون، پیشرفت شگرف و باشکوهی داشته است. همت استادان از یک سو و تلاش دانش پژوهان از دیگر سو، باعث شده که در تولید دانش و دسترسی به قله های علمی حوزه دریا، رشد شتابنده و قابل قبولی داشته باشیم. 
دانشگاه امیرکبیر یکی از پایگاه های مهم علم در ایران است که برای توسعه دانش دریایی، پیشقدم شده و با تاسیس دانشکده مهندسی دریا، خدمت بزرگی به ایرانیان کرده است. دانشکده مهندسی دریایی این دانشگاه، حرکت مثبت و قوی در دستیابی به علوم از یک سو و تولید دانش بومی در چارچوب اقتصاد دریا از دیگر سو داشته است. تلاشی موثر و قابل تحسین.
تاریخچه: دانشکده مهندسی دریا یکی از دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در سال 1366 با هدف پر کردن شکاف بین حجم کلان سرمایه گذاری ها در بخش مهندسی دریا و تربیت نیروی انسانی متخصص آن با پذیرش 44 دانشجو در رشته مهندسی کشتی سازی تاسیس گردید و هم اینک به صورت یک مجموعه دو یاخته ای مکمل، امکان بهره برداری همزمان از زیر ساخت های آموزشی دانشگاه در تهران برای دروس عمومی، اصلی و پایه و همچنین امکانات همجواری با دریا و صنایع دریایی در بندر عباس برای دروس تخصصی رشته های خود را دارد. 
در حال حاضر این دانشکده به عنوان نخستین دانشکده مهندسی دریا با نزدیک به 400 نفر دانشجوی فعال در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا متکفل امر آموزش و تامین نیروی انسانی متحصص در همه گرایش های آموزشی شناخته شده و مورد نیاز در بخش مهندسی دریا می باشد.
 در طول سال های اخیر این دانشکده نزدیک به 1000 دانش آموخته ممتاز را به جامعه علمی و حرفه ای کشور تقدیم کرده است. 
ساختمان جدید دانشکده با زیر بنایی حدود 5000 متر مربع در زمینی به مساحت 8/7 هکتار در مجاورت دریا به عنوان فاز اول مجموعه ساختمان های دانشکده ساخته شده است.
رییس دانشکده مهندسی دریا در تارنمای دانشکده در پیامی آورده است:
«دانشکده مهندسی دریا یکی از پانزده دانشکده از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) می باشد که به خاطر کیفیت بالای برنامه های دانشگاهی و تحقیقاتی در زمینه های استراتژیک فن آوری های دریایی، شناخته شده است.
اولین دانشکده منحصر به صنایع دریایی
 و دانش مهندسی کشتی سازی و سازه های فراساحل، در ایران
این دانشکده، اولین دانشکده منحصر به صنایع دریایی و دانش مهندسی کشتی سازی و سازه های فراساحل، در ایران می باشد که در یکی از بهترین دانشگاههای صنعتی کشور ایجاد شده است. نظم و انضباط مهندسی و پایبندی به رسالت دانشگاه صنعتی امیرکبیر سرلوحه برنامه های آموزشی این دانشکده می باشد.
ارتباط با برنامه های علمی و دانشگاهی دیگر موجب شده است تا توانایی های دانشکده در حوزه فن آوری مدرن صنایع دریایی نیز گسترش یابد.» 
راه اندازی و دست یابی به یک دانشکده جهانی، اختصاص یافته به امور آموزش و پژ‍وهش در حوزه مهندسی دریا به عنوان چشم انداز این دانشکده تعریف شده که از دو جنبه قابل تامل است: 
اول از نگاه جهانی و رقابت جوی این دانشکده و دیگری، اختصاص به حوزه علوم دریایی که در ایران چندان شناخته شده نیست. واقعیت این است که نگاه د ریامحور در ایران- به خصوص در میان مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی- نگاهی جدی و موکد نیست و بیشتر برنامه ها و قوانین، خشکی گراست. از این رو، نگاه جهانی و اختصاص به علوم دریا، یک امتیاز برتر و انحصاری برای این دانشکده می تواند محسوب شود. برای تحقق این چشم انداز، دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه امیرکبیر، پیشبرد آموزش در حوزه مهندسی دریا، انجام تحقیقات تراز اول در حوزه مهندسی دریا و توسعه روابط دوجانبه با صنعت در سطح ملی و بین المللی را به عنوان ماموریت خود، تبیین کرده و تلاش می کند با اجرای این ماموریت، هم در سطح دانش جهانی مطرح و مورد توجه باشد و هم در حوزه تولید دانش بومی موردنیاز جامعه داخلی موفق شود.
مجموعه روزنامه اقتصاد سرآمد متشکل از پایگاه خبری ،وب سایت روزنامه و نسخه ی چاپی مفتخر است با حمایت معنوی این دانشکده، در نشر اخبار و اطلاعات علمی حوزه دریا، تلاش کرده و در شمارگان آتی خود، به معرفی استادان و انتشار اطلاعات علمی آن ها، دانشجویان و نگاه ها و مطالب علمی و به طور کلی، بررسی کم و کیف دانش بومی صنایع دریایی ایران، مبادرت کند؛ در این راستا و در جهت اجرای رسالت مطبوعاتی خود در چارچوب «اقتصاد دریا محور» و در تکمیل و توسعه صفحات اقتصاد دریایی خود، با گشایش صفحه ای تحت عنوان «دانش دریا» این تلاش را آغاز می کند.  
دانش دریا درسیطره دانشکده مهندسی دریایی امیرکبیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه