مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان در گفت و گو با «اقتصاد سرآمد»

نظارت کشتی و صنایع دریایی را به بخش غیردولتی و حرفه ای بسپارید

گروه اقتصاد دریایی - موسسات رده بندی، موسساتی هستند که ارزیابی و کنترل کیفیت کشتی ها را به عهده دارند و مجوز حرکت یک کشتی را صادر می کنند؛ به عبارت دیگر، بدون وجود مجوز از یک موسسه رده بندی، طبق قوانین بین الملل، حرکت کشتی ها ممنوع خواهد بود. 
دکتر حسن‌رضا صفری مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان و عضو هیات مدیره انجمن بازرسی کالای کشور، ضمن بررسی وضعیت موسسات رده بندی، در باره اقتصاد دریا و نمایشگاه دریایی و دریانوردی با اقتصاد سرآمد گفت و گو کرد که از نظرتان می گذرد:
اقتصادسرآمد: برای شروع بفرمایید موسسه رده‌بندي برای چيست و در سطح ملي چه وظيفه‌هاي مهمي برعهده دارد؟
صفری : بازرسي و رده‌بندي كشتي‌ها در موسسات رده‌بندي انجام مي‌شود. موسسات رده‌بندي امروزه بعد از انجام بازرسي و رده‌بندي‌هاي خودشان گواهينامه‌هاي فني و ايمني قانوني كشتي‌ها را صادر مي‌كنند كه اين گواهينامه‌ها به يك نوعي مجوز تردد و مجوز فعاليت كشتي‌ها است و هر کشتی برای سفرهای خود، نیاز به داشتن مجوز لازم از موسسات رده بندی است. در روزهای آغازین تحریم، آنكه گفته مي‌شد تحريم‌هاي سخت گيرانه از دریا شروع می شود، به خاطر اين بود كه اقتصاد دریا در پيشاني تحريم‌هاست و بلافاصله بعد از شروع تحريم‌ها يا بعد از خروج دوباره آمريكا از برجام، اولين جايي را كه تحريم كردند و رفتند، موسسات رده‌بندي خارجي بودند، زیرا اگر گواهينامه‌هاي فني، ايمني و قانوني به کشتی داده نشود، كشتي ديگر هيچ تردد و بهره‌برداري‌اي نمي‌تواند داشته باشد.
- اقتصادسرآمد:  مجوز موسسه رده بندی دقیقا چیست؟
صفری: يك گواهينامه معاينه فني است، مثل معاينه فني خودروها. اين معاينه فني كشتي‌ها را موسسات رده بندی انجام مي‌دهند و اگر كشتي‌اي تاييد صلاحيت نشود، به هيچ بندري نمي‌تواند ورود كند و بايد حتما گواهينامه‌هاي معاينه فني داشته باشد. 
- اقتصادسرآمد: اين كار به چه شكل انجام مي‌شود و جایگاه موسسه رده بندی ایرانیان در این باره چیست؟
صفری:در گام اول ما استانداردهاي بازرسي، ارزيابي و معاينه خودمان را منطبق بر استانداردهای بین المللی منتشر مي‌كنيم.  و اگر کشتی با استاندارد موسسه رده‌بندي انطباق نداشته باشد، برگه معاينه فني هم دریافت نمی کند و نمي‌تواند تردد كند. در این رابطه، موسسه رده بندی ایرانیان، به خاطر توليد و انتشار اين استانداردها كه مورد تاييد سازمان بنادر و دريانوردي ايران و سازمان جهاني دريانوردي است و اعتبار بين‌المللي دارد، به‌عنوان يك شركت دانش‌بنيان هم در ايران شناسايي شديم. امروز كه من خدمت شما هستم، تمام تجارت دريايي كشور و تمام كشتي‌هاي تحت پرچم جمهوري اسلامي ايران با گواهينامه‌هاي موسسات رده‌بندي ايراني تردد مي‌كنند و هيچ گونه موسسه رده‌بندي خارجي در ايران حضور ندارد؛ البته نه به يُمن پذيرش مسئولان امر، بلكه به يُمن تحريم. به عبارتی در این مقطع، تحریم ها به نفع ما عمل کرده است. 
- اقتصادسرآمد: چند موسسه رده بندی در ایران وجود دارد و چه ويژگي‌هايي دارند؟
صفری: موسسات رده‌بندي در دنيا موسساتي هستند كاملا  تخصصی و مستقل و قرار است خدمات بررسي، ارزيابي و معاينه فني كشتي‌ها را ارائه دهند. اين موسسات عمدتا غيرانتفاعي، غيردولتي، غيرخصوصي و غيرسهامي هستند. چرا؟ چون برخلاف خودروسازي كه يك شركت وابسته به وزارت صمت، از شرکت وابسته به همان وزارت خانه، كنترل كيفيت مي‌كند، يا نظام مهندسي دولتي که نظارت مهندسی را درون دولت انجام می دهد؛ در دريا برخلاف اين‌ها اين ساختارهاي غلط وجود ندارد. نظارت و ارزیابی نیاز به يك شخصِ امينِ كارشناسِ كاملا مستقل، نه وابسته به دولت، نه وابسته به شخص حقيقي و حقوقي؛ يعني با نظارت شونده منافع مشترک نداشته باشد؛  با اين تعريف در ايران يك موسسه رده‌بندي بيشتر وجود ندارد، آن هم موسسه رده‌بندي ايرانيان است. و نیز موسسه رده‌بندي آسيا هم تحت عنوان شركت رده‌بندي آسيا  هست که سهامدارانش، بخش خصوصي و صندوق بازنشستگي سازمان بنادر و دريانوردي است. 
- اقتصادسرآمد: گفتيد موسسه رده‌بندي ايرانيان غيرانتفاعي است. از نظر مالی از كجا تامين مي‌شود؟
صفری: همه موسسات رده‌بندي از محل ارائه خدمات خودشان، تامین مالی می شوند.  بابت خدماتی که ارائه می کنیم، تعرفه داريم و بابت ارائه خدمت، مبالغي دريافت مي‌شود؛ قرارداد مي‌بنديم به‌عنوان بازرس فني، به‌عنوان بازرس رده‌بندي، به‌عنوان بازرسي‌هاي قانوني، به‌عنوان بازرسي‌هاي ايمني، به‌عنوان بازرسي‌هاي امنيتي و بابت گواهينامه‌هايي كه صادر مي‌كنيم، طبق قرارداد مشخص، مبالغی دريافت مي‌كنيم.
- اقتصادسرآمد: سهم بازار چطور است؟
صفری: الان ما تقريبا سهم بالایی نسبت به دیگران داريم. قبلا صددرصد از سهم بازار در اختيار رده‌بندي آسيا بود و الان بعد از 15 سال از تاسيس موسسه رده بندی ایرانیان، این موسسه سهم غالب را دارد، به‌ويژه در شناورهاي اقيانوس‌پيما.
- اقتصادسرآمد:  در ارتباط با سهم وابستگي فعاليت رده‌بندي به دانش، چقدر سهم دانش بومي است و چقدر دانش کشورهای دیگر؟
صفری: صددرصد دانش و استانداردهاي رده‌بندي در ايران، بومي- بين‌المللي است، يعني متعلق به خودمان است، اما در سطح بين‌الملل هم تاييد صلاحيت شده و مورد پذيرش قرار گرفته است. الان كشتي تحت كلاس موسسات رده‌بندي ايرانيان، به اقصي نقاط دنيا تردد مي‌كند، چون صلاحيت ما و استانداردهاي كاري ما به نيابت از طرف سازمان جهاني دريانوردي توسط سازمان بنادر و دريانوردي تاييد شده است.
-اقتصادسرآمد: آينده اقتصاد دريامحور را در ايران چگونه مي‌بينيد؟ وضعيت کشتی و کشتیرانی ما چگونه است و چطور بايد به سمت مطلوبيت برويم؟
صفری: آينده اقتصاد دريا يا اقتصاد دريامحور با نگاه به روندي كه اقتصاد كشور دارد و اين اقتصاد هم بي‌تاثير از اقتصاد كل كشور نخواهد بود و با اين شكل و شمايل و مديريتي كه در كشور حاكم است، هيچ خوش‌بيني‌اي براي هيچ كسي باقي نمي‌گذارد؛ اقتصاد دريا، جدا از اقتصاد نفت و گاز، اقتصاد ترانزيت، اقتصاد ساير توليدات، ساير صنوف نيست، بنابراين به‌عنوان بخشي از اقتصاد كشور ما هم تابع كل اقتصاد كشور هستيم و هيچ پيش‌بيني‌اي نمي‌شود كرد و هيچ خوش‌بيني‌اي براي آدم به وجود نمي‌آيد، اما در دريا با توجه به وجود زيرساخت‌هايي كه اخيرا ايجاد شده، مثل همين موسسه رده‌بندي، مثل شركت‌هاي بيمه دريايي، مثل آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي تخصصي دريايي كه قبل از اين نبودند، مثل تجاربي كه كشتي سازي‌هايي ما دارند
 نظارت کشتی و صنایع دریایی را به بخش غیردولتی و حرفه ای بسپارید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه