ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع صید ترال« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

پس از چینی ها نوبت به صیادان ترال وطنی رسید!

گروه اقتصاددریایی - حدود دو سال پیش بود که نمایندگان در بهارستان صید ترال در خلیج فارس را به‌مدت دو سال ممنوع کردند. اما شواهد نشان می‌دهد که همچنان شناورهای متخلف در حال جارو کردن بستر زنده خلیج فارس هستند. تنها در بوشهر در سال‌جاری ۱۶۰ فروند شناور صیادی به‌دلیل صید ترال توقیف شده‌اند. صید ترال شیوه مخربی است که مثل جارو برقی به جان هر جنبده و آبزی که در بستر دریاست، می‌افتد و موج‌های آبی خلیج همیشه فارس را از آبزیان خالی می‌کند. ظاهرا پس از چینی ها اینبارر نوبت به صیادان ترال وطنی شده است تا دریا را «آب و جارو» کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به گفته کارشناسان با هربار کشش تور ترال حدود ۵ تا ۲۵درصد محیط زنده بستر دریا از بین می‌رود لذا آسیب‌های زیادی را به زیستگاه‌های آبزیان خلیج فارس وارد کرده است.در حقیقت صید «ترال»، پاک تراشی می‌کند و از دلفین و کوسه گرفته تا هرگونه موجود دریایی را به دام می‌اندازد و تا این موجودات و آبزیان به عرشه کشتی برسند، به علت فشار در تور می‌میرند چون بسیاری از پستانداران آبی مانند وال‌ها و بچه وال و دلفین‌ها نمی‌توانند فشار آب را تحمل کنند. طبق گزارش بیش از ۷ میلیون کیلومتر مربع از بستر دریاها توسط چینی ها با صید ترال خراشیده و جارو می شود. از آن جایی که ممکن است چینی ها دوباره هوس حضور در آب های سرزمینی ما را داشته باشند بد نیست با توجه به آن چه گفته شد در صدور مجوزها سخت گیری بیشتری شود و همچنین نهادهای نظارتی بر عملکرد کشتی های صیادی نظارت بیشتری داشته باشند. در کنار این برخورد جدی و سختگیرانه با متخلفان و حمایت اجرایی از سوی دادگستری و قوه قضاییه صورت بگیرد. حضور ناظران از سازمان محیط زیست روی شناورهای بزرگ هنگام صیادی، پایش شمار ماهیان تجاری و غیرتجاری، آموزش صیادان و جوامع محلی، تغییر نگاه سازمان‌های مسئول به بهره‌برداری پایدار، دسترسی سازمان محیط زیست به سامانه کنترل ترددها از دیگر ملزومات مدیریت این بحران هستند. این راهکارها در صورتی خروجی خواهند داشت که عزم جدی در مقابله با ین نوع صید کشور وجود داشته باشد.
ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع صید ترال
سعید مستوفی، کارشناس امور دریایی کشورمان با انتقاد از کم توجهی به ادامه صید ترال چه از سوی کشورهای دیگر و یا صیادان داخلی، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع مقرر شده پیش‌طرح اصلاح قانون صید ترال در کمیته‌‌ای با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
اهمیت لایحه بررسی آسیب‌های صید ترال
وی با اشاره به اینکه اهمیت لایحه مذکور در زمینه دسترسی به اطلاعات دریای خزر مابین کل کشورهای ذی‌نفع و مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری‌ها است، تصریح کرد: پس از بررسی و ارزیابی اثرات زیست محیطی صید ترال باید با متخلفان برابر قانون رفتار کرد چرا که ادامه این روند اکوسیستم دریایی ایران به ویژه در جنوب کشور را با مخاطره جدی روبرو می کند.
اصلاحی انکار ناپذیر برای صید ترال
با بیان اینکه بررسی پیش‌طرح اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران ضرورتی انکار ناپذیراست، خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه صید ترال تمامی جانداران کف دریا را در تور گرفتار می‌کند، طی سال‌های اخیر شاهد خسارات بسیار زیادی به این بخش بوده ایم.
میزان  توجه به دستور توقف صید ترال 
او با اشاره به  اینکه با ورود مجلس و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با دستور رئیس‌جمهورظاهرا صید ترال متوقف شده است، گفت: به نظر می رسد هدف از طرح اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی ایران و جلوگیری از خسارات وارد شده بوده است.
سابقه سیاه چین در آبهای فراسرزمینی 
مستوفی تاکید داشت: چینی ها سابقه‌ای طولانی درحضور در مناطق دور دریایی و خالی کردن دریا از ماهی دارند. چین بزرگ ترین تولیدکننده و صادر کننده ماهی در دنیاست که مدتی نیز بر خوان کرم خلیج فارس ایران نشست و صنعت تولید و صادرات آبزیان خود را رونق بخشید.
گفته می‌شود  با وجود اعتراض صیادان سنتی به صید ترال شناورهای صنعتی با اینکه فعالیت این شناورها از یک سال پیش تاکنون ممنوع شده است اما صید غیرمجاز همین صیادان در همه فصل‌های سال با ادوات مخرب ترال ادامه دارد و آسیب‌های فراوانی به ذخایر آبزیان و گونه‌های ارزشمند آبزی وارد کرده است.
صید ترال به استثنای فصل آزادی صید میگو که معمولاً هرسال در ماه‌های مرداد و نیمه اول شهریورماه انجام می‌شود، طبق قانون در تمامی طول سال، ممنوع بوده و انجام آن جرم محسوب می‌شود. البته در فصل آزادی صید میگو هم تنها شناورهایی حق مشارکت در صید میگو را دارند که دارای مجوز صید میگو باشند و این صید نیز به‌مدت محدود انجام می‌شود. اما برای همین کار خلاف قانون شیلات کشور مجوز صید را به کشوری چون چین اعطا کرده و دریای جنوب را دو دستی تقدیم انها کرده بود.
 پس از چینی ها نوبت به صیادان ترال وطنی رسید!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه