درخشان نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

اقتصاد را به صحبت‌های سیاسی، گره نزنیم

گروه اقتصادجامعه - محمد آیتی - چند روزی است که بحث بر سر توافق برجام داغ شده و عده‌ای خبر از روزهای بهتر اقتصادی در آینده می‌دهند. از این‌رو، صحبت‌هایی در برخی محافل صورت می‌گیرد که گفته می‌شود اگر خریدار ملک، خودرو، ارز و... هستید، فعلاً دست نگه دارید تا توافق ایران با طرف‌های برجام نهایی شود، چون بلافاصله با کاهش قیمت‌ها روبرو خواهیم شد.
حال پرسش اصلی این است که این‌دست صحبت‌ها و نقشه راه‌هایی که داده می‌شود، منطقی است؟
در همین خصوص، عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: به باور من، اقتصاد را نمی‌توان به صحبت‌های سیاسی، گره زد. اقتصاد یک علم است و مولفه‌های خاص خودش را دارد.
وی افزود: اقتصاد را نمی‌توان تنها با حرف و صحبت، حرکت داد. برای داشتن یک اقتصاد قوی در کشور باید مولفه‌ها و ساختارهای اقتصادی را با نگاهی منطقی و اصولی، تغییر جدی داد. به طور مثال باید بررسی کرد و دید تولید در کشور ما چگونه بوده است یا نگاه به تولید در ایران چه مسیری را دنبال می‌کند. یا از طرفی، نگاه به صادرات چگونه نگاهی است. به همین منوال، واردات و وضعیت گمرکی کشور برای بررسی اقتصادی کشور باید بررسی شود یا باید دید، اشتغال به چه صورت برنامه‌ریزی شده است.
نماینده ایرانشهر تصریح کرد: هرچند تحریم‌ها مشکلاتی را پیش پای ما گذاشته است و ما ارتباط‌مان با بسیاری از کشورها تا حدی مختل شده، اما ایران به عنوان یک کشور ثروتمند و غنی می‌تواند خیلی از نیازهای خودش را برآورده کند. اکنون کشور ما پس از چند دهه تحریم‌های سخت و ظالمانه، سرپا هست و شاید خیلی از کشورها اگر این بلایا و تجربه‌ها بر سرشان می‌آمد، توان اداره کشورشان را نمی‌داشتند. درخشان اظهار داشت: بسیاری از اقلام موجود در کشور، مخصوصاً اقلام اساسی، تولید داخل است. پس امکان اداره بهتر کشور را داریم و نمی‌توانیم مرتب کم و کاستی‌ها و گرفتاری‌های خود را گردن تحریم‌های اقتصادی بیاندازیم و اقتصاد کشور را شرطی کنیم و بگوییم باید منتظر باشیم تا توافق برجام صورت بگیرد تا اقتصاد و معیشت مردم بهبود پیدا کند. عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: صحبت‌هایی که گه گاه در کشور مطرح می‌شود که می‌گویند امروز خودرو نخرید یا اکنون روی به خرید ملک یا ارز و... نیاورید و دست نگه دارید تا پس از توافق برجام، قیمت‌ها کاهش پیدا کند، صحبت‌های منحرف‌کننده است، زیرا مصرف‌کننده در صورت نیاز می‌باید روی به خرید خود بیاورد و از طرفی اقتصاد کشور نمی‌تواند همیشه معطل توافق برجام بماند. این موضوع در تاریخ گذشته ما هم به وضوع نمایان شده است.
وی در ادامه بیان کرد: اینکه التهاباتی به تبع موضوعات سیاسی در اقتصاد ایران رخ دهد، طبیعی است که این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد. به طور مثال قیمت ارز همیشه این التهابات را در خود نشان داده است، اما نمی‌توان همه امورات زندگی را به این موضوعات گره زد. این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد. مثلاً جنگ روسیه و اوکراین اتفاق می‌افتد و بورس در بسیاری از کشورها روند کاهشی را دنبال می‌کند و البته در برخی کشورها هم مسیر رشد را به خود می‌گیرد.
درخشان خاطرنشان کرد: معادلات سیاسی و اجتماعی، تاثیر خود را روی اقتصاد می‌گذارند، اما این تاثیر هم باید حد و اندازه داشته باشد در غیر این صورت آن اقتصاد را باید بیمار نامید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: تحریم‌های ایران، موضوع جدیدی نیست و همان‌طور که هر لحظه امکان دارد با مذاکرات، تحریم‌ها کمتر شود، برعکس آن هم امکان دارد، یعنی می‌شود دوباره شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باشیم. به این ترتیب، منطقی نیست که دائماً هم چیز را بند مذاکرات کنیم. ما باید اقتصادی قوی و مستقل داشته باشیم که با هر تکانه‌ای، آسیب نبینیم. سال‌هاست، بحث اصلاح ساختار اقتصادی مطرح است و هرچند تحرکاتی هم صورت گرفته، اما سرعت بخشیدن به آن با بهره‌گیری از نظرات نخبگان است که اقتصادی قوی و پویا را برای ما به ارمغان خواهد آورد.
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز چندی پیش در گفت‌وگویی گفته بود: دولت نسبت به موضوع جراحی اقتصادی، تسلط نداشت و حاضر نبود با توصیه‌های ما که می‌گفتیم از تجربیات گذشته استفاده کنید، بهره ببرد. حتی دولت تاکنون تصمیم قطعی به انجام بعضی موضوعات نگرفته است و می‌گوید بعداً تصمیم می‌گیریم، یا حتی چندین بار بعضی از تصمیماتش را عوض کرده است، مثل یارانه و قیمت کالا‌های اساسی. این بی‌برنامگی سبب تحمیل گرانی‌های مضاعف به مردم شده است. دولت برنامه لازم برای این جراحی بزرگ اقتصادی را نداشته است، بلکه از اجبار به این موضوع وارد شده و اگر منابع ارزی به اندازه کافی داشت وارد این برنامه نمی‌شد.
 اقتصاد را به صحبت‌های سیاسی، گره نزنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه