واکاوی «اقتصادسرآمد» از تاثیر تحریم های آمریکا بر صنایع فلزی و معدنی ایران

فولاد، ضد تحریم

گروه صنعت و معدن- منابع آگاه به پلاتس گفتند به دلیل قیمت جذاب محصولات ایرانی برای خریداران در آسیا، تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات فولاد احتمالا تاثیر چندانی نخواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، یک بازرگان به پلاتس گفت: تا زمانی که محصولات فولادی قیمتهای جذابی دارند، انتظار نمی‌رود تحریمهای اخیر آمریکا روی تولیدکنندگان فولاد ایرانی تاثیر بزرگی داشته باشد. حتی در دوره تحریمهای قبلی، خریداران آسیایی از خرید محصولات ایرانی کنار نکشیدند و تصور نمی‌کنم تحریمهای جدید به خصوص با توجه به ارزان شدن ریال ایران، تاثیر چندانی داشته باشد.
وی در ادامه افزود: فولادسازان ایرانی می‌توانند بسیار رقابت پذیر باشند با این حال برخی از هزینه‌ها مانند حمل بار افزایش پیدا کرده است.
اما برخی از معامله گران هم عنوان کردند که تحریمهای جدید ممکن است تاثیرگذار باشد و باعث شود برخی از مشتریان تمایلی به خرید از ایران نداشته باشند.
طبق اعلام ایمیدرو، صادرات فولاد ایران در طول تحریمهای ثانویه علیه کشور افزایش پیدا کرده است و عمده فولاد ایرانی در هر صورت در بازارهای خارجی و از طریق معامله‌گران در نقاطی شامل دوبی معامله می‌شود.
منابع بازار اظهار کرده‌اند انتظار می‌رود چین به واردات برخی از محصولات فولادی ایران از طریق شرکتهای چینی فعال در خاورمیانه ادامه دهد. از ژوئن که چین واردات آهن قراضه را ممنوع کرد و در نتیجه قیمتهای داخلی افزایش یافت، خریداران چینی به میزان فزاینده‌ای تناژ ورقه‌های فولادی، اسلب و آهن خام ایرانی را خریداری کرده‌اند. آمار گمرکی چین نشان داد که این کشور حداقل ۴۰۰ هزار تن ورق و اسلب فولادی در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹ از ایران وارد کرده است.
پس از بروز تنشهای ژئوپلیتیکی اخیر، دولت اندونزی از خریداران این کشور خواست از خرید ورق فولادی ایرانی خودداری کنند. یک واردکننده اندونزیایی بزرگ به تنهایی حدود ۲۰۰ هزار تن در سال ورق ایرانی خریداری کرده بود. سایر خریداران بزرگ فولاد ایران تایلند، عمان و عراق هستند.
بر اساس گزارش پلاتس، ترکیه هم از ایران واردات دارد اما به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد، عمده نیاز خود را در بازار داخلی تامین می‌کند. طبق آمار موسسه آمار ترکیه، این کشور در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۴۱ هزار و ۳۰۰ تن میلگرد از ایران وارد کرد که در مقایسه با ۳۰ هزار و ۷۰۰ تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ رشد چشمگیری داشت که عمدتا به دلیل ارزانی قیمت میلگرد ایرانی بود. ترکیه در کل سال ۲۰۱۸ تنها ۵۰ هزار و ۳۲۰ تن میلگرد از ایران وارد کرده بود.
ایران در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی‌ماه آمریکا که منجر به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی شد، بامداد چهارشنبه ۱۸ دیماه از شلیک ده‌ها موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.
پس از حمله تلافی جویانه ایران، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا وعده داد که  از ابزار تحریم برای پاسخ به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده می کند که در اعلام برنامه این دوره، صنایع سنگ آهن، فولاد و آلومینیم و مس به عنوان هدف جدید تحریم‌ها نام برد.
بهادار احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: دور جدید تحریم ها تغییر چندانی در شرایط شرکت های فولاد سازی و دیگر صنایع مشمول به دنبال ندارد، زیرا پیش از این آمریکا کل صنعت ایران را در دایره تحریم های خود قرار داده بود.
فهرست اعلامی شرکت های مشمول تحریم که برخی تکراری است؛ این شرکت‌ها شامل ذوب آهن، آلومینیم المهدی، ایرالکو، فولاد ارفع، فولاد خراسان، گل گهر، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر، فولاد خوزستان، ملی مس، فولاد اکسین، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران مشابه دنیا به دلار قیمت گذاری و به فروش می رسند و این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال بهره می گیرد و در واقع مزیت رقابتی آنها تقویت می‌شود.
جدیدترین آمار ۹ ماهه صادرات فولاد کشور رقم پنج میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۵۸ تن را نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.
چنانچه هدف صادرات و منابع ارزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه، صادرات خود را بوسیله دو هزار کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارند و برخی الگوهای جدید صادرات، اصولا از سیستم‌های بانکی بین المللی استفاده نمی کند که این امر قدرت اعمال تحریم آمریکا را به حداقل می رساند.
متخصصان بخش معدن و صنایع معدنی بر این اعتقادند که تحریم همواره یک ریسک و تهدید بزرگ بوده و باید به هر نحو مدیریت شده و از آن دوری کرد و شرکت‌های این بخش ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیتها دارند.
عملکرد بیش از دو سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد، ضمن اینکه از تحریم استقبال نمی شود.
 فولاد، ضد تحریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه