نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی با حضور 100 شرکت فعال این حوزه  گشایش یافت

دورهمی دریایی ها در جزیره کیش

گروه اقتصاد دریا- این روزها، برخی خبرهای خوش، حال و هوایی دریایی ها را دریایی تر کرده است. به آب انداختن کشتی غول پیکر ساخت ایران از یک سو و شروع دوازدهمین نمایشگاه دریایی و دریانوردی از دیگر سو، دو خبر خوب و قابل اعتنای حوزه دریاست که بارقه امید در دل اهالی اقتصاد دریا روشن کرد.
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی بعد از دو سال وقفه- که بیشتر به دلیل کرونا بوده است- در ساعت شش شاهد افتتاحیه رسمی خود بود و جمع بزرگی از تصمیم سازان، تصمیم گیران، تولیدکنندگان، مالکان کشتی و دیگر فعالان حوزه دریا، در جمعی دوستانه، گرد هم آمدند تا از این پدیده، محصول یک سال کاری آینده را برداشت کنند. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، اهمیت برگزاری نمایشگاه دریایی و دریانوردی بعد از وقفه چند ساله از چند جنبه قابل بررسی است:
اول: از نگاه اقتصاد دریایی و بازتابی که این نمایشگاه می تواند در سطح افکار عمومی و تلنگری که به ذهن اهالی دولت و مجلس بزند و آن ها را به مداقه در اقتصاد دریا بخواند، بسیار حائز اهمیت است زیرا، این اقتصاد دریامحور است که به صورت راهبردی راه نجات اقتصاد ایران است و ایرانیان می توانند با بهره گیری از اقتصاد دریا و رساندن سهم ناچیزدودرصدی به سطح بالاتری، از منافع سرشار آن سود ببرند.
مقام معظم رهبری از حوزه مکران، تحت عنوان «گنچ پنهان» یاد کرده اند و حال تصور کنید که این گنج پنهان، مورد توجه و کشف قرار گیرد، چه حد از سرمایه عاید ایرانیان می شود. امید که نمایشگاه دوازدهم روشنگری کند و نگاه خشکی محور را به نگاه دریامحور تغییر دهد. 
دوم: از بعد سیاسی، نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی که در کیش برگزار می شود حایز اهمیت فراوان است؛ زیرا از یک سو تحریم های ظالمانه خیال شکستن ما را دارد و از دیگر سو، اخیرا صدور قطعنامه علیه ایران، دشمنان را دل خوش به موفقیت کرده است و بی شک، بازتاب بین المللی نمایشگاه دریایی و دریانوردی ایران، آبی است بر آتش هیجان کور آن ها. توجه باید داشت که نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی، مستقل از خارجی ها و به دست توانای ایرانیان رخ داده است و هیبت و هیمنه خودکفایی و خودتوانمندی را در بخش بزرگی از طراحی، ساخت و تولید محصولات دریایی را به همگان نشان می دهد و این در حالی است که حوزه دریا و اقتصاد دریایی، اولین نقطه ای است که در شروع تحریم ها، تحریم شد و گمان می رفت که کمر اقتصاد ایران با همین ضربه بشکند. از آنجا که اغلب و اکثر ترددهای تجاری بزرگ دنیا از طریق دریاست، و دریا شاهرگ و شاهراه ترانزیت های بزرگ جهانی است، تصور می شد که ایران از همین نقطه چنان ضربه بخورد و بیفتند که برخاستنی نداشته باشد؛ اما امیدواریم برگزاری نمایشگاه بزرگ دریایی های ایران، جواب بس دندان شکنی باشد بر جناح تحریم و امید بخش بزرگی است برای ایرانیان.
سوم: بُعد فرهنگی نمایشگاه بین المللی دریایی و دریانوردی که در کیش برگزار می شود، امسال غیرقابل انکار است. شاید سال های پیش، به دلایل گوناگون – از جمله بی توجهی به بخش فرهنگ از یک سو و غرق شدن در مباحث تخصصی دریایی از دیگر سو- موجب شده بود که نمایشگاه بُعد فرهنگی خود را نادیده بگیرد و یا چندان به آن توجه نکند. 
اما امسال، از دو جهت، انتظار می رود این نقص بزرگ رفع شود. یکی از آن جهت که برخی مسئولان حوزه دریا و نمایشگاه، متوجه شدند که نیروی افکار عمومی می تواند به طور موثری بر تصمیم سازان و تصمیم گیران اثر گذاشته و روند قانون گذاری تا اجرای اقتصاد دریا بهبود یابد. 
در جلب توجه مسئولان دولتی، مجلس و حوزه دریا، نقش روزنامه اقتصاد سرآمد را باید قابل توجه دانست؛ زیرا این رسانه به طور جدی پیگیری اطلاعات حوزه دریاست و به طور خاص، همواره از مردم و افکار عمومی برای رصد و تاثیر بر اقتصاد دریا یاد کرده است. بسیار است سئوالاتی که در این رابطه از مسئولان دولت، مجلس و حوزه دریا و حتا نمایشگاه کنونی در باره رابطه مردم و نمایشگاه پرسیده شد و انعکاس جوابیه ها، اثر مطلوب گذاشته است؛ کما این که مسئولان نمایشگاه نیز از خبرگان و متخصصان هستند و مساله را به طور عمیق دریافته و تلاش هایی برای اجرای برنامه هایی در این مورد داشته اند.
نکته دیگر، وجود تحریم هاست. تحریم ها ایجاب می کنند که با مردم بیشتر از گذشته باید سخن گفت. تقویت روحی و معنوی مردم و نشان دادن نقاط امید به آینده بسیار مهم است. دشمنان به شدت نقاط سیاه را برجسته می کنند و تحریم ها را وحشتناک تر از همیشه به رخ می کشند و بر ماست که نقاط روشن را درخشان نشان دهیم و ثابت کنیم که تحریم چیزی نیست که تمامیت ما را تخریب کند. 
به هر روی، ضمن تبریک افتتاح دوازدهمین نمایشگاه دریایی و دریانوردی ایران که امسال نیزدر کیش برگزار می شود و امید که در سال های آینده در سایر شهرها و سواحل مستعد برگزار شود.
بر اساس این گزارش نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی با حضور حسین بیگ محمدلو معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی، علی زارعی مدیرعامل کشتی‌سازی صدرا و امیر محمد مقصودلو فرمانده جهاد خودکفایی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در جزیره کیش افتتاح شد.
در این دوره از نمایشگاه آخرین دستاورد‌ها و محصولات حوزه دریایی، کشتیرانی و کشتی سازی جهت بهره برداری دست اندرکاران حوزه دریایی و بندری کشور ارائه شده است.
این نمایشگاه از روز ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ تا پنجشنیه ۲۶ خرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی کیش برای بازدید عموم علاقمندان دایر است.
 قابل توجه است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ارگان‌های دریایی کشور در این نمایشگاه حضوری پر رنگ خواهد داشت.
دورهمی دریایی ها در جزیره کیش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه