ردصلاحیت چهره های معروف در گزارش «اقتصادسرآمد»

شاخص هایی که حذف شدند

گروه مجلس- هر 4 سال یکبار در موسم بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس رد و تایید صلاحیت ها اعتراض و انتقاداتی را به همراه داشته و دارد. در این دوره رد صلاحیت چهره های شاخص که چندین دوره سابقه حضوردر مجلس را دارند از چالش های انتخابات به شمار می رود. رد صلاحیت افراد شاخص مجلس به زعم برخی ازکارشناسان می تواند هم مفید هم مضر باشد. مفید از این بابت که راه برای حضور جوانتر ها و نیروهای تازه نفس باز می شود و از این جهت مضر که می تواند تجربه این افراد کمک قابل توجهی به افراد تازه وارد باشد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، بدون تردید برگزاری انتخابات بر مدار قانون برای همگان پذیرفتنی است زیرا حرکت در بستری قانونی و برابر سبب می‌شود تا مجریان و ناظران در عمل و در عرصه اجرا و نظارت به انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان نشان دهند که ملاکی غیر از اتکای به قانون ندارند و اظهارنظر گروه‌ها،‌ شخصیت‌ها و احزاب هیچ‌گونه تاثیری بر تصمیمات قانونی ندارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهارسال یکبار و از طریق انتخابات تعیین می‌شوند. نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مورد تأیید نهادهای مربوط قرار گیرند. این نهادها به ۲ گروه هیئت‌های اجرایی که وابسته به دولت و وزارت کشور هستند و شورای نگهبان تقسیم می‌شوند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت به نظر می رسد، اعلام بررسی نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم است. نتایجی که نام بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی را در زمره رد صلاحیت شدگان نشانده است. از سوی دیگر بررسی‌های آماری تعداد تایید و ردصلاحیت شدگان به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد که آمار رد صلاحیت‌ها در برخی استان‌ها به مرز ۷۰ درصد هم رسیده و در یکی از استان‌ها از این مرز نیز عبور کرده است.
اسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این‌که اغلب موارد مربوط به رد صلاحیت نمایندگان با استناد مربوط به عدم التزام به نظام و ولایت فقیه بوده،  اظهار کرد:‌ ما در قانون جامع انتخابات این پیش‌بینی را کردیم که اگر کسی خودش می‌گوید به اسلام اعتقاد دارم و «أشهد أن لا إله إلا الله» می‌گوید یا اگر در نظام خدمت کرده و موردی از برخورد با او وجود نداشته و خودش می‌گوید ولی فقیه را قبول دارم کسی نمی‌تواند خلافش را بگوید. اگر تهمت اقتصادی به نمایندگان وجود دارد باید پاسخگو باشید. متاسفانه عده‌ای در حاشیه امنی قرار دارند و می‌توانند هر قضاوتی داشته باشند؛ می‌گویند میلیون‌ها سند دیده‌ایم و اعلام می‌کنند ۹۰ درصد علت رد صلاحیت‌ها مربوط به مسائل مالی است. چه‌طور با نمایندگان چنین برخوردی می‌شود؟ اگر قانون نقصی دارد باید آن را اصلاح کنیم و اگر کسی که اظهارنظر می‌کند خطا کرده حرف‌های او باید اصلاح شود. وقتی نمایندگان وارد حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌شوند با کسانی مواجه می‌شوند که به آنها می‌گویند مسائل مالی و اخلاقی دارید معنایش چیست؟ سوء‌ استفاده از پست و منصب دقیقا به چه معناست؟ چه کار سوئی رخ داده است؟ به نظر من این نوع اظهارنظر تشویش افکار عمومی و سلیقه‌ای عمل کردن است و باید به گونه‌ای جمع و جور شود.محمدجواد فتحی،  نماینده مجلس در یادداشتی با عنوان «تأمل حقوقی در سخنان کدخدایی» نوشته است: سخنگوی شورای نگهبان  گفته‌ است اکثر نمایندگان رد صلاحیت شده در مجلس به دلیل داشتن تخلفات اقتصادی با این رأی مواجه شده‌اند. این نوع اظهار نظر و موضعگیری از سوی ایشان که دانش‌ آموخته رشته حقوق هست، بسیار جای تعجب و صد البته تأسف دارد، چرا که بدیهیات موازین حقوقی نیز در این سخنان رعایت نشده است. از جمله اینکه به دلیل عدم وجود شفافیت و صراحت در سخنان آقای کدخدایی، اتهام تخلفات مالی و اقتصادی در حال حاضر متوجه تمام افراد رد صلاحیت شده است، در حالی که می‌دانیم بخش زیادی از این افراد احتمالاً با استدلال‌های دیگری نتوانستند از سد رد صلاحیت بگذرند. جای سؤال است که ایشان به عنوان یک حقوقدان و عضو شورای نگهبان چطور با یک اظهار نظر گنگ، افرادی را به طور جمعی زیر تیغ یک اتهام واحد می‌برد؟ نکته بعد این است حالا که شورای نگهبان به چنین موارد و نتیجه‌گیری رسیده، مستندات و مدارکش برای اثبات این ادعا چیست؟ در این موضوع بهانه «حفظ آبروی افراد» نمی‌تواند قابل قبول باشد چرا که تا همین جا هم با سخنان آقای کدخدایی آبروی تمام ۹۰ نماینده رد صلاحیت شده در معرض خدشه قرار گرفته است. 
 شاخص هایی   که حذف شدند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه