عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در یک نگاه

2100 احداث فضاي ورزشي درون مدرسه اي در يك سال گذشته

طرح شهید سلیمانی (نهضت ملی ایجاد ۲ هزار فضای ورزشی درون مدرسه ای)
رويكرد تعلیم و تربیت دانش آموزان در مدارس باید رويكردي همه‌جانبه و متوازن باشد؛ این موضوع یعنی تعلیم و تربیت تمام ساحتی چرا كه امروز يكي از مهم ترین رسالت هاي وزارت‌آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموزان تمام ساحتی است. دانش آموزان بايد بتوانند در فضاي آموزشي و پرورشي مدرسه در كنار فراگيري علوم و فنون ، مهارت هاي لازم را براي زندگي كسب كنند و با فعاليت هاي ورزشي و تربيتي سلامتي جسماني و شادابي روحي خود را تقويت بخشند. به همين منظور نهضت ملی ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه ای در مناطق محروم کشور آغاز شده و مقررشده تا در قالب این طرح ۲۰۰۰ فضای ورزشی با اولویت مناطق محروم و حاشیه شهرها تا مهرماه سال جاری ایجاد خواهد شد.
اهداف طرح: افزایش سرانه فضای ورزشی –افزایش بهره مندی دانش آموزان و خانواده ها از فضای ورزشی -توسعه عدالت تربیتی
وزارت آموزش و پرور ش در نظر دارد در طرح شهید سلیمانی با موضوع طراحی، متناسب سازی و ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه ای با اولویت مناطق محروم؛254 سالن ورزشی،1090 زمین چمن مصنوعی/کفپوش روباز،273 زمین ساحلی و 483کلاس درس تربیت بدنی (سالن ورزشی کوچک) را در درون فضاي مدرسه ايجاد و احداث كند.
نكته حايز اهميت در اين طرح :در طول 43 پس از پيروزي انقلاب اسلامي 5355 فضاي ورزشي درون مدرسه اي ايجاد شده  و اين در حالي است كه فقط در يك سال گذشته 2100 فضاي ورزشي درون مدرسه اي احداث شده است .
قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ؛تقویت و محرومیت مدارس مرزی و عشایری
تحقق عدالت از اهداف عالیه جوامع بشری به ویژه جامعه اسلامی است که یکی از اصول دین اسلام است و محوری ترین هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عدالت اجتماعی است. در این میان عدالت تربیتی پررنگ ترین و حیاتی ترین محور عدالت اجتماعی به شمار می رود.اين قرارگاه ماموریت تامین هدایت و جهت دهی منابع برای کاهش فاصله های موجود در نظام آموزش و پرورش با اولویت مناطق مرزی و عشایری روستاها و حاشیه شهرها را برعهده دارد و  با حضور ظرفیت های فعال دولتی عمومی و مردمی در حوزه محرومیت زدایی و تحقق عدالت به خصو
ص عدالت تربیتی با محوریت آموزش و پرورش تشکیل می شود.
 بیمه تکمیلی فرهنگیان
بیمه‌های مکمل به‌عنوان تکمیل‌کننده پوشش هزینه‌های درمانی عمل می‌کنند. این بیمه‌نامه به صورت گروهی، انفرادی و خانواده ارائه می‌شود. بیمه تکمیلی فرهنگیان در دسته بیمه گروهی قرار می‌گیرد.
 در سال‌های گذشته تعهدات بیمه تکمیلی برای این قشر به‌صورت صندوقی تامین می‌شد. در این روش بخشی از خدمات درمانی مانند دندان‌پزشکی، عینک و… تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گرفت. اما در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ پس از 10سال مجددا طرح بيمه احيا شد و توافقنامه جدیدی بین وزارت آموزش و پرورش و بیمه گر امضا شد. طبق این توافق ۹۰ درصد خدمات درمانی فرهنگیان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
هزینه‌های درمانی در قالب پوشش بیمه پایه، بیمه تکمیلی و فرانشیز –سهم بیمار- پرداخت می‌شوند. بیمه‌های پایه معمولا درصد مشخصی از این هزینه‌های را پوشش می‌دهد. هر اداره، سازمان، وزارتخانه و… نیز هر ساله برای بیمه تکمیلی کارکنان و کارمندان خود با یک شرکت قرارداد می‌بندند. وزارت آموزش و پرورش بیمه تکمیلی فرهنگیان را از سیستم صندوقی به بیمه‌گری تغییر داد. 
طرح معلم تربیت بدنی ، شهید ابراهیم هادی
       توجه به منابع انساني اعم از معلمان و كاركنان به عنوان محور تحول در نظام تعليم و تربيت مورد تأكيد سند تحول بنيادين مي باشد، لذا برنامه ريزي براي افزايش انگيزه، نشاط، شادابي و ارتقاء سطح سلامت جسمي، روحي و رواني ايشان از طريق شركت در فعاليت هاي روح بخش، نشاط آفرين و سلامت محور تربيت بدني، امري ضروري محسوب مي شود. به همين منظور، معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش،  در راستاي تحقق اهداف مندرج در سند تحول بنيادين (راهكار2-8  و 3- 12) و سند تحول دولت مردمي درحوزه ورزش ، بعد از 13 سال توقف ، مجددا برنامه مسابقات ورزش فرهنگيان را احیاء و با هدف ترويج فرهنگ ورزش به منظور توسعه شاخص سلامت و ارتقاء سبك زندگي فعال و سالم در دو بخش برادران و خواهران اجرا نموده است. 
طرح ملی آموزش برنامه نویسی وسواد دیجیتال برای اولین بار در آموزش و پرورش کشور
دانش آموزان با توانایی‌های مختلف در حوزه فناوری، وارد مراحل اولیه مدرسه می‌شوند. استفاده آن‌ها از این تکنولوژی به‌طور قابل‌توجهی در بین دانش آموزان متفاوت است و این وظیفه آموزش‌وپرورش و مدارس است که دسترسی مساوی به فناوری را برای همه دانش آموزان ایجاد کنند. هجوم سيل عظيم اطلاعات از طريق فناوري اطلاعات لزوم پاسخگويي انسان را به شیوه‌ای متفکرانه و نقادانه تشديد می‌کند.
توانایی روبرو شدن با چالش‌ها به روش‌های مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است. زمانی که خلاقیت پرورش می‌یابد، کودکان یاد می‌گیرند به قابلیت‌ها و توانایی‌های منحصربه‌فرد خود اعتماد کنند. از این طریق نگرش مثبتی به روند حل مسئله پیدا می‌کنند و در بزرگ‌سالی تبدیل به انسان‌هایی متکی به نفس و کاردان می‌شوند؛ بنابراین، آموزش برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی توأم با پرورش تفکر محاسباتی می‌تواند در راستای شکوفایی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فکری کودکان بسیار مثمر ثمر باشند.
آموزش کار با کامپیوتر باکیفیت بالا، دانش آموزان را به تفکر و خلاقیت محاسباتی برای درک و تغییر جهان آماده میکند. محاسبات پیوند عمیقی با ریاضیات، علوم، طراحی و فناوری دارد و موجب درک و فهم نظام‌های طبیعی و مصنوعی می‌شود. هسته اصلی محاسبات، علوم کامپیوتر است که در آن از طریق برنامه‌نویسی به دانش آموزان قواعد کلی اطلاعات و محاسبات، نحوه کار و استفاده از سیستم‌های دیجیتالی آموزش داده می‌شود.
طرح شهید دانش‌آموز رضا پناهی؛ ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی کشور با جمعیت بیش از 10 دانش‌آموز
بهینه سازی و ساماندهی فضاها و زیرساخت‌های کالبدی در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر ضابطه‌مند شدن و ایمن‌سازی مدارس از جمله سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در راستای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است. در آستانه عید سعید غدیر خم با استعانت از امیرالمومنین (ع) طرح «شهید دانش آموز رضا پناهی» با هدف جمع آوری و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی و با اولویت مدارس سنگی خشکه چین و مدارس کانکسی بالای 10 نفر دانش آموز (962 باب مدرسه سنگی و کانکسی و 164 باب مدرسه سنگی خشکه چین) کلید خورد. 
در طراحی و احداث فضاهای آموزشی همواره کارایی و عملکرد مطلوب کالبدی به عنوان یکی از مشخصه‌های اساسی قلمداد می شود. در این زمینه قدمت بناها و ساختمان‌های آموزشی و بعضا اضطرار در ایجاد برخی فضاها و استفاده از سازه‌های جایگزین از جمله کانکس باعث کاهش کارایی و کیفیت آموزش می شود. البته در برخی از فضاها و شرایط جغرافیایی و در مکانهایی که جمعیت دانش‌آموزی کمی وجود دارد استفاده از کانکس راهکاری نسبتا مناسب تلقی می شود. 
پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار لازم، این طرح بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال مالی 1401 توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به اتمام برسد.
تامین منابع مالی و اعتبارات لازم برای اجرای طرح فوق الذکر در قالب اعتبارات ملی و استانی، فروش املاک مازاد آموزش و پرورش، اعتبارات مصوب سفرهای استانی ریاست محترم جمهور، مشارکت جامعه خیرین مدرسه‌ساز، مشارکت نهادها، بنیادها و موسسات خیریه از جمله بنیاد برکت، در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک پیش بینی شده است.
هدف‌گذاری و شاخص‌های مکان یابی پروژه‌ها
الف) شاخص اختصاصی مدارس کانکسی: مستقل بودن کانکس و استفاده از آن به عنوان فضای آموزشی؛ 
ب) شاخص اختصاصی مدارس سنگی: مدارس سنگی فاقد ملات یا به اصطلاح دارای دیوار خشکه چین؛ 
ج) شاخص عمومی: دارا بودن حداقل 10 دانش‌آموز در سال تحصیلی 1401-1400
افزایش سهمیه دانش آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی
از مهمترین اهداف تشکیل مدارس نمونه دولتی اهتمام ویژه به تربیت دانش آموزان مستعد مناطق کمتر برخوردار و محروم، ارائه الگو و نمونه ای مناسب برای سایر مدارس در ارتقا کیفیت آموزشی و تربیتی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان مستعد و ایجاد زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق کمتر برخوردار از میان دانش آموزان بومی و منطقه ای برای توسعه عدالت آموزشی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است. 
تغییرات ایجاد شده در آزمون نمونه دولتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته:
کسب افتخارات بین المللی
اولین حضور دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای بین‌المللی در سال ۱۳۶۶ رقم خورد؛ شش دانش‌آموز برگزیده بعد از دیدار با رئیس‌جمهور وقت، آیت الله خامنه‌ای به بیست و ششمین المپیاد بین‌المللی ریاضی که آن سال به میزبانی کوبا برگزار می‌شد اعزام شدند و به عنوان اولین حضور خوش درخشیدند: کسب یک مدال برنز و رتبه بیست و ششم جهان!
در سال 1401 تیم‌های المپیاد ریاضی در بین ۱۰۴ کشور با کسب سه مدال طلا و سه مدال نقره از جایگاه بیست و نهم به جایگاه هشتم صعود کردو در المپیاد زیست‌شناسی در بین ۶۵ کشور با کسب چهار مدال طلا برای اولین بار در جایگاه اول جهانی قرار گرفتیم. همچنين در المپیاد شیمی با کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره در جای‌گاه پنجم در بین ۸۴ کشور قرار گرفتیم.
شايان ذكر است؛با هدف پرورش استعداد های نخبه دانش آموزان مصوبه باشگاه دانش پژوهان از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تربیت دانش آموزان المپیادی اخذ شد.
افتخار آفريني ديگري كه در سال 1400 براي آموزش و پرورش رقم خورد ، كسب رتبه هاي برتر در هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام  و  سي و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم  بود.  در اين مسابقات دانش آموزان عزيز جمهوري اسلامي  توانستند در بخش پسران رتبه نخست در رشته قرائت تحقیق و رتبه دوم در رشته حفظ کل و در بخش دختران رتبه هاي  نخست در رشته قرائت تحقیق  و حفظ كل  را كسب كنند.همچنين رتبه نخست رشته قرائت تحقیق و قرائت ترتيل در سي و هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم   به معلمان جمهوري اسلامي ايران  اختصاص یافت.
2100 احداث فضاي ورزشي درون مدرسه اي در يك سال گذشته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه