اروپا یک‌صدا درعامدانه بودن نشت نورداستریم؛« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

اصرار روسیه بر مقصر بودن اوکراین در نورداستریم

گروه انرژی دریایی - اعظم زندیه - ادامه گزارش‌ها درباره دو مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا به اسم «نورد استریم۱» و یک مورد نشتی گاز از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم۲» حوالی آب‌های دانمارک و سوئد و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خرابکاری در این ماجرا، موضع گیری‌های مقامات غربی، فضا را شفاف کرده‌ است. اپراتور شبکه خطوط لوله نورد استریم اعلام کرده‌ سه خط دریایی سیستم خط لوله گاز نورد استریم در یک روز آسیب بی‌سابقه دیده است. آسیبی که نشانی از طبیعی بودن اتفاق در ان دیده نمی شد. در حال حاضرتحقیقات در حال انجام است، اما خرابکاری را به عنوان دلیل آسیب به شبکه خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک رد از سوی مقامات روسی رد نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل به نقل از منابع نزدیک به تحقیق در مورد این حادثه نوشته است که خطوط لوله گاز نورد استریم۱ و نورد استریم ۲ روسیه ممکن است با استفاده از زیردریایی یا غواصان کاملا آموزش دیده، مورد حمله قرار گرفته‌باشند. این روزنامه در ادامه آورده است این اقدام عادی نیست و با توجه به این‌که لوله‌ها در عمق و کف دریا قراردارند برای انجام عملیات خرابکاری نیاز به فناوری، تجهیزات و افراد کاملا آموزش‌دیده بوده‌است. در کنار این موضعگیری‌ها، توییت یک سیاستمدار لهستانی و همچنین گزارش اشپیگل درباره پیش‌بینی آمریکایی‌ها درباره احتمال خرابکاری در خط لوله نورد استریم، نقش واشنگتن را در این ماجرا پررنگ کرده‌است.
توییت جنجالی وزیر خارجه سابق لهستان در شرایطی منتشر شده که در خبر‌ها آمده‌بود، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته قبل به آلمان درباره احتمال حمله به خطوط گاز هشدار داده‌بود. دوگلاس مک‌گرگور، مشاور وزیر دفاع دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بر این باور است که دولتهای در پشت پرده خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم، آمریکا و انگلیس هستند. خطوط لوله نورد استریم از چهار نقطه دچار نشتی شده که تازه‌ترین آن را گارد ساحلی سوئد گزارش داد. در پی این اتفاق، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با ابراز نگرانی شدید مسکو بابت این حادثه، احتمال خرابکاری در این ماجرا را رد نکرد.
ادعای اروپا در بی اثر بودن نورد استریم بر تامین انرژی 
کمیل رضایی، کارشناس اموربینالملل درباره احتمال خرابکاری عمدی در خط لوله نورداستریم به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: خرابكاری عامدانه و از دور خارج كردن خطوط لوله نورد استريم 1 و 2 تاثير فوري و آني بر امنيت انرژي اروپا نخواهد داشت. پيش از اين روسيه عرضه گاز به اروپا از طريق نورد استريم ۱ را به ۲۰ درصد ظرفيت اين خط لوله كاهش داده بود و سرانجام در ماه آگوست، با اعلام اينكه تحريم‌هاي غربي، مشكلات فني براي اين خط لوله ايجاد كرده است، فعاليت آن را به مدت نامعلوم متوقف كرد. 
اروپا یک‌صدا درعامدانه بودن نشت نورداستریم 
وی با بیان این که ميان مقام‌هاي اتحاديه اروپا و مقام‌هاي ارشد كشورهاي اروپايي اين همسويي وجود دارد که در ایجاد نشتی در نورد استریم احتمال خرابکاری وجود دارد ، افزود: چرا که باور دارند عامل اصلي حوادث اخير خرابكاري عامدانه بوده و يك اتفاق باعث از بين رفتن زيرساخت انتقال گاز روسيه به اروپا نشده است. با اين وجود درباره اينكه چه كسي يا چه كساني عامل اين خرابكاري بوده‌اند اختلاف‌نظر وجود دارد و رسانه‌ها در اروپا از گزينه‌هاي متفاوتي نام مي‌برند.
اصرار روسیه بر مقصر بودن اوکراین در نورداستریم 
وی تاکید داشت: اگرچه قطع كامل صادرات گاز روسيه به اروپا، براي اوكراين سودمند است، اما عواقب سياسي شديدي براي كي‌يف یه همراه خواهد داشت چراکه تنها انگيزه روسيه از اين كار هم انداختن تقصير آن به گردن ديگر كشورهای دیگر است.
اروپا مصمم بر ادامه تحریم روسیه 
به گفته رضایی، اروپا به طور معمول حدود ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد و  آمریکا و متحدانش از ۲۴ فوریه که جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شد، مسکو را تحریم کردند که در نتیجه آن با بحران انرژی روبرو شده اند.
زمین‌شناسان سوئدی بعدها اعلام کردند که دو انفجار در امتداد مسیر خطوط لوله نورد استریم رخ داده است. آژانس انرژی دانمارک نیز اعلام کرده که حجم زیادی از گاز وارد دریا شده و کشتی‌ها و هواپیماها از ورود به شعاع پنج مایل دریایی منطقه ممنوع شدند. سوال اینجاست خرابکاری در این خط لوله با چه هدفی صورت گرفته است. مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی فرانسه، هدف از این اقدام را گسترش جنگ اوکراین می داند.  او ضمن درخواست از سازمان های بین المللی برای تحقیق درباره خرابکاری در خط لوله گاز روسی نورد استریم گفت: تحقیقاتی در سطح بین المللی لازم است. در حال حاضر اگر نظرم را بخواهید، این یک خرابکاری است و افرادی وجود دارند که واقعا به دنبال بدتر کردن اوضاع و فشار آوردن برای جنگ هستند.
رهبر حزب دست راستی «اجتماع ملی» فرانسه در مورد انورداستریم افزوده، این اتفاق بسیار نگران کننده ای است. ما به سازمان های بین المللی احتیاج داریم و این وظیفه آنهاست افرادی را که دست به این اقدام زده اند شناسایی کند.
 اصرار روسیه بر مقصر بودن اوکراین در نورداستریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه