مديركل امور دريايی سازمان بنادر و دريانوردی در گفت و گو با اقتصاد سرآمد:

گاهي بالاتر از حد استانداردهاي بين‌المللي هستيم

اشاره:بخش امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، موضوعات مربوط به ايمني، عمليات، امور ناوگان تحت پرچم و موارد كنترل ترافيك دريايي را در شرح وظايف خود دارد. مسئله نظارت بر امور دريايي و مسائل مرتبط با آن، محور گفت و گوي خبرنگار اقتصادسرآمد است که با مهندس حسين عباس‌نژاد، مدير كل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي هم صحبت شده است. در ذیل جزییات این گفت و گو را با هم می خوانیم:
مطلوبيت ايمني در حوزه درياي ما نسبت به حد استانداردهاي جهاني، از اهم اموري است كه لازم به بررسي و دقت نظر است. عباس نژاد در اين باره گفت:
صنعت حمل و نقل دريايي يك صنعت بين‌المللي است. صنعت بين‌المللي مفهومش اين است كه بايد منطبق با استانداردهاي بين‌المللي باشد و بتواند با انطباقي كه با موسسه استانداردهاي بين‌المللي دارد، در دنيا فعاليت كند. يعني اگر استانداردهاي بين‌المللي را نداشته باشد، نمي‌تواند فعاليت كند. وي با اشاره به ناوگان تانكري كشور افزود: اين ناوگان فعال، نشان‌دهنده اين است كه استانداردها را به صورت كامل رعايت مي‌كنيم، چه در بنادر، چه در كشتي‌ها صاحب استاندارد لازم هستيم و حتي بعضي مواقع بالاتر از استانداردهاي بين‌المللي قرار داريم.وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار اقتصاد سرآمدكه  استانداردها از كجا مي‌آيند؟ می گوید: حمل و نقل بين‌المللي يك صنعت پوياست، يعني يك رژيم معين، حاكم است بر صنعت حمل و نقل دريايي دنيا كه از تحقيقات شروع مي‌شود و تجارب متعدد را كنار هم قرار داده و يك بسته استاندارد ساخته مي‌شود. در سازمان بين‌المللي دريانوردي كه سازمان تخصصي وابسته به سازمان ملل است استانداردها تنظيم  و ابلاغ مي‌شود و در قالب كنوانسيون‌ها، در قالب آيين‌نامه‌هاي مختلف، كشورها به آن‌ها ملحق مي‌شوند يا كشورها اجرايشان مي‌كنند. اين روالي است كه در صنعت حمل و نقل دريايي براي تنظيم استانداردها وجود دارد.از او مي‌پرسم؛ يعني يك مرجع مشخص در كشور ما مرجع اين استانداردها محسوب نمي‌شود؟ سازمان‌هايي به نيابت از دولت در اين رژيم استانداردسازي حضور دارند و در فرايند تدوين استانداردها، تصويب، نظارت و اجرا مشاركت دارند. در بعضي كشورها، سازمان‌هاي متعدد حضور دارند و هر كدام يك بخش خاص را پيگيري مي‌كنند و در برخي كشورها مانند كشور ما، يك سازمان در فرايند حضور دارد و همه بخش ها را رصد مي‌كند. 
در كشور ما سازمان بنادر به نيابت از دولت در سازمان بين المللي حاضر است و تمام وظايف در يك جا جمع شده كه در دنيا معروف هستند به نمايندگان دولت‌‌ها در تدوين، اجرا و نظارت بر استانداردها. عباس نژاد با تاكيد بر محوريت سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان اساس و پايه تاييد استنانداردها در كشور، از ارائه گواهينامه و مجوز استاندارد به كشتي ها خبر داد، در حالي كه تصور مي‌شد كه اين كار مربوط به موسسات رده بندي در بخش غير دولتي است. در اين رابطه مي‌پرسم:  در حقيقت با موسسات خصوصي رده‌بندي رقابت مي‌كنيد؟موسسه‌هاي رده‌بندي پيمانكار ما نيستند، بلكه خود ما هستند. ما به موسسه‌هاي رده‌بندي نمي‌گوييم موسسه‌هاي رده‌بندي، ما به اين‌ها مي‌گوييم يعني سازمان‌هاي به رسميت شناخته‌شدهRecognized) organizations )عباس نژاد در باره اهميت امنيت در دريا می افزاید: شما وقتي صحبت از ايمني مي‌كنيد، صحبت از اجراي مقررات و الزامات بين‌المللي و ملي مي‌كنيد، كه شامل هر چيزي است كه روي كشتي قرار مي‌گيرد، مانند: بسته‌بندي ، نگهداري‌ در بندر، تجهيزات بندري‌، پرسنل و آموزش‌هايي كه بايد ببينند و هر چيزي كه در اين صنعت درصدي دخيل است، تمامي اين بخش ها بايد تحت استاندارد خاص بررسي شوند. 
وي بر اهميت اقتصاد دريا و لزوم و ضرورت دريانوردي با بالاترين استانداردهاي ممكن تاكيد مي‌كند و می گوید: تحريم‌ها مستقيم مي‌آيد و اولين جايي كه مي‌زند، صنعت حمل و نقل دريايي ما است، ‌براي اين‌كه مي‌دانند از اين طريق مي‌توانند كشور را فلج كنند. در اين وضعيت بسيار مهم و حساس، طيفي كه اطلاعات كاملي دارند يا حداقل اطلاعات مطلوبي دارند بايد در امور دريايي حاضرباشند تا بتوانند تحريم‌ها را خنثي كنند. وي در باره اشكالات كلان در حوزه بنادر و دريا نوردي منتقد برخي ساختارهاي ايجاد شده است و مي‌گويد:  مثلا شوراي عالي صنايع دريايي درست شد كه كارايي ندارد. اصلا شوراي عالي صنايع دريايي كجاي كار اين مملكت است؟ كجاي كار اين سيستم است؟ اصلا جايگاهي ندارد، اصلا وجودش بي‌معني است، اصلا آن زماني كه شورايي به‌نام شوراي عالي صنايع دريايي تشكيل دادند، براي اين‌كه آن گروهي كه اين كار را كردند، نمي‌دانستند چيكار دارند مي‌كنند و براي چي اين كار را انجام دادند. در كشور ما مي‌گويند صنايع دريايي، حمل و نقل دريايي مهم است؛ به همين دليل هم مي‌روند و يك چيزي درست مي‌كنند به‌نام شوراي عالي صنايع دريايي و مي‌گويند ما مي‌خوايم صنايع دريايي در كشور را رشد دهيم. در دنيا اين‌ طرز نگاه، منسوخ شده است. صنعت حمل و نقل دريايي، يك صنعت است، يك بسته است كه همه چيز در آن هست. وي در پاسخ به سئوالي در باره ضعف مديريت و ساختارهاي موازي  با اشاره به ساختارها و سازمان‌هاي متعدد، مي‌گويد: براي مثال، كشتي‌سازي خليج فارس، بهترين نيروهاي آموزش‌ديده در دانشگا‌ه‌هاي كشتي‌سازي را در اختيار دارد، ولي مشكلش چيست جز ضعف مديريت. بعضي‌ها مي‌گويند به دليل تحريم، تجهيزات به ما نمي‌دهند؛ در حالي كه چنين نيست و پيش از تحريم همه تجهيزات لازم وارد شده بود. در همان زمان، شركتي به‌نام جورانگ سنگاپوري و به اين شركت مي‌پيوندد.  نه كارگر مي‌آورد، ‌نه تجهيزات؛ بلكه فقط 30 تا مدير مي‌آورد و به كار مي‌گيرد و نتيجه بزرگي حاصل مي‌شود به نحوي كه توليد 30 تن در روز مي‌رسد به 300 تن در روز. بعد وقتي آن مديرها مي‌روند، دوباره توليد افت مي‌كند. به عنوان سئوال پاياني از دوازدهمين نمايشگاه دريايي و دريانوردي كه در كيش برگزار شد مي‌پرسم. كليت نمايشگاه را تاييد مي‌كند و وجود آن را ضروري مي‌داند و مي‌افزايد:تا همين مقدار كه بعد از چند سال وقفه، نمايشگاه برگزار شد، خود نقطه مثبت و قوت است؛ اما براي اين نمايشگاه هم از حيث كمي و تعداد شركت كننده و هم از جنبه كيفي و افزايش قدرتمندانه تر شركت‌هاي بايد برنامه ريزي كرد ضمن اينكه نياز نيست همواره در كيش برگزار شود و بهتر است در مكان هاي متعددي در شمال و جنوب برگزار شود تا رابطه مردم با نمايشگاه دريايي برقرار شود. 
 گاهي  بالاتر از حد  استانداردهاي  بين‌المللي  هستيم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه