بررسی «اقتصادسرآمد» از آینده نگری خاص اسکله سازی در سواحل

ضرورت آمایش ساحلی در ایجاد اسکله

گروه اقتصاد دريا- یکی از مشکلاتی که اکثر پروژه های عمرانی ایران از دی بازدرگیر آن بوده وهست،  مساله تاخیر در شکل گیری  و طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها است. این مساله سبب شده علاوه بر افزایش هزینه های تمام شده پروژه ها, منافع و مزایای حاصل از احداث این پروژه ها نیز به تاخیر افتاده و گاهی اوقات اهداف اصلی پروژه نیز محقق نشود. تاخیر در اجرای پروژه ها دارای علل فراوانی است که برخی از آنها مشکلات مالی و اعتباری، مشکلات فنی، مشکلات مدیریتی، حوادث طبیعی و غیر مترقبه، تاخیر در تملک اراضی پروژه پروژه های بنادر و اسکلهسازی نیز از این امر مستثنی نبوده و اجرا و بهره برداری از اکثر پروژه ها در ایران هم همیشه با تاخیر مواجه بوده است.
به گزارش اقتصدسرآمد، مجموع این عوامل موجب شده تا هزینه برخی از پروژه ها تا چندین برابر برآورد اولیه نیز برسد و بهره گیری از منافع پروژه نیز دچار مشکل شود. شناخت علل تاخیرات و ارائه راه حلهایی از دیدگاه مهندسی مدیریت ساخت سبب خواهد شد تا ضمن تسریع در روند اجرای پروژه های کنونی, جهت پروژه های آینده نیز راه حل هایی پیش بینی شود. مساله ساخت اسکله در ایران نیز مستثنی از این قاعده نیست و محدود به مرحله ساخت نمی‌شود و نگهداری و رسیدگی به مشکلات اسکله‌های فعلی نیز باید مد نظر باشد اما اینگونه نیست و اسکله های موجود با مسائلی روبرو هستند که حل آن تنها از سوی مراجع دریایی ممکن خواهد بود.
اخیرا خبر رسیده که قرار است هشت اسکله جدید در سواحل جنوب احداث شوند و گفته شده در راستای ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی و با هدف ارتقای سطح ایمنی سفرها و گردشگری دریایی، قرار است هشت اسکله فلزی شناور(پانتون) به ارزش 52 میلیارد ریال در مبادی گردشگری شهرستان‌های قشم و سیریک نصب شود که امید می‌رود با مشکلات اسکله‌های موجود مواجه نشوند هر چند که بعید به نظر می‌رسد.
حاتم بخشی دولت قبل در اعطای 
مجوز ایجاد اسکله
کارشناس اقتصادی کشورمان دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: طی دولت قبل مجوز ۱۶۵ اسکله ساحلی بدون نام در برخی استان‌ها به ویژه در شمال کشور صادر شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مجوزها خیالی و سرابی بیش نبوده است و هیچیک از طرح‌ها عملیاتی نشده است و در برخی از این مناطق به جای اسکله‌های پشتیبانی، قلیان سرا و سفره خانه ایجاد شده است.
نیاز به آمایش ساحلی در ایجاد اسکله 
علی ماهربا بیان اینکه ایجاد اسکله پشتیبان و ساحلی نیازمند اخذ مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های متولی نظیر منابع طبیعی و بنادر و دریانوردی است، اظهار داشت: با توجه به آزادسازی نوار ساحلی در دولت سیزدهم آمادگی برای اجرای طرح‌های گردشگری و دریایی در هر استان باید وجود داشته باشد تا مجوزهای موارد  مورد نیاز با توجه به آمایش سواحل  اخذ شود.
وی با تاکید بر این مهم که ایجاد اسکله در حوزه دریای جنوب یا شمال نیاز به وجود زیرساخت و آینده نگری خاص دارد، گفت: بنا بر مطالعات انجام شده، هیچیک از اسکله‌های طراحی شده در منطقه غرب دریای مازندران که مجوز صوری از دولت گذشته کسب کرده‌اند عملیاتی و محقق نشده است. لذا ایجاد اسکله جدید به ویژه در این بخش محلی از اعراب نخواهد داشت.
بندر دیر و مشکلات اسکله موجود
رهاسازی اسکله‌های موجود از سالهای گذشته و نبود امکانات کافی در برخی از اسکله‌های دریای جنوب از جمله بندر دیر مشکلاتی را برای صیادان رقم زده، موضوع دیگری بود که ماهر به آن اشاره داشت و افزود: این بندربه‌عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی جنوب کشور معرفی‌شده که از اسکله استاندارد و دارای ایمنی بی‌بهره و صیادان بندر دیر را دچار بحران کرده است.
وی تاکید داشت: تنها وعده ایجاد و یا ساخت اسکله در سواحل دریای جنوب و شمال کشور، موید رفع مشکلات صید وصیادی و حمل بار وکالا نمی تواند باشد و باید مولفه های زیادی در این ارتباط پیش از اقدام به ساخت مد نظر قرار بگیرد.
اسکلهها و سازههای ساحلی بخش مهمی از شبکههای حیاتی را تشکیل می‌دهند که تاثیر بسزایی در ادامه حیات اقتصادی کشورها دارند. کمترین میزان خارج شدن حتی بخشی از این امکانات زیربنایی از سرویس دهی میتواند تاثیر جدی بر حمل و نقل مسافری و باری داشته باشد. گاهی اوقات بنادر و اسکلهها به عنوان گلوگاه حیاتی- اقتصادی کشور عمل میکنند. در کشور ما ایران با توسعه مناسب اقتصادی کنونی گسترش بنادر و احداث اسکله ها و سازه های ساحلی در سال های اخیر شتاب قابل توجهی گرفته است. این امر در سواحل جنوبی و شمالی کشور چه با اهداف پایانه‌های بار و مسافر و چه بصورت بخشی از تاسیسات زیربنایی صنایع نفت و گاز در حال انجام می باشد. با توجه به لرزه خیزی بالای کشورمان و بخصوص امکان وقوع زلزله های مخرب هم در مناطق شمالی و هم در مناطق جنوبی و همچنین آسیب پذیر بودن سازه های ساحلی و اسکله های در برابر زلزله های اخیر در سراسر جهان، ضرورت طراحی مناسب لرزه ای سازه های مذکور بیش از پیش عیان گردیده است.با توجه به اهمیت موضوع برای کشورمان ایران تهیه دستورالعمل مناسب و مدرنی برای طراحی لرزه ای اسکله ها در دستور کار گروه مجری قرار گرفته است. این دستورالعمل عمدتاً‌ براساس تلفیق دستورالعمل ها و استانداردهای موجود و افزودن تجارب مهندسی و تحقیقاتی موجود در کشور تهیه گردیده است. این مهم با بررسی مهمترین و به روز ترین دستورالعمل ها و استانداردهای موجود انجام شده است.
 ضرورت آمایش ساحلی در ایجاد اسکله
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه