قرمزپوشی بورس در پایان روز رسمی هفته گذشته

با انتشار اوراق تبعی، اعتماد سهامداران به بازار سرمایه افزایش می یابد؟

گروه بازارسرمایه - شاخص کل بورس تهران در آخرین روز رسمی هفته گذشته با چهار هزار و ۸۷۵ واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۳۱۳ هزار واحدی ایستاد.شاخص هم‌وزن با ۷۶۵ واحد کاهش به ٣۸۰ هزار و ۳۴۸ واحد و شاخص قیمت با ۴۵۷ واحد افت به ٢۲۷ هزار و ۲۹۷ واحد رسید.
شاخص بازار اول، ۸۰۱ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۸ ‌هزار و ۱۵۴ واحد کاهش را ثبت کرد.
در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال معامله شد.
همچنین پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۵۱ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۸۶ واحد، توسعه صنعتی و معدنی صبانور (کنور) با ۸۱ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۶۴ واحد، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۵۵ واحد و بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۵۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.
در مقابل توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۲هزار و ۶۸۲ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵۳۹ واحد، فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) با ۴۰۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۳۵ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۷۴ واحد و شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۵۳واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.
بر پایه این گزارش، نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، بورس کالای ایران (کالا)، انتقال داده های آسیاتک (آسیاتک)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و گروه دارویی برکت (برکت) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۴۱ میلیون و ۹۱۰ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.
معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران گفت: انتشار اوراق فروش تبعی به دلیل کارکرد بیمه کردن سهم در نوسانات بازار سهام موثر است و می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه موثر باشد؛ از ابتدای سال تاکنون ٢٧٠٠ میلیارد تومان اوراق تبعی منتشر شده است.  
در رابطه بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه باید مهدی زمانی سبزی به ابلاغ دستورالعمل اوراق اختیار فروش تبعی از سال ۹۱ اشاره کرد و به ایرنا افزود: کارکرد اولیه اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کردن سهام است؛ به این صورت که سهامدار عمده می‌تواند اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کند و کف قیمت سهم را ببندد و در مدتی در آینده (تاریخ سررسید) سهم را از نوسانات قیمت بیمه کند.
وی اظهار داشت: از سال ۹۵ تاکنون اختیار فروش تبعی علاوه بر بیمه کردن سهام، کارکرد تامین مالی نیز به خود گرفت به طوری که سهامداران عمده و اشخاص حقوقی می‌توانند با فروش سهم و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی عملاً از بازار تامین مالی کنند.
معاون عملیات بازار شرکت بورس در پاسخ به این سوال که اوراق تبعی چه میزان می‌تواند در بهبود روند بازار تاثیرگذار باشد؟، گفت: اوراق فروش تبعی به دلیل کارکرد بیمه کردن سهم در نوسانات بورس موثر است، زیرا این اوراق معمولاً یک ریالی است و با انتشار آن روی سهام شرکت‌هایی همانند شستا، ایران خودرو و ... فعالان بازار می‌توانند آن را به منظور بیمه کردن سهم  خریداری کرده و با خرید آن دیگر نگران نوسانات سهام تا زمان سررسید نباشند.
به گفته زمانی سبزی، این اقدام می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه موثر باشد، زیرا شرکت‌ها بنا بر درخواست سهامداران عمده اقدام به انتشار اوراق تبعی می‌کنند و ارزندگی سهام خود اطمینان دارند. 
به گزارش ایرنا، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که ظرف ۲ روز کاری اقدام به بررسی صدور مجوز انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از سوی ناشران می‌کند که از بازار خبر می‌رسد شمار از هلدینگ ها برای حمایت از سهام زیرمجموعه‌شان به‌زودی اقدام به انتشار اوراق تبعی خواهند کرد.
معاون نظارت بر بورس‌های سازمان
 بورس خبر داد:
بررسی درخواست انتشار «اوراق اختیار فروش تبعی» حداکثر طی ۲ روز
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از آمادگی کمیته انتشار برای ارائه مجوز به ناشران «اوراق اختیار فروش تبعی» (بیمه سهام) در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد.
رضا عیوضلو ضمن بیان مطلب بالا اظهار داشت: کمیته انتشار آمادگی دارد حداکثر ظرف ۲ روز کاری از زمان تکمیل مستندات مورد نیاز انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، به منظور تأمین مالی ناشران با هدف خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده، ضمن بررسی درخواست‌ها، در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه مجوز به آنان اقدام کند.
گفتنی است اوراق اختیار فروش تبعی برگه بهاداری است که خریداران آن، سهام موردنظر خود را در یک قیمت مشخص بیمه می‌کنند. به این ترتیب که ناشران این اوراق متعهد می‌شوند تا در سررسید اوراق مذکور، سهام مورد نظری که اوراق اختیار فروش تبعی برای آن منتشر شده را در قیمتی که در زمان انتشار مشخص است، از دارنده آن بخرند.
به این ترتیب اگر قیمت سهم در زمان سررسید کمتر از قیمت تعهد شده در اوراق اختیار فروش تبعی باشد، دارنده این سهم و اوراق، زیانی متحمل نشده و ریسک خرید سهم در یک محدوده مشخص و از پیش تعیین شده باقی می‌ماند.
این اقدام در صورت استقبال ناشران می‌تواند به ثبات بازار سرمایه کمک کند و از افت بیش از اندازه بازار و به‌اصطلاح شکل‌گیری حباب منفی نمادهای ارزشمند بکاهد.
 با انتشار اوراق تبعی، اعتماد سهامداران به بازار سرمایه افزایش می یابد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه