بررسی« اقتصاد سرآمد» از اما و اگرهای بهره برداری ایران از ظرفیت های اقتصاد دریامحور

ایران، هاب اقتصاد دریایی منطقه می شود؟

گروه اقتصاد دریایی- اعظم زندیه - واژه اقتصاد دریایی برگرفته از رنگ آبی پهنه دریایی و در برگیرنده اقدامات اساسی اقتصادی عرصه‌های آبی و سواحل ان وطیف وسیع از بخش‌های مستقر و نوپدید است. گستره فعالیت‌های اقتصادی دریایی فراتراز مشاغل سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و در برگیرنده صنایع نوظهور از جمله انرژی‌های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت‌های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست و هواشناسی دریایی است. البته وجود چنین مشاغلی در دریا تنها اقتصاد دریایی را رقم نمی زند و وجوه دیگری نیز هستند که این زنجیره را کامل خواهد کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ براساس گفته محققان ارزش دارایی‌های اصلی عرصه‌های آبی بیش از ۲۴ تریلیون دلار برآورد شده و در حال حاضر تنها شیلات بیش از سایر زمینه‌ها مورد استفاده قرار دارد چرا که قوت غالب ساحل نشینان از فرآورده های دریایی تامین می شود، به گونه‌ای که آبزی پروری با عرضه ۵۸ درصد ماهی به بازارهای جهانی سریع‌ترین و حیاتی ترین بخش بهره برداری از این بخش از دریا است.
خوشبختانه ایران نیز با عنایت به موقعیت جغرافیای سیاسی خود در منطقه  خاورمیانه و جهان ازنقشی کلیدی و حساس در این حوزه برخوردار است، به همین علت و با توجه به دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های بین المللی، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی آب های آزاد باید به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی و توسعه محور باشد. اما در این بین سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی پیشرفته مثل اتحادیه اروپا ۵۰ درصد است، و این رقم در کشور ایران، باوجود قریب به ۶ هزار کیلومتر نوار ساحلی، فقط ۲ درصد است. که بسیار کم  ارزیابی شده است.
ایران باید هاب اقتصاد دریایی منطقه باشد
اقتصاددان مطرح کشورمان در این ارتباط به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: ایران به عنوان کشوری که دارای سرزمین دریایی زیادی است می تواند به عنوان هاب اقتصاد دریایی در منطقه سرآمد همگان باشد و سرمایه گذاران را به خود جلب کند.
چابهار بندر ثروت آفرین ایرانی
آلبرت بغزیان با بیان این مهم که بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران دارای اهمیت ویژه و خاصی برای کشور است، افزود: با توجه به بهره‌مندی این بندر از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج‌فارس، افغانستان و آسیای میانه در حضور پررنگ فعالان اقتصادی در این بندر و سرمایه‌گذاری مناسب می توان در راستای ثروت‌آفرینی و توسعه شرق کشور نقش ویژه‌ای ایفا کرد.
چهار شغل از یک شغل دریایی سر بر می آورد
مابه ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریایی، چهار شغل جانبی ایجاد می‌شود موضوع دیگری بود که فعال اقتصادی کشورمان به ان اشاره کرد و افزود: ایران در کمربند خشک جهانی واقع است و منابع آب شیرین محدود دارد، استفاده از آب دریا برای فعالیت‌های کشاورزی و شیرین سازی آب از عمده ترین برنامه‌های توسعه‌ای برای سرزمین ما  محسوب می شود.
تاکید رهبر انقلاب بر توسعه اقتصاد دریامحور
بغزیان با اشاره به اینکه پهنه آبی در واقع به عنوان یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت‌های رشد اقتصادی هر کشوری به شمارمی رود، افزود: توسعه  اقتصاد دریا محور، باید براساس تأکید رهبر معظم انقلاب و لزوم تحقق برنامه هفتم توسعه کشور در استان های همجوار با دریا در دستور کار قرار باشد تا آنچه که از اقتصاد دریایی مستفاد می شود متوجه مردم و ساحل نشینان ما نیز باشد.
وی تاکید داشت: دریا، دارایی عظیم راهبردی و استراتژیک ایران اسلامی بوده که دارای سواحل مناسب در این زمینه است. در این راستا رهبر معظم انقلاب بارها گفتمان اقتصاد دریا محور را مطرح فرموده‌ و بر این نکته تاکید داشته اند که این موضوع باید خود را در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به رخ بکشد.
طبق اخرین امار، امروزه بسیاری از کشورهای جهان سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می‌کنند. در این میان ویتنام و بعد چین در بالاترین آمار با بیش از 50 درصد، در صدر قرار دارند. ایران نیز حدود ده درصد از تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می‌کند که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، رقم نازلی است. ایران حدود یک درصد اقتصاد دریایی دنیا را بدون احتساب منابع نفتی و گازی و حدود 2.5 درصد با احتساب این منابع به خود اختصاص داده است. این سهم ناچیز باعث شده تا بسیاری از ساحل نشنیان از رفاه کافی برخوردار نباشند. 
مدیریت و توسعه صنایع آبزی‌پروری و توسعه برنامه‌های ماهی در قفس در فضاهای محدود و به‌منظور دستیابی به یک برنامه پایدار و مراقبت از صنایع مرتبط دریایی موجود تا رسیدن به یک سطح اطمینان خاص و کامل به لحاظ درآمدزایی و پایدار ماندن کسب‌وکارهای کوچک مرتبط با توسعه اقتصادی شاید یکی از راهکارهایی باشد که توسعه نه چندان وسیعی را برای ما به همراه داته باشد.
ایران، هاب اقتصاد دریایی منطقه می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه