نصیری، رئیس هیات مدیره صنایع دریایی جنوب به اقتصادسرآمد مطرح کرد

حمل‌ونقل دریایی سرمایه گریز شده است

گروه اقتصاددریا - باید سهم بسزای حمل و نقل دریایی در طرح جامع حمل و نقل به خوبی دیده شود چرا که حمل و نقل دریایی امکان انتقال کالا در حجم بسیار زیاد و با کمترین قیمت را دارد. لذا به منظور بهره وری بیشتر باید اجازه کارآفرینی و نقش آفرینی به بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری بیش از پیش داده شود، بخش خصوصی باید در برنامه های طرح جامع حمل و نقل به خوبی دیده شود و در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار گیرد. کشور از ظرفیت های بسیار مناسبی در بخش دریایی و بندری برخوردار است لذا ضرورت دارد خدمات دریایی و بندری به خوبی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا شاهد بلوغ فعالان اقتصادی در حوزه دریایی و بندری باشیم .
به گزارش اقتصادسرآمد، بنادر ایران می توانند مسیر بسیار مناسبی برای انتقال کالا به کشورهای همسایه باشند به همین علت باید سهم بسزای حمل و نقل دریایی در طرح جامع حمل و نقل به خوبی دیده شود چرا که حمل و نقل دریایی امکان انتقال کالا در حجم بسیار زیاد و با کمترین قیمت را دارد . از دیگر مزایای حمل و نقل دریایی می توان به کاهش آلودگی و تبعات زیست محیطی ، ایمنی بیشتر اشاره کرد و نسبت به سایر شقوق حمل و نقل به طور حتم بهترین روش برای انتقال کالا برای فعالان اقتصادی به شمار می رود.
در حال حاضر استفاده از ظرفیت علمی نخبگان و کارشناسان دریایی و بندری ، امری ضروری است و باید از ظرفیت علمی کشور در این حوزه به بهترین شکل ممکن در قالب تشکل ها و انجمن ها بهره مند شد و به این تشکیلات بها داد و آنها را بیش از پیش در تصمیم گیری ها لحاظ کرد. با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی و بیش از ۷۰ درصد از ارزش آن بر روی کشتی‌ها حمل می‌شود و از طریق بنادر به نقاط مختلف جهان حمل می‌گردد، اهمیت حمل و نقل دریایی برای تجارت و توسعه را نمی توان نادیده گرفت.
سرمایه گذاری عظیم، نجات بخش 
حمل‌ونقل دریایی 
مهرداد نصیری، رئیس هیات مدیره صنایع دریایی جنوب در گفت و گو با اقتصادسرآمد گفت: صنعت حمل‏ و نقل دریایی بزرگترین صنعت بین‏ المللی در جهان است و بیش از 2.5 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کارند. و به همین دلیل ضرورت سرمایه گذاری عظیم در این بخش به خوبی قابل درک است و برای توسعه به آن نیاز هست.
ضرورت رقابت در سرمایه گذاری دریایی
وی در اینباره به خبرنگارما افزود: موضوع سرمایه گذاری در حمل ونقل دريايي به دلیل تاثیرگذاری آن بر قیمت تمام شده کالا در کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه ای پیدا کرده و توجه به آن در عرصه فعلی تجارت آزاد و محیط کاملا رقابتی موجود در میان صاحبان صنایع و مواد اولیه، نقشی حیاتی به خود تخصیص داده است.
دلایل سرمایه گریزی از حمل‌ونقل دریایی
هراس از دست دادن سرمایه باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران در حمل و نقل دریایی حضور پیدا نکنند، موضوعی بود که وی به آن پرداخت و گفت: از زمانی که مجمع تشخیص مصلحت اجازه خرید کشتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را به بخش خصوصی داد، شمار فعالان اقتصادی مشتاق به فعالیت در این حوزه افزایش یافت اما نکته مهم، ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای افزایش ظرفیت سرمایه گذاری در این حوزه است؛ چرا‌که در حال حاضر، تنها ۴۰ درصد از ظرفیت مورد بهره‌برداری دریایی متعلق به ایران است.
نبود نقدینگی سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر شمالی و جنوبی ایران
نصیری با تاکید بر این مهم که مشکل نبود نقدینگی حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر شمالی و جنوبی ایران باید با حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی مرتفع شود، افزود: میزان هزینه در حمل و نقل دریایی کشورمان نشان می‌دهد که فعالان بخش خصوصی ایران نیاز به حمایت جدی در حوزه حمل‌ونقل دریایی به ویژه در سطح بین المللی  دارند.
بنابراین اهمیت سرمایه گذاری در حمل و نقل دریایی ایران هم با توجه به واردات و صادرات دریایی کشورمان و نزدیکی آن به آب‌های آزاد نظیر خلیج فارس و دریای عمان و بزرگترین دریاچه دنیا یعنی دریای خزر بسیار زیاد است.
از گذشته‏‌های دور، حمل و نقل دریایی وجه قالب جابجایی کالا در جهان بیش از90 درصد معادل 6 میلیارد تن در سال را به خود اختصاص داده و مؤلفه‏‌هایی همچون اقتصاد مقیاس، اقتصاد تنوع و سهولت دسترسی و زنجیره‌‏های ارزش و اقتصاد جهانی، همواره بر رونق این وجه افزوده است. کشور ایران، از این مسیر بهره برده و سرمایه‌گذاری‏‌های انجام شده در زیرساخت‏‌های حمل و نقل دریایی و پسکرانه‏‌ها، در کنار توسعه ناوگان تجارت دریایی و تلاش‌‏های اخیر در جهت افزایش تنوع خدمات دریایی و بندری، خود دلایل محکمی بر این ادعا است. توجه به دریا به عنوان سطح تماس کشور و جهان، نگاه به حمل و نقل دریایی به عنوان ابزار کارآمد افزایش تجارت و سرمایه‌‏گذاری‏‌های بین‏‌المللی و در نظر گرفتن بنادر به عنوان بستر پویا و جذاب سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و خدمات ارزش افزوده از جمله فرضیات بخش حمل و نقل دریایی در کشورمان است که این روزها نیازمند توجه
 بیشتری است.
حمل‌ونقل دریایی سرمایه گریز شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه