هزینه تعمیر یا نوسازی شناور؛ صاحب شناور چه کند؟« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

با شناورهاي فرسوده، به بنادر بزرگ دسترسی نداريم

گروه اقتصاد دریایی - در حوزه شناورهای تجاری باید به آینده اقتصاد کشور توجه داشت و اگر نتوانیم طی ۵ تا ۱۰ سال آینده ناوگان دریایی مدرن داشته باشیم با چالشی جدی در حمل‌ونقل دریایی مواجه خواهیم بود. نوسازی شناورهای تجاری ، طی ۱۰ سال آینده گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد شد ، باید نوسازی شناورهای تجاری طی برنامه عملیاتی ۵ و ۱۰ ساله تعریف شود چرا که امروزه بنادر بزرگ و توسعه‌یافته دنیا از تردد شناورهای غیراستاندارد ، جلوگیری به عمل می‌آورند. در دوره تحریم، کشتیرانی ایران دچار محدودیت فراگیر و تحریم همه جانبه قرار گرفت و افرادی که تحریم‌ها را طراحی کردند، به درستی می‌دانستند اهرم اصلی صادرات را هدف گرفتند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این میان، مشکلات فراوانی در خصوص نوسازی خطوط کشتیرانی ایجاد شد که ما را با چالش فراوانی مواجه کرد؛ به نحوی که در نبود بیمه های اتکایی، امکان خروج از کشور و پهلوگیری در بنادر دنیا را نداشتیم.  به رغم تمامی موانع اما ناوگان حمل و نقل ملی ایران به سوی نوسازی و هوشمند سازی می رود. بنابراین از این پس می توان گفت که شاهد رشد عظیمی در صنعت واردات و صادرات خواهیم بود. داشتن شناورهای هوشمند از دیگر مسائلی است که بخش حمل و نقل دریایی کشور در آینده نزدیک به آن نیاز خواهد داشت، حذف عقب ماندگی در صنعت کشتی سازی به آسانی جبران نمی شود و یکی از راهکارهای این امر استفاده از فناوری های جدید است. از جمله این فناوری ها، ساخت کشتی های تجاری هوشمند است.
تجهیزات بنادر کشور و ناوگان دریایی ایران به دلیل تحریم­ ها و شرایط نامساعد اقتصادی فرسوده شده ­اند و در سال های اخیر کشتی­ های جدید خریداری نشده و نوسازی ناوگان ملی با مشکلاتی مواجه بوده است. علاوه بر خرید کشتی های جدید و به روز، انتقال فناوری برای ساخت چنین کشتی ها نیز باید در اولویت قرار گیرد، این دیدگاه بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم عملکرد بهتری در زمینه صنعت دریایی و کشتی سازی در آینده داشته باشیم.
هزینه تعمیر یا نوسازی شناورها، صاحب شناور چه کند؟ 
تحلیلگراقتصادی کشورمان نوسازی شناورها ر محرک تحول اقتصاد دریایی کشور دانست و گفت: به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری کشتی های قدیمی، خرید کشتی های جدید و نوسازی کشتی های موجود برای بخش دریایی کشور یک ضرورت بسیار مهم است.
ناوگان فرسوده شناورهای دریایی چالش پیش روی اقتصاد دریایی
به گفته رضا بیرامی که با روزنامه اقتصادسرآمد گفتگوکرد، ناوگان سالخورده فعلی دارای معایب و چالش های متعددی از جمله ایمنی پایین، محدودیت های حمل و نقل، عدم رعایت الزامات و استانداردهای فعلی و هزینه های بالای نگهداری است ولذا باید به این مهم واقف بود که نوسازی این بخش صنعت درانوردی کشور را متحول خواهد کرد.
چه چیز ضامن پویایی اقتصاد دریا است؟
این فعال و‌ صاحبنظر در امور دریایی با تاکید بر اینکه برای داشتن اقتصادی پویا ، باید ناوگانی به‌روز، مدرن و توسعه‌یافته داشته باشیم، بیان کرد : در حوزه شناورهای تجاری باید به آینده اقتصاد کشور توجه داشت و اگر نتوانیم طی ۵ تا ۱۰ سال آینده ناوگان دریایی مدرن داشته باشیم با چالشی جدی در حمل‌ونقل دریایی مواجه می‌شویم.
شناور فرسوده ایران را از رسیدن به بنادر بزرگ دنیا باز می‌دارد
وی با بیان اینکه امروزه بنادر بزرگ و توسعه یافته، شاخص‌های تعریف شده‌ای را به منظور تردد شناورها تعیین کرده‌اند ، اظهار داشت : در صورت عدم بهره‌مندی از شناورهای مدرن ، توسعه‌یافته و استاندارد امکان تردد به بنادر بزرگ دنیا را نخواهیم داشت و به همین دلیل با چالشی جدی مواجه می‌شویم . باید طی برنامه‌ زمان‌بندی مشخص ۵ و ۱۰ ساله در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی گام برداریم و شرایط مطلوبی را در راستای حمل کالا از طریق دریا ایجاد کنیم .
امروزه دیگر، شناورهای سایز کوچک پاسخگوی تقاضای فعالان اقتصادی که از طریق حمل‌ونقل دریایی اقدام به جابجایی کالای خود می‌کنند ، نیست و به طور حتم با صرفه اقتصادی کمتری همراه است، موضوع دیگری بود که بیرامی به آن پرداخت و گفت: به همین دلیل با توجه به کاهش هزینه‌ای که از طریق شناورهای تجاری سایز بزرگ ایجاد می‌شود فعالان اقتصادی  به سمت جابجایی کالا از طریق کشتی‌های تجاری غول‌پیکر گرایش پیدا کرده‌اند. لذا با وجود شناورهای تجاری سایز کوچک امکان رقابت با کشتی‌های غول‌پیکر را نخواهیم داشت.
امروزه دیپلماسی اقتصادی برای بخش صادرات و حمل و نقل ما یک ضرورت و ظرفیت حمایتگر است. حضور در بازارهای خارجی، تثبیت جایگاه در آن ها و تعاملات تجاری مستمر، در گرو روابط قوی سیاسی و اقتصادی با کشورهای هدف است و اثرات این موضوع قابل انکار نیست.
این ناوگان به علت جابجایی ها و عملیات مکرر و تعویق تعمیر و نگهداری، به اندازه کافی برای اجرای ایمن ماموریت هایش آمادگی ندارد و نمی تواند به سرعت در وضع اضطراری اقدام کند وباید نتیجه گرفت که خطر فرارسیدن ناگهانی توقف ناوگان شناور دریایی کشور در کمین شناورهای کشور ماست و چنانچه برای آن فکری نشود باید منتظر رکود شدید در این بخش بود. کشور ما نیازمند نوسازی و جوان‌سازی ناوگان دریایی کشور است چرا که  توسعه ناوگان دریایی؛ مصداق بارز اشتغال‌زایی است.
با شناورهاي فرسوده، به بنادر بزرگ دسترسی نداريم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه