گزارش یک‌ساله فعالیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران

از تامین خوراک نیروگاه‌ها تا سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها

گروه نفت و انرژی - شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گزارش یک‌ساله فعالیت خود در دولت رییسی از راه‌اندازی نظام الکترونیکی برای توزیع LPG، آغاز فاز اجرایی پتروپالایشگاه لاوان، خنثی‌سازی توطئه بنزینی و ... خبر داد.
بر اساس این گزارش، با اجرای طرح های راهبردی و تغییر مسیر از سوخت محوری به سود محوری با پالایش روزانه دو میلیون و دویست هزار بشکه نفت‌خام و میعانات گازی و تولید 112 میلیون لیترگازوئیل، 100 میلیون لیتر بنزین، افزایش 23 درصدی تامین و توزیع سوخت وجابجایی 135 میلیارد لیترفرآوده‌های نفتی در شعاع 500 کیلومتردر کشور، ثبت رکورد انتقال 128 میلیارد لیترنفت خام و فرآورده‌های نفتی، تثبیت و افزایش ذخایر استراتژیک سوخت کشور، تامین خوراک 95 نیروگاه‌ تولید برق و انرژی در جهت جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در کشور به میزان 18 میلیارد و 600 میلیون لیتر ، ارسال سوخت به صنایع بزرگ به میزان 5 میلیارد و 300میلیون لیتر، تبدیل کارگاهی بیش از 100 هزار خودروی عمومی تاکسی و وانت به دوگانه سوز به صورت رایگان، فراهم نمودن زیر ساخت و صادرات دریایی گاز مایع در پایانه شهید باهنر و جلوگیری از انباشت و سوزاندن 2000 تن در روز با حدود ارزش صادراتی 365 میلیون دلار در سال، اضافه شدن این شرکت به فهرست سازمان های توسعه ای، انعقاد تفاهمنامه مطالعات فنی و مهندسی احداث پالایشگاه های جدید و توسعه پالایشگاه های موجود در کشورهای حوزه کارائیب با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، را میتوان از خدمت رسانی به مردم ایران در دولت سیزدهم برشمرد.
خنثی‌سازی توطئه بنزینی
دراین اثنا و در آبان ماه سال گذشته طی دسیسه‌ای که معاندان و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی آن را طراحی کرده بودند برای صنعت پالایش و پخش یک اختلال گسترده در سامانه هوشمند سوخت ایجاد کرد که دراین امر با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع و حضور مدیران ارشد صنعت و دست اندرکاران شرکت ملی پالایش و پخش و پخش فرآورده‎های نفتی و بسیج تمامی کارکنان و نیروهای متخصص، این معضل در حداقل زمان ممکن و تحت شرایط فورسماژور پیش آمده از ایجاد یک فاجعه و بحران در امر سوخت‌رسانی جلوگیری شد. بدین ترتیب با اعزام و استقرار نیروهای متخصص و همکاری مردم و حضور بی وقفه مدیران، یک عملیات دفاع بزرگ سایبری 4 هزار نفره در سطح کشور اجرایی شد.
از تامین خوراک نیروگاه‌ها تا سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها
صنعت پالایش و پخش در فصل سرد سال، تعهدات جدیدی را علاوه بر تامین سوخت روزانه صنایع و بخش خانگی و جایگاه‌های عرضه سوخت متحمل می‎شود. کمبود گاز در نیروگاه‌ها طی دو سال گذشته دوصنعت برق و گاز را با بحرانی جدی روبرو کرده بود. در این بین با ارسال روزانه حدود 37 میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور، در6 ماهه نخست سال 1400 منجر به عدم خاموشی گسترده در کشور شد. براساس آمار موجود در سال 1400،حدود 18میلیارد و 600میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور تحویل داده شده است.
برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای توسعه سوخت سبزCNG در سبد خودروها
بانگاهی به الگوی مصرف بنزین می‎توان دریافت که یک جهش قابل توجه در مصرف بنزین رقم خواهد خورد به گونه ای که طی سال 1405 به 117 میلیون لیتر در روز، در سال 1410 به 134 میلیون لیتر در روز و در افق سال 1420 به بیش از 153 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.از این رو مدیریت بهینه مصرف سوخت برای جلوگیری از بحران پیش رو در صدر برنامه‌های اجرایی قرار گرفته است. در این فرآیند از جمله اقداماتی که انجام شد در بخش تبدیل کارگاهی، یک قرارداد با گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تولید 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز اعم از تاکسی و وانت در آذرماه سال 1400 به ارزش 20 میلیون دلار منعقد شد تا ضمن مدیریت مصرف بنزین صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزند.
اقدام برای مکانیزه ساختن رویه صدور مجوز جایگاه سوخت مایع
اوایل سال جاری برای یکپارچه‌سازی و ساماندهی صدور مجوزهای ساخت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و سوخت مایع و به منظور شفاف سازی، حذف فرآیند بروکراسی در صدور مجوز و حذف امضاهای طلایی، سامانه‌ای با عنوان «درگاه ملی درخواست مجوز جایگاه سوخت» به آدرس http://niordc-station.ir راه‎ اندازی شد؛ به‌منظور سهولت دریافت مجوز ساخت جایگاه‌ها سی‌ان‌جی و سوخت مایع از سوی متقاضیان و بخش خصوصی، سامانه یادشده فعال و در دسترس عموم متقاضیان برای استفاده قرار گرفت.  
بهنگام‌سازی فروش در بخش هوشمندسازی CNG
باتوجه به اهمیت روند دستیابی به پتانسیل‌های پیدا و نهان صنعت سی ان جی، دولت سیزدهم تمرکز ویژه‌ای را برای رشد این صنعت مبذول داشته است.
راه‌اندازی نظام الکترونیکی منسجم
 برای توزیع LPG
سامانه سدف به منظور توزیع الکترونیکی برای توزیع ال‌پی‌جی در راستای ممانعت از انحراف تغییر مسیر ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها، اوایل سال 1400 به طور کامل راه‌اندازی شد. در سامانه سدف 2/2 میلیون خانواری که نیازمند ال‌پی‌جی هستند ثبت‌نام کرده‌اند. گفتنی است روزانه 6500 تن ال.پی.جی در پالایشگاه‌ها تولید می‎‌شود و به طور میانگین روزانه 5100 تن در داخل کشور توزیع می‌شود که با نظارت درست در مصرف، مسیر جدیدی برای صادرات و ارزآوری آن در کانال اقتصادی کشور ایجاد شد.
پتروپالایشگاه لاوان وارد فاز اجرایی می‌شود
طرح احداث پتروپالایشگاه لاوان به ظرفیت 150 هزار بشکه از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده با خوراک نفت خام است.براین اساس خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام بوده که در فاز اولیه و در مرحله نخست محصولات نفتی و در فاز دوم محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی تولید خواهد شد. هدف از ساخت پتروپالایشگاه لاوان تکمیل زنجیره‌های ارزش، توقف خام‌فروشی، ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، جلوگیری از خروج ارز، استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و کسب بازارهای هدف در اقتصاد بین‌المللی است. همچنین واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان با هدف  افزایش یک میلیون لیتر تولید  روزانه بنزین یورو 4 و رشد 50 درصدی در تولید راه‌اندازی شده است.
از تامین خوراک نیروگاه‌ها تا سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه