عضو فراکسیون اقتصاد دریا در مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» می گوید

رونق گردشگری دریایی تنها معطوف به تصمیمات وزارت گردشگری نیست

گروه دریامحور- محمد آیتی - علاقه بشر به دریاها و اقیانوس‌ها، باعث ایجاد صنعت چندین میلیون دلاری در گردشگری شده است؛ صنعتی به نام گردشگری دریایی. گردشگری شامل سفرهای تفریحی است که در آن دریاها و اقیانوس‌ها، اصلی‌ترین تمرکز فعالیت‌ها هستند. گردشگری دریایی می‌تواند شامل انواع فعالیت‌هایی باشد که در مناطق ساحلی و دریایی امکانات انجام آن وجود دارد از جمله قایق‌سواری تفریحی، گردشگاه‌های ساحلی، ورزش‌های آبی، کروز، گردشگری مبتنی بر دریا مثلا بازدید از حیات وحش دریایی در پارک‌های دریایی و غیره.
این نوع از گردشگری پایدار فرصت‌های زیادی برای توسعه فراهم می‌کند و موجب احیای مجدد نواحی ساحلی فراموش شده است.
در سال‌های گذشته، گردشگری دریایی به عنوان یک نوع از گردشگری، محبوبیت و جذابیت زیادی را در بین مردم کسب کرده است. دریایی کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان سه نقطه آبی در سرزمین ما به شمار می‌آیند و کمتر کشوری از چنین امکانات طبیعی برخوردار است. با توجه به اهميت صنعت گردشگري دریایی، بررسی و تحلیل دقیق عوامل موثر بر توسعه این صنعت و در نتيجه جذب گردشگر از اهميت بالايي برخوردار است.
در همین خصوص، سیدکریم حسینی، عضو فراکسیون اقتصاد دریا در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: حوزه گردشگری و مخصوصاً گردشگری دریایی، حوزه‌ای نیست که یک وزارتخانه و یا یک بخش، متولی آن باشد. یعنی این‌طور نیست که نیاز به سایر حوزه‌ها و بخش‌ها نباشد، از این‌رو حوزه گردشگری دریایی را باید یک حوزه بین‌بخشی وسیع قلمداد کرد، یعنی ما با ظرفیت‌های مختلفی که در دستگاه‌های گوناگون کشور داریم اگر آن‌ها را وارد میدان عمل کنیم، می‌توانیم بخشی از صنعت گردشگری را کمک و حمایت شایسته‌ای از آن‌ها داشته باشیم.
وی افزود: البته در بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف، این موضوع بیش از همه، متوجه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است، ولی برای اینکه بتوانیم زمینه را فراهم کنیم که بتوانیم از بخش اقتصادی و سیاحتی صنعت گردشگری دریایی بهره لازم را ببریم، مخصوصاً در دوران تحریم که با مشکلات مالی، کمبود منابع و ارزآوری مواجه شدیم، باید این پتانسیل را در قالب نگاه حاکمیتی، ویژه‌تر از همیشه ببینیم که اکنون این موضوع، مطالبه مردمی هم است.
مسئولان در دهه‌های گذشته، در زمینه گردشگری دریایی کاری انجام نداده اند
نماینده اهواز تصریح کرد: از طرفی به واسطه اینکه در دهه‌های گذشته، خیلی در زمینه گردشگری و مخصوصاً گردشگری دریایی از سوی مسئولان، کاری صورت نگرفته است، این روزها نیاز به همفکری، برنامه‌ریزی و کاری گسترده است. برخی افراد در داخل کشور بهانه می‌گیرند و می‌گویند که به خاطر موازین اسلامی که در ایران وجود دارد، توریست خارجی خیلی حاضر به ورود در ایران نیست، اما بیان این موضوع، یک اشتباه است، زیرا اگر گردشگری 10 جزء داشته باشد یک جزء آن، این موضوع است، هرچند که باید اجرای موازین اسلامی، تمام و کمال رعایت شود، زیرا ما یک کشور اسلامی هستیم و اکثریت مردم مسلمان و معتقد به اصول اسلامی هستند و علاقه ندارند شاهد ناهنجاری در این رابطه باشند.
میراث فرهنگی برای رشد و توسعه گردشگری دریایی ظرفیت‌های کشور را به مردم معرفی کند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: عمده کاری که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید در خصوص رشد و توسعه گردشگری دریایی انجام دهد این است که منابع و ظرفیت‌های کشور که دارای جاذبه‌های بسیاری هست را به مردم کشورمان و دیگر مردمان کشورهای دیگر معرفی کند. معرفی جاذبه های ایران، یک کار علمی و البته زمان‌بر است، یعنی ما نمی‌توانیم در یک فرصت کوتاه و به صورت سرسری جاذبه‌های کشور را معرفی کنیم، زیرا هرچه برای این موضوع وقت بگذاریم و داشته‌های خود را به روز کنیم، مطمئناً از آن طرف، ارزش افزوده برای ما به بار خواهد آمد. از طرفی، بحث ایران‌هراسی چندین سال است که از سوی معارضان نظام جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است و ضرورت دارد، مسئولان با کار فرهنگی اصولی، این فضا را بشکنند. اگر توریست خارجی به ایران بیاید و مهمان‌نوازی و جاذبه‌های کشور را در سایه امنیت ببینند، شعار توخالی ایران‌هراسی هم فرو خواهد
 ریخت.
وی یادآور شد: سال‌هاست معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تاسیس شده است که اگر کار آن‌ها با مدیریت علمی توام شود، نقشه راهی خواهد بود برای سفرای ایران در دیگر کشورها. ما در این بخش ضعیف بوده‌ایم و باید تلاش کنیم تا با میدان دادن به مدیران خوش‌فکر به پیشبرد اهداف کشورمان سرعت دهیم.
بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری دریایی، حق مردم کشورمان است
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری دریایی، حق مردم کشورمان است و دولت می‌باید با ارائه بسته‌های تشویقی فرصتی را مهیا کند تا اقشار متوسط و کم‌بضاعت جامعه هم بتوانند از این پتانسیل‌ها بهره بگیرند.
 رونق گردشگری دریایی تنها معطوف به تصمیمات وزارت گردشگری نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه