یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: مسلماً هرجا منفعت باشد، مافیایی هم وجود دارد

صنایع خودرو، صرفاً با دستور و بخشنامه درست نمی‌شود

گروه صمت -  محمد آیتی - روزها به سرعت سپری می‌شود، ولی با وجود گذشت حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم و وعده‌های آن‌ها، در حوزه صنعت و بازار خودرو، شاهد بروز اتفاقات خوبی نبوده‌ایم.
چندی پیش، استیضاح وزیر صمت به واسطه تفکیک وزارتخانه فعلاً دو ماه به بعد موکول شد و باید به انتظار نشست و دید وزارت صمت و به تبع آن، صنعت خودروسازی به چه سرنوشتی دچار می‌شوند.
صنعت خودروسازی ما یک روزه این‌گونه نشده که یک روزه یا دستوری مسائل و مشکلاتش 
حل شود
در همین خصوص، مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد به اقتصاد سرآمد گفت: صنعت خودروسازی ما یک روزه این‌گونه نشده که یک روزه یا دستوری مسائل و مشکلاتش حل شود. چند ماه پیش، مدیر شرکت ایران خودرو با طرح و برنامه‌های خودش به کمیسیون آموزش آمد و برنامه‌های خود را به ما اعلام کرد. البته چون ایشان مدت زیادی نیست که این مسئولیت را قبول کرده، نیاز به زمان دارد.
استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در یکی
 دو ماه اتفاق نمی‌افتد
وی افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که باید در صنایع خودرو جواب بدهد، بحث استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که در یکی، دو ماه اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه، ما در طول زمان دچار یک تنبلی شده‌ایم. مثلاً چشم وقتی دچار تنبلی می‌شود با زدن یک عینک اصلاح می‌شود، ولی اگر پیگیری نشود نیاز به عمل دارد. همین اتفاق در صنعت خودروی ما روی داده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: صنایع خودرو، صرفاً با دستور و بخشنامه درست نمی‌شود. باید قوانین و ضوابط زائد و فسادآور و رانت‌زا برداشته و اصلاح شود. از آن طرف، مدیریت این بخش هم بسیار مهم است که به چه شخصی سپرده می‌شود.
ویس‌کرمی اظهار داشت: تکیف دولت با خودروسازی باید مشخص شود. بخش نظارتی ما مثل خیلی از قسمت‌های دیگر بسیار ضعیف عمل کرده است. دولت این صنعت را به بخش خصوصی واگذار نکرده است، چون آن‌ها به دنبال منفعت خودشان هستند و دلشان می‌خواهد حیات خلوتی داشته باشد. اگر صنعت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود رقابت ایجاد می‌شود و این یعنی افزایش کیفیت و کمیت.
وی یادآور شد: من هنوز آن اراده لازم را نمی‌بینم و دلیلش این است که زمان می‌برد تا اتفاقات کهنه گذشته به شرایط جدید کوچ کند و تا عیب‌ها و لابی‌های گذشته و ورود دولت به این قسمت و مدیران سیاسی و غیرمتخصص و کوتاه آمدن نهادهای نظارتی به دلایل مختلف، برطرف نشود، مشکلی حل نخواهد شد؛ البته ما انتظار نداریم که در زمان کوتاهی اتفاق عجیب و غریبی در صنعت خودرو بیفتد. 
مسلماً هرجا منفعت باشد، مافیایی هم وجود دارد
این عضو مجمع نمایندگان استان لرستان افزود: مسلماً هرجا منفعت باشد، مافیایی هم وجود دارد و وقتی این افراد زور و قدرت گرفتند می‌توانند اراده خود را در اقتصاد و سیاست اعمال کنند؛ چون اقتصاد و سیاست به یکدیگر پیوند خورده‌اند؛ وقتی ثروت داشته باشید، ابزار سیاست هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. از این‌رو، بعضی‌ها با قانون تعارض منافع میانه خوبی ندارند و به آن روی خوشی نشان نمی‌دهند یا در وضع قانون‌ها مسامحه می‌کنند. منِ نماینده باید بدانم که وقتی نماینده مجلس می‌شوم یک‌سری چیزها سهم من نیست و حق بعضی چیزها را ندارم، ولی وقتی استخوان را لای زخم نگه می‌داری، تعارض منافع همچنان آسیب می‌زند.
ویس‌کرمی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً نظارت ضعیف در مجالس گذشته بر روی این موضوع اثر داشته است، ولی مجلس فعلی تلاش خوبی کرده و به نظرم کارنامه مجلس یازدهم در بحث خودرو خوب است.
بر اساس این گزارش، در همین رابطه، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگویی گفته بود: وقتی واردات خودرو صورت بگیرد، دو خودروساز داخلی می‌فهمند که باید ارتقای نیروی انسانی، بالا بردن کیفیت و کمیت، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و... را به طور جدی در دستور کار قرار دهند. تا این فضا حاصل نشود، خبری از خروجی مثبت نیست.
وی در پاسخ به اینکه آیا تعارض منافع، کار در صنعت خودروسازی را با اشکال روبرو کرده است؟ گفت: این موضوع می‌تواند محتمل باشد. ما نمونه‌های مشابه آن را در جا‌های دیگر دیده‌ایم و شفافیت و ایجاد رقابت سالم، چاره کار است.
کشور‌های همسایه، صاحب صنعت خودرو نیستند، با واردات خودرو رضایت عمومی را ایجاد کردند
نماینده خمینی‌شهر افزود: کشور‌های همسایه، صاحب صنعت خودرو نیستند، اما با واردات خودرو توانسته‌اند رضایت عمومی ایجاد کنند، پس اگر واردات خودرو حساب شده باشد و یک راه نفس واقعی برای مردم ایجاد کند، یقیناً اوضاع بهتر خواهد شد.این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه برخی نگران وضع آیین‌نامه واردات خودرو هستند، گفت: هیات تطبیق مصوبات دولت بر قانون در مجلس ناظر بر کار است. اگر ببینیم آیین‌نامه واردات خودرو، سخت و پیچیده شده و قانون را بی‌خاصیت کرده است، حتماً به موضوع ورود جدی پیدا می‌کنیم.
 صنایع خودرو، صرفاً با دستور و بخشنامه درست نمی‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه