ايران رود، خوب يا بد

چرا ايرانرود شروع نشده تحريم شد؟


از سال 1345 طرحي مطرح شد كه بر اساس آن، درياچه خزر به خليج فارس وصل مي‌شود. اين طرح فراز و فرودهاي زيادي طي بيش از نيم قرن داشته و همچنان در مرز بود و نبود قرار گرفته است. اين طرح بسيار بزرگ و راهبردي است و دامنه وسيعي از ابعاد زيست محيطي، تغيير اقليم، جابجايي جمعيت و... دارد و از همين روي، موافقان سرسخت و مخالفان سرسخت دارد. 
واقعيت اين طرح چيست؟ چرا مطرح شده؟ چرا چند دوره شروع و سريع‌تر از شروع، متوقف شده است؟ اگر خوب است چرا اجرا نمي‌شود و اگر بد است چرا به طور كامل كنار گذاشته نمي‌شود؟
اصولا اجراي طرح‌هاي كلان در كشورهاي پيش‌رفته معنا دارد زيرا ثبات سياسي-اقتصادي لازم براي شروع و پايان طرح هاي كلان دارند؛ همچنين در كشورهاي پيشرفته، منافع بخشي و حزبي كه محدود به زمان محدودي است، مد نظر قرار نمي‌گيرد و يك طرح ملي به طور يكسان و با روند مشخص و طبق برنامه، از يك دولت آغاز و در تمامي دولت‌هاي آينده سير پيدا مي‌كند تا برسد به نتيجه نهايي. 
اما در كشورهاي در حال توسعه- از جمله كشور ما- ثبات سياسي لازم وجود ندارد. هر دولت با دولت قبلي خود نه تنها بيگانه است، بلكه طبق رسمي نانوشته، تمامي مصيبت‌ها و بلاها و مشكلات را بر سر دولت گذشته آوار مي‌كنند و بدتر از اين، با نالايق خواندن دولت قبلي، بسياري از برنامه هاي دولت قبلي را از بين مي‌برند تا هيچ نتيجه اي به اسم دولت گذشته باقي نماند. نمونه اخير، ساخت مسكن مهر است كه در دوره احمدي نژاد آغاز شد و قرار بر اين بود كه اين طرح كلان ملي، آن قدر ادامه يابد كه مساله مسكن را براي هميشه حل كند؛ اما با پايان دولت احمدي نژاد، دولت روحاني با مخالفت با مسكن مهر آغاز شد و بخش باقي مانده از دولت گذشته با كندي هرچه تمام تر پيش رفت و اكنون هم به رغم گذشت يك دهه، بخشي از مسكن مهر همچنان بلاتكليف است. با رسيدن به دولت سيزدهم، ساز ديگري نواخته شد و طرح مسكن ملي جايگزين طرح‌هاي قبلي شد! آن هم با وعده سالي يك ميليون مسكن!!! ادعايي كه امروز با گذشت يك سال از وعده، حتا يك واحد هم ساخته نشده تا برسد به يك ميليون واحد!طرح ساخت مسكن، در مقابل با طرح ساخت ايرانرود، بسيار بسيار كوچك است؛ اما وقتي اين طرح كوچك، به هيچ سرانجامي نمي‌رسد، ساخت ابرسازه‌اي مانند ايرانرود، به كجا مي‌تواند برسد؟
به هر روي، ايرانرود بسيار حائز اهميت است. بزرگي و اهميت آن طوري است كه رسانه را ناگزير به پيگيري آن مي‌كند. طرحي است كه اگر بشود، تغييرات بسيار بزرگي در سطح جغرافيا و فرهنگ ايجاد مي‌كند. آن قدر بزرگ است كه برخي از طرح آن واهمه دارند و ساخت آن را باعث نابودي ايران مي‌دانند. در همين حال، عده اي بر اين باورند كه ايرانرود مي‌تواند كشور ايران را از فاجعه خشكسالي نجات دهد و در صورت عدم احداث ايرانرود، شاهد تخريب زيست محيطي ايران خواهيم بود. 
يك عده معتقدند كه ساخت ايرانرود، باعث نابودي زيست محيط ايران مي‌شود و عده‌اي مي‌گويند ايرانرود موجب احيا و نجات زيست محيطي ايران مي‌شود. هر دو دلايلي رو مي‌كنند. گرچه به نظر مي‌رسد كه دلايل موافقان علمي‌تر، مستندتر و موفق تر است؛ اما بزرگي طرح نشان مي‌دهد كه بايد به سخن مخالفان هم گوش كرد. فارغ از درستي سخن موافقان و مخالفان، اين خود طرح است كه مهم است و لازم است تعيين تكليف شود. اگر خوب است، زمان از دست ندهيم و اگر بد است، آن را كامل كنار بگذاريد تا شايد فكر بهتري جايگزين آن شود. ايرانرود هنوز شروع نشده اما در ليست تحريم‌ها قرار گرفته است! اين اقدام عجيب مي‌تواند بيانگر ارزش و اعتبار احداث ايران رود باشد. تحريم در پي شكستن كامل ايران است وسدي است در برابر موفقيت ايران. از اين رو مي‌توان به سادگي نتيجه گرفت كه ساخت ايران رود بسيار راهبردي و مهم است.ما از اين شماره، به طور مرتب ايرانرود را پيگيري مي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم با همكاري متخصصان امر، در حد خود براي تعيين تكليف اين ابرپروژه تلاش كنيم. از همه انديشمندان و صاحبنظران مدد مي‌خواهيم و فرصت مناسب و متناسب براي موافق و مخالف فراهم مي‌كنيم تا بلكه سخنان انديشمندانه و متعهدانه موافق و مخالف،‌ گره از كار ايرانرود بگشايد.ما بر اين باوريم كه موضوع ايرانرود، يك موضوع مهم ملي است و لازم است كه مردم در باره آن بيشتر دانسته و تحقق آن را به يك مطالبه ملي تبديل كنند.  
چرا ايرانرود شروع نشده تحريم شد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه