جلوگیری از حراج آثار تاریخی  به دست آمده از بقایای کشتی اقیانوس پیما آر.ام.اس تایتانیک 

به گزارش نیویورک پست، به نقل از نشریه باستان شناسی منظر دریایی؛ حامیان بقایای کشتی اقیانوس‎پیما آر.ام.اس تایتانیک برای مقابله با یک بحران جدید خودشان را آماده می‎کنند؛ در واقع آنها در حال متقاعد کردن دادگاه برای جلوگیری از حراج چهار اثر تاریخی بازیابی شده از محل بقایای کشتی اقیانوس‌پیما تایتانیک می‎باشند. بنا به ادعای شرکت آر.ام.اس تایتانیک؛ یک سکه طلای بریتانیایی، دو اسکناس آمریکایی و  یک تکه زغال سنگ متعلق به مسافران این کشتی اقیانوس‌پیما نگون بخت که ده‎ها سال پیش  بازیابی شده؛ به اشتباه در تملک شرکتی قرار دارد که سعی می‎کند آنها را به حراج بگذارد. شرکت آر.ام.اس تایتانیک که مالک حقوق نجات بخشی این کشتی است، برای توقف این حراج غیر قانونی شکایت می‎کند. 
شرکت آر.ام.اس تایتانیک که متولی و مباشر بقایای این کشتی غرق شده است، در اسناد دادگاه عالی منهتن ادعا کرده که یکی از مدیران سابق آن به نام جی. مایکل هریس؛ تعداد از آثار بازبی شده از کشتی مذکور را با خود برده، سپس به یک شرکت آمریکایی در حوزه‎ی مواد غذایی فروخته و دنبال آن اعلام ورشکستگی نموده. هریس مدعی شده این چهار اثر توسط یکی دیگر از مدیران شرکت آر.ام.اس تایتانیک- جورج تولوچ- به او هدیه داده شده؛ که منجر به اتهامات گروهی شده.  مدیران شرکت آر.ام.اس تایتانیک ادعا می کند که تولوچ حق نداشته این آثار را به کسی هدیه بدهد. بر اساس پرونده حقوقی، سکه و اسکناس‎ها توسط هیاتی که در سال 1987 به محل غرق شدن کشتی در اقیانوس اطلس شمالی اعزام شده بود، و تکه زغال سنگ نیز طی یک عملیات غواصی در سال 1994 بازیابی شدند.
خانه حراج گرنزی در پیش نمایش اعلام کرده که این اقلام  که به عنوان چهار گنج تایتانیک نامگذاری شده است - بخشی از فروش آنلاین این حراجی در اواخر بهار 2022 خواهد بود. طبق اسناد دادگاه، حراجی گرنزی موافقت کرد که حراج این آثار پس از تماس وکلای شرکت آر.ام.اس تایتانیک متوقف نماید. آرلان اتینگر- مدیر حراجی گرنزی- این هفته به نیویورک پست گفت: «ما منتظر شنیدن نتیجه این اقدام قانونی هستیم». 
شرکت آر.ام.اس تایتانیک از قاضی می خواهد که این شرکت را مالک واقعی آثار تاریخی اعلام نماید و دستور بازگرداندن آنها را صادر کند.
شایان ذکر است، کشتی اقیانوس پیما آر.ام.اس تایتانیک در سواحل نیوفاندلند در اقیانوس اطلس شمالی پس از برخورد با کوه یخ در 15 آوریل 1912 غرق شد و در 1 سپتامبر 1985 در بستر اقیانوس اطلس در عمق حدود 13400 فوت زیر آب؛ کشف گردید.
منبع: 
Balsamini, D. (2022, July 9). Titanic caretakers in court battle to stop artifacts from being sold. New York Post. https://nypost.com/2022/07/09/titanic-caretakers-in-court-battle-to-stop-artifacts-from-being-sold/amp/
جلوگیری از حراج آثار تاریخی  به دست آمده از بقایای کشتی اقیانوس پیما آر.ام.اس تایتانیک 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه