بررسی « اقتصاد سرآمد» از تبعات توقیف نفتکش لانا

واکاوی توقف پروسه توقیف نفتکش ایرانی توسط یونان

گروه نفت و انرژی - محمد اكبري-  سفارت ایران در یونان در توییتی خبر داده بود که عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا یاکشتی حامل نفت ایران، در آب های یونان چند روزی در حال انجام است و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت مسروقه، عازم کشورمان خواهد شد. به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه پیش بینی کرده تا این عملیات ظرف چند روز انجام شود. اما خبرها حکایت از آن دارد که احمد نادری سفیر ایران در آتن، جهت اطلاع از آخرین تحولات میدانی، از کشتی لانا حامل نفت ایران در ساحل بندر کاریستوس بازدید و در دیدار با کاپیتان این کشتی آخرین تحولات را مورد بررسی قرار داده بود.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ نادری در این سرکشی ضمن یادآوری مواضع ایران گوشزد می کند ایران اسلامی با قدرت از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک و حقوقی برای جلوگیری از راهزنی دریائی آمریکا در سواحل یونان  و دیگر کشورها و حفاظت از اموال ملت بزرگ ایران بهره می گیرد. لذا نباید اجازه داد کشور ثالثی، روابط تاریخی دو کشور را گروگان اغراض سیاسی خود قرار دهد. اما چرا بازگرداندن نفت دزدیده شده ایران اینقدر طول کشید را باید از مسئولان کشور یونان پرس و جو کرد و یا الان وقت ان نرسیده ما برای حقاق حقوق خود در صحنه جهانی مطالبه گر نشان دهیم.
ظاهرا با درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه که اجازه مصادره محموله از سوی آمریکا را صادر کرده بود، نسخ و این تصمیم راه را برای بازیابی محموله سوخت ایرانی از نفتکش آمریکایی آیس انرژی منتقل شده بود، باز کرد. به گفته منابع آگاه ، رسانه های یونانی رای دیوان عالی این کشور به بازگشت محموله مسروقه کشتی لانا را  خیلی پیشتر داده بودند. اقدام یونان در توقیف یک کشتی نفتی ایرانی باعث واکنش ایران شده  و این کشور دست به توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس زده بود که با احضار کاردار این کشورمراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد اما یونان در این زمینه کار خود را کرد.
مهدی خطیبی اما در اینباره به رونامه اقتصاد سرآمد، گفت: اصرار ایران در کاستن از تعهدات برجامی نه تنها مذاکرات سه جانبه اروپا را  متاثر از خود کرده بلکه این کشورها را به تکاپو انداخته تا برخی از بازیگران اتحادیه از جمله انگلیس نیز به توقیف نفتکش حامل نفت ایران  دست بزنند تا در این بازی مبادا دست خالی بماند؛ اقدامی که ناظران آن را در راستای دلجویی از واشنگتن و ممانعت از اجرای گام جدید برجامی تهران ارزیابی می کنند.
واکنش به توقیف کشتی لانا اثربخش نبود
کارشناس مسائل دریایی تاکید داشت: پس از انتشار خبر توقیف نفتکش لانا، مقامات کشورهای مختلف جهان از ایران گرفته تا روسیه، بریتانیا و آمریکا به آن واکنش نشان دادند، چرا که آمریکا سعی داشت با یک ضرب شصت نظامی و توقیف نفتکش شرکت ملی نفت و انتقال محموله آن به تانکری دیگر، ایران را بر سرجای خود نشانیده و در مذاکرات آتی شروط خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند. اما مواضع قدرتمند ایران اسلامی در مذاکرات هسته ای قطعا ذره‌ای بر خلاف منافع کشورمان تغییر نخواهد کرد.
آمریکا برای شکست برجام کشتی
 توقیف می کند!
کارشناس دریایی کشور ما بر این باور است که این اقدام امریکا بی ارتباط با گام های تدریجی ایران در عقب نشینی از برجام نیست. هر چند تروئیکای (مذاکرات سه جانبه) اروپا بر اجرای سازوکار مالی خود با تهران تاکید کرده است.
جهش کشورهای عربی از خواب غرب
او معتقد است: کشورهای عربی منطقه که تا پیش از این در خواب خرگوشی به سر می بردند و گمان داشتند که می توانند امنیت خود در برابر ایران را از آمریکا  به عاریت بگیرند باید به این نکته واقف شوند که بهتر است مستقیما با قدرت اول منطقه وارد مذاکره و حل مشکلات شوند. 
در این بین سایت الجزیره در روزهای توقیف نفتکش ایرانی تلاش می‌کند در این راستا بر عملیات ربایش و توقیف نفتکش‌ها میان ایران و غرب پرتو افکند و از طریق یافتن پاسخ پرسش‌هایی به راهبرد ایران برای تضمین فروش نفت خود در سایه تحریم‌های آمریکا بپردازد. اما ایران نیازی به این قبیل اقدامات ندارد چرا که جنگ اوکراین و روسیه شرایط فروش نفت ایران را تسهیل کرده و لذ نیازی به توقیف نفتکش دیگر کشورها نیست. 
تهران در گام نخست کاهش تعهدات، غنی سازی اورانیوم را از مرز ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در برجام گذر کرد و در گام دوم که ۱۶ م تیرماه اجرایی خواهد شد، راکتور آب سنگین را در دستور کار قرار داده است، موضوعی بود که خطیبی در ادامه به آن اشاره کرد و افزود: دریک سال اخیر دولت رئیسی روی کار آمده و تهران با اعتماد به نفس بیشتری در حال مطالبه‌گری حقوق خود در عرصه بین الملل است و  آمریکایی‌ها نیز یکی از مهم ترین دلایل این‌گونه رفتار را به دور زدن تحریم‌ها و فروش مخفیانه نفت به کشورهای دیگر از جمله  چین نسبت داده اند.
این کشتی پیش از این با نام «پگاس» و تحت پرچم روسیه فعالیت می‌کرد و اخیرا نام خود را تغییر داد و زیر پرچم ایران رفت. یونان به ظن قاچاق نفت روسیه که مورد تحریم اتحادیه اروپاست این کشتی را توقیف کرد.  با پیچیدگی‌هایی که در مورد مالکیت کشتی پیدا شد، کشتی آزاد ولی به درخواست دادگاهی در آمریکا و با صدور رایی در دادگاه اولی یونان حکم بر مصادره محموله نفت صادر شد. آمریکا در ماه مه و پس از رای دادگاه اولیه یونان، بخشی از محموله این کشتی را خارج به یک کشتی دیگر منتقل کرد. لذا تا این لحظه آمار مشخصی از میزان نفتی که آمریکا از محموله نفتی ایران برداشت کرد، منتشر نشده است. اما چا کشور یونان در علامی رای خود به بازگرداندن نفت ایران به کشتی لانا اشاره ای نمی کند وتنها به اعلام رای برای آزاد سازی کشتی حامل نفت ایران اکتفا می کند؟
واکاوی توقف پروسه توقیف نفتکش ایرانی توسط یونان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه