واکنش کانون بانک‌های خصوصی به گرانی پیامک بانک‌ها

گرانی پیامک بانک‌ها و مصوبه‌ای که صادر نشده است

گروه بانک بیمه وبورس - کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد:ارسال پیامکها و پرداخت هزینه اعلام شده از سوی هر یک از بانکها به صرف اعلام موافقت و درخواست مشتریان انجام میگیرد و در صورت عدم رضایتمندی آنان نسبت به بهره‌مندی از خدمت مزبور، هیچ گونه هزینه ای به آنان تعلق نخواهد گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، کانون بانک‌های خصوصی در واکنش به اخبار گرانی پیامک بانک‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بلحاظ انتشار چگونگی افزایش کارمزد ارسال پیامک اطلا‌ع رسانی تراکنش‌های بانکی در رسانه‌های مختلف مورخ 28/06/1401 و انتساب نادرست آن به این کانون، به اطلاع میرساند، حسب مفاد بخشنامه مورخ 11/08/1399 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتج از مصوبه بیست و چهارمین جلسه مورخ 03/07/1399 هیأت عامل بانک مزبور، هزینه ارسال پیامک های بانکی مبلغ سیصد ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالیانه متناسب با کارکرد مشتری تعیین گردیده است.
از اینرو بانک‌ها میتوانند با توجه به تعداد تراکنش‌های انجامی مشتریان و هزینه‌های مرتبطه (از جمله نرم افزاری، سخت افزاری و اداری) نسبت به هزینه یابی و مطالبه از مشتریان اقدام نمایند.
کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی پس از ابلاغ بخشنامه مزبور کوشش نمود تا با برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگان کارشناس بانکها و موسسات اعتباری اعم از دولتی و خصوصی هماهنگی لازم را با توجه به متوسط هزینه های انجامی در این زمینه تعیین نماید.
چون علیرغم گذشت زمان مشکلات موجود در تمهید امکانات الکترونیکی تعداد زیادی از بانکها امکان یکسان سازی تعیین هزینه مربوطه را علیرغم افزایش شدید آن فراهم ننمود، لذا این امکان برای بانکها به وجود آمد تا کارمزد مربوطه را حتی با اغماض بخشی از هزینه ها تعیین و به مشتریان اعلام نمایند و صرفاً بر اساس رضایت آنان اقدام نمایند.
چه آنکه هزینه هر پیامک براساس قراردادهای منعقده با اپراتور اول مبلغ 268ریال و اپراتور ایرانسل مبلغ 308ریال (صرفاً برای تعداد مشخصی از حروف و اعداد) میباشد که در سال جاری حسب بند 1 بخش ط تبصره بودجه سال 1401 مبلغ سی ریال جهت واریز به حساب خزانه به مبالغ مزبور اضافه شده است.
از آنجایی که ارسال هر پیامک به منظور تراکنش های واریز و برداشت با توجه به تعداد حروف و اعداد حداقل شامل دو پیامک خواهد شد، از این رو هزینه هر پیامک برای مشتریان محترم صرف نظر از هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و اداری برای اپراتور همراه اول مبلغ 596 =30 +2*268 و برای اپراتور ایرانسل معادل 676= 30 +2*308ریال برای بانکها هزینه در بر خواهد داشت که دلیلی بر نادرستی خبرهای منتشره در این زمینه میباشد.
علی ایحال با توجه به اینکه ارسال پیامک ها و پرداخت هزینه اعلام شده از سوی هر یک از بانکها به صرف اعلام موافقت و درخواست مشتریان انجام میگیرد و در صورت عدم رضایتمندی آنان نسبت به بهرهمندی از خدمت مزبور، هیچ گونه هزینه ای به آنان تعلق نخواهد گرفت، اما مشتریان محترم بانکها میتوانند همچون گذشته از خدمات پیامک های ورود به اینترنت بانک، موبایل بانک، رمز دوم پویا و یا سایر پیام های مشابه آنها کماکان و رایگان بهرهمند گردند.
پیامک بانک‌ها نباید گران شود
پیشتر درحالی برخی بانک‌ها به بهانه بخشنامه بانک مرکزی از افزایش هزینه سرویس پیامکی خود خبر داده‌اند که پیگیری تسنیم از بانک مرکزی نشان میدهد این بانک هیچ بخشنامه‌ای برای افزایش هزینه پیامک‌ بانک‌ها صادر نکرده است.
افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها خبری است که امروز در شبکه های اجتماعی اعلام شده و ماجرا برمی‌گردد به ارسال پیامک برخی بانک‌ها به مشتریان‌خود؛ در پیامک ارسالی این بانک‌ها آمده است: «مشتری گرامی: از ابتدای سال 1401 باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک  900 ریال اخذ خواهد شد.»
این اقدام بانک‌ها درحالی است که قیمت هر پیامک فارسی در سال 1401 برای سیم کارت دائمی / اعتباری همراه اول: 8.9 / 10.6 تومان و سیم کارت دائمی / اعتباری ایرانسل: 9.9 / 11.6 تومان تعیین شده است.
محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال به‌طور میانگین 365پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک 90تومان، باید سالانه 32هزار و 850تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالی‌که هم‌اکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی 20هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل 64درصد افزایش می‌یابد.
البته پی گیری تسنیم از کانون بانک‌های خصوصی نشان مید‌هد که افزایش سرویس پیامکی بانک‌ها تنها از سوی یک بانک انجام شده و بدون هماهنگی و مصوبه رسمی از کانون یا بانک مرکزی است.
یک مقام مسئول در همین ارتباط تأکید کرد که کانون بانک‌های خصوصی هیچ مصوبه ای برای افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها نداشته است؛ بانک مرکزی نیز بخشنامه ای به بانک ها ابلاغ نکرده است.
ضمن اینکه مصطفی قمری وفا سخنگوی بانک مرکزی هم اعلام کرده است: بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.
او گفت: پیرو انتشار برخی گزارش ها درخصوص بخشنامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک‌ به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچگونه بخشنامه‌ای در این خصوص نداشته است.
لازم به ذکر است آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر 1399 صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.
گرانی پیامک بانک‌ها و مصوبه‌ای که صادر نشده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه