یک نماینده مجلس درباره تحقق شعار سال به«اقتصاد سرآمد» می گوید:

خروجی کار در شعار مانع زدایی از تولید قابل دفاع نیست

گروه شعار سال - بی‌تردید، اقتصاد موضوع اول کشور در یکی، دو دهه اخیر بوده است. متاسفانه با توجه به سیاست‌های اقتصادی، مرتباً شاهد کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن، پایین آمدن قدرت خرید مردم هستیم و این یعنی، جامعه روز به روز فقیرتر و افراد زیادی، سال به سال به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
تحریم‌های سخت اقتصادی جامعه بین‌‌المللی علیه ایران که فشار آن بر دوش مردم است، کار تولید را به مخاطره انداخته است، اما موضوعی که بیشتر دردآور می‌باشد، ضعف مدیریت داخلی است که به جای سامان دادن به اوضاع، بر طبل این آشفتگی می‌کوبد.
رهبر انقلاب، شعار سال را «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامیدند، وبا وجود تاکیدات مکرر ایشان در تحقق این شعار و علی رغم برخی تلاش ها از سوی دستگاههای ذیربط، اما این مهم در عمل با کمترین دستاورد در این امر روبرو شده استبه طوریکه سال در حال اتمام است.
خروجی کار مسئولان در شعار مانع زدایی
 از تولید قابل دفاع نیست
فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب، به خاطر حساسیت‌های موجود در جامعه، شعار سال‌های اخیر را اقتصادی نام‌گذاری کردند، اما خروجی کار مسئولان خیلی قابل دفاع نیست.
من نمره مثبتی به مسئولان در این موضوع خاص، نمی‌دهم
وی افزود: ما در سال ۱۴۰۰، شاهد ماه‌های پایانی کار دولت دوازدهم و شروع کاری دولت سیزدهم بودیم. این دو دولت هر دو در تحقق شعار سال، رسالتی داشتند، اما من نمره مثبتی به این دو دولت در خصوص این موضوع خاص، نمی‌دهم.
شعار سال بسیار ارزشمند است ولی این اهداف 
بزرگ محقق نشد
نماینده زاهدان تصریح کرد: شعار سال بسیار ارزشمند بود و انتظار می‌رفت در حوزه تولید، نقشه راه که در انتها با خروجی توام شود را ببینیم، ولی این اهداف بزرگ محقق نشد.
مالکی با اشاره به اینکه در تولید و قوانین موجود، چالش داریم، گفت: مجلس تاکنون به خوبی پای کار آمده و قوانین خوبی را هم تصویب کرده است. همه هدف این بوده و هست که بتوانیم روی پای خود بایستیم، اما یادمان باشد که ابتکار عمل در تحقق این اهداف، بیشتر بر روی شانه‌های دولت سنگینی می‌کند و آن‌ها باید خودی نشان دهند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به خبرنگار اقتصاد سرآمد، اظهار داشت: ایران، ظرفیت خوبی در ۱۶ استان برای صادرات و واردات دارد، ولی بهره لازم را از آن نبردیم. اکنون این موضوع به طور جدی در دستور کار است و ان‌شاا... در آینده نه چندان دور، اثرات مثبت تصمیمات را ببینیم.
وی در ادامه بیان کرد: وقتی قرار می‌شود موانع را از پیش پای برداشت، این دولت است که باید کار را از خودش و با جدیت دنبال کند. ما قوانین بیش از حدی داریم که انتظار می‌رفت، دولت در نظم و نسق دادن آن، بیشتر وقت بگذارد. ما در خیلی جاها، قوانین زائد و معارض داریم که هم مجلس و البته بیشتر دولت، وظیفه دارند این راه را نسبت به گذشته هموار کنند. موفقیت در عرصه تولید در گرو رفع قوانین زائد و معارض است، چون این مزاحمت‌های قانونی، سرمایه‌گذار را سردرگم می‌کند.
حجم زیاد نظردهی در حل مسائل، خود یک مانع بزرگ در راه رفع مشکل است
مالکی یادآور شد: به طور مثال، می‌خواهیم چالش پدیده کوله بری را به حداقل برسانیم؛ وقتی پای کار می‌آییم می‌بینیم که ۲۴ یا ۲۵ دستگاه نظر می‌دهند. این حجم از نظردهی، خود یک مانع بزرگ در راه رفع مشکل است.این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: ایراد دیگر، به سیستم بانکی است. در ابتدای مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار بانک‌ها، اقداماتی صورت گرفت. ضرورت دارد این مسیر همچنان ادامه پیدا کند تا بانک‌ها رسالت‌شان منطبق با خواسته جامعه شود. معنی ندارد که کارخانه‌ای که وظیفه تولید را با ۵۰۰ کارگر دنبال می‌کند، توسط بانک تعطیل شود. این تعطیلی‌ها، هم برای تولید و اقتصاد پویای کشور مضر است و هم، بیکاری را به دنبال خواهد داشت. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت باید تلاش کند تا شغل ایجاد کند، اما گاهی می‌بینیم که سیستم بانکی که زیرمجموعه دولت هم به حساب می‌آید، ضد این رسالت عمل می‌کند. باید تلاش کرد تا این رویه‌ها که دهه‌ها ریشه دوانده است، خشک شوند.
به باور من، ابتکار عمل دست دولت است، باید نقشه راه دهند
فداحسین مالکی در پایان خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، اراده‌هایی برای تحول در اقتصاد است، اما به باور من، ابتکار عمل بیشتر به دست دولت است و آن‌ها باید نقشه راه دهند. اگر مشکل قانونی هم داریم، بهتر است دولت، لایحه بدهد تا مجلس روی آن کارِ کارشناسی صورت دهد تا بار مالی هم متوجه دولت نشود. مردم پس از چند سال که معیشت‌شان به خطر افتاده است، نگاه و امیدشان به مسئولان است که راهی برای برون رفت از این اوضاع ارائه دهند و حقیقتاً هم این کمترین مطالبه‌ای است که متوجه دولتمردان می‌شود.
 خروجی کار در شعار مانع زدایی از تولید قابل دفاع نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه