اسقاط کشتی‌های فرسوده ضرورت یا الزام،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

غفلت سازمان محیط زیست از اسقاط کشتی‌های فرسوده

گروه اقتصاد دریا -  با رو به فرسایش گذاشتن کشتی و شناورها بحث از رده خارج کردن آنها مطرح شده و ظاهرا این موضوع جدی است. اوراق کشتی عبارت است از تخریب و یا هر گونه جداسازی ساختار کشتی به‌منظور بازیافت قطعات آن شامل اسکراب و جداسازی قطعات و لوازم، تجهیزات و یا دیگر بخش‌های کشتی است. اسکراب در واقع به مجموعه عملیات تراشیدن بدنه کشتی و اوراق آن اطلاق می‌شود. کشتی‌های اقیانوس‌پیما معمولا ۲۰ تا ۳۰ سال، شناورهای فایبرگلاس اما ۳۰ تا ۴۰ سال و قایق‌های تفریحی فولادی، اگر به‌خوبی تعمیر و نگهداری شوند، بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. برخی از کشتی‌ها، قبل از رسیدن به سن فرسودگی، در اثر حوادث مختلف ازجمله برخورد با صخره، آتش سوزی و توفان غرق می‌شوند و به‌صورت لاشه در بستر دریاها و اقیانوس‌ها باقی هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بیشترین درصد وزن یک نفتکش، فولاد به کار رفته در ان است که در جریان اوراق‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به چرخه تولید و بازیافت برگردد. در کشورهای درحال‌توسعه، بخشی از نیاز به فولاد از طریق بازیافت کشتی‌ها تامین می‌شود. اوراق‌کردن یک کشتی با تولید حجم وسیعی از ضایعات همراه است که باید به آن با جدیت پرداخت. بعضی از این ضایعات مفید و برخی دیگر بسیار مضر برای محیط زیست هستند. در اکثر ضایعات مضر، مواد سمی بسیار خطرناک برای انسان و برای محیط زیست به مقدار زیاد 
یافت می‌شود. لذا اوراق و بازیافت کشتی ها با حساسیت بیشتری همراه است.
کشتی‌های اقیانوس ‌پیما، همانند یک شهر کوچک، حاوی انواع آلاینده‌ها و پسماندهای خاص خود هستند. منشا آلاینده‌ها یا عملیات تراش و اوراق کشتی است و یا فعل‌وانفعالاتی که در نتیجه‌ی استقرار افراد و صنعت در محل موردنظر واقع شده است. در حال حاضر، تمامی فرایند تراش و اوراق در محیط‌های باز ساحلی مناطق جزرومدی و فوق جزرومدی صورت می‌گیرد که ازجمله حساس‌ترین مناطق زیستی در محیط‌های دریایی محسوب می‌شوند. از زمان پیدایش صنعت اوراق، آثار و تبعات زیست‌محیطی آن نمایان شد.
اسقاط کشتی‌های فرسوده ضرورت یا الزام
محمد حسین گودرزی، رئیس کارگروه اسقاط، و بازیافت اتحادیه صنایع ایران در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با پیدایش صنعت اوراق، آثار و تبعات زیست‌محیطی آن کاملا دیده می‌شود. ورود انواع آلاینده‌ها از جمله نفت، آزبست، پى‌سى‌بى، دی‌اکسین‌ها و انواع مخاطرات بهداشتى و حتى مرگ‌ومیر انسانى گریبان این صنعت را گرفت و همین امر باعث شد تا عنوان «صنعت کثیف» به این نوع عملیات اطلاق شود و در دنیا نیز به این نام شناخته شود.
بازیافت کشتی‌های فرسوده صنعتی پرسود 
وی با بیان این مهم که حدود ۹۵ درصد از وزن یک کشتی اقیانوس‌پیما قابل بازیافت است که در فرایند اوراق‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: ناوگان حمل و نقل به طور اخص کشتی دارای عمر مفیدی هستند که با گذشت از آن از حیز انتفاع خارج می شوند  و اسقاط آن ها باید در دستور کار قرار بگیرد و بازیافت آن ها حتمی تلقی می‌شود.
اسقاط کشتی سرسری گرفته شده است
وی با ابراز تاسف از سرسری انگاشته شدن مقوله اسقاط در شقوق مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی، ابراز داشت: متولی توجه به کاهش آسیب‌های محیط زیستی سازمان محیط زیست است که از مقوله مهم اسقاط غافل شده است.
کشتی‌های فرسوده و ضرری که متوجه اقتصاد ایران است
گودرزی با بیان اینکه بازی با جان، سلامت و اقتصاد مردم با سکوت محیط زیست دچار آسیب است گفت: افزایش سوخت در مجموعه فرسوده کشتیرانی تحمیل هزینه سنگینی است بر اقتصاد کشور که در اقتصاد ما دیده نمی شود.
او با تاکید بر ضرورت در نظر داشتن صرفه و صلاح مردم در بازیافت و اسقاط وسایل حمل و نقل از جمله کشتی‌ها، گفت: اگر کشتی ها نوسازی نشود ایران از نظر اقتصادی متحمل هزینه گزافی خواهد شد.
به‌رغم وجود شناورهای ازرده‌خارج به تعداد زیاد، به‌دلیل نبود مرکز صنعتی بازیافت کشتی، هیچ‌گاه این فرایند به‌طور رسمی در کشور معرفی نشده است. بااین‌وجود، اخبار متعددی از بازیافت کشتی‌های غیرصنعتی، به‌صورت واحد و غیررسمی، در دست است که متاسفانه، به‌دلیل رعایت‌نکردن اصول این صنعت و همچنین در دسترس‎نبودن امکانات و تجهیزات لازم، این صنعت آن‌چنان که باید، پا نگرفته است.
شاید بتوان سرعت بخشی به فرایند بازیافت از مراکز ساخت و تعمیر کشتی کمک گرفت و یا تجارب و نیروی انسانی آن‌ها را در توسعه صنعت بازیافت کشتی مورد استفاده قرار داد. حتی در بدبینانه‌ترین حالت، در مناطقی که مراکز ساخت و تعمیر کشتی حضور دارند، وجود زیرساخت‌هایی که از قبل برای این مراکز تهیه شده، راه‌اندازی مرکز بازیافت را تسهیل خواهد کرد.نبود زیرساخت مناسب برای بازیافت کشتی در سواحل جنوبی کشور باعث شده است که این فعالیت عمدتا به‌طور غیررسمی در مناطق جزرو‌مدی ساحل انجام شود.
 غفلت سازمان محیط زیست از اسقاط کشتی‌های فرسوده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه