ادامه اعتراضات به رد صلاحیت ها

جدال برای مجلس شایسته

گروه مجلس- مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی پایان یافت که عملکرد شورای نگهبان و رد صلاحیت گسترده زمینه ساز بحث های گسترده ای ‌در فضای سیاسی کشور شده است؛ اظهارات روز چهارشنبه رییس‌جمهوری مبنی بر اینکه با یک جناح نمی توان کشور را اداره کرد با واکنش تند عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد که در توییتر خود از عبارت‌هایی همچون «جنجال» برای افراد فاقد صلاحیت و پیشگامی در پروژه «ضد ملی» استفاده کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در واقع اعتراض‌های شخصیت‌های سیاسی و فعالان حزبی به عملکرد شورای نگهبان البته از چند روز  پیش آغاز شد؛ این عملکرد صدای رییس دولت را هم در آورد که گفت وقتی رد صلاحیت ها از یک جناح خاص باشد، «اینکه انتخابات نمی‌شود.»
 اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان با واکنش دفتر رییس جمهوری مواجه شد اظهارات کدخدایی را شتاب‌زده، نسنجیده و شخصی کردن یک موضوع ملی ارزیابی و تصریح کرد که دعوت رییس جمهوری زمینه‌سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخابات باشکوه بوده است و اینکه رییس‌جمهوری خواستار بالا بردن تحمل و مدارای برگزارکنندگان انتخابات و به تبع آن فراهم کردن حضور نمایندگان همه سلایق و افکار تعریف شده در چارچوب نظام و قانون اساسی انجام شد.
آن‌طور که از اظهار نظرهای آشکار و عیان دو طرف برمی‌آید، تقریباً دو طیف ماجرا در این نکته اشتراک نظر دارند که مجلس کنونی مجلس کارآمدی نبوده است. منتها هر کدام از طرفین دلایل متفاوتی برای این امر ارائه می کنند. از ادبیات گفتاری جریانات اصول‌گرا و شورای نگهبان نشان می‌دهد که از دید آنها ناکارآمدی مجلس به خاطر عملکرد نمایندگان حاضر در آن بوده است کما اینکه از بین نمایندگان کنونی مجلس حدود ۹۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند که از جمله دلایل عمده رد صلاحیت‌ها مسائل اخلاقی و اقتصادی بوده است. از این رو برای ایجاد یک مجلس کارآمد و موثر معتقد است که باید در مواجهه با داوطلبان انتخابات مجلس سختگیری بیشتری داشته باشد.
در سوی مقابل این اعتقاد وجود دارد که ناکارآمدی مجلس علاوه بر ضعف‌های فردی و اخلاقی نمایندگان مجلس که طبیعتاً از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند، ناشی از عملکرد نهادهایی است که عملاً وارد فرآیند قانون گذاری شده و مجلس را به حاشیه رانده اند. این طرف در عین حال معتقد است که ترس از رد صلاحیت نمایندگان باعث محافظه کاری آنان در ایفای وظایف نمایندگی می شود.
نکته قابل تامل دیگر که به نظر می‌رسد این روزها دغدغه جدی رییس جمهوری و جریانات سیاسی است لزوم مشارکت حداکثری همه طیف‌ها و سلایق سیاسی در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است.از این جهت انتخابات مجلس گذشته از کار ویژه گردش نخبگان،  نقش بسزایی در تقویت توان ملی و قدرت ملی در مواجهه با چالش های بیرونی همچون سیاست فشار حداکثری آمریکا دارد که این روزها با ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و اتفاقات بعد از آن وارد فاز جدیدی شده است.
نباید فراموش کرد که سال ۹۸ پر از فرصت‌ها و چالش‌های طبیعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و بین المللی بود و هر کدام از این چالش‌ها به تنهایی برای زمینگیر کردن یک دولت کافی است با این حال اتحاد و انسجام میان ارکان مختلف باعث شده تاکنون کشتی ایران و انقلاب به سلامت از این چالش‌ها عبور کند. از سیل ابتدای سال که تقریبا ۲۵ استان کشور را درگیر کرد، تا چالش اعتراضات اجتماعی آبان ماه، ترور سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و در نهایت سیل سیستان و بلوچستان انرژی زیادی از دولت و کشور گرفته است با این حال امروز دو فرصت بزرگ  ٢٢ بهمن و دوم اسفند روز انتخابات را پیش رو داریم.   از دید رییس جمهوری در چنین شرایطی حضور گسترده طیف های مختلف سیاسی در انتخابات می‌تواند موجب تجدید نظر در محاسبات غلط دشمنان ایران شود با این حال این مشارکت حداکثری نیازمند الزاماتی است که از جمله آن می‌توان به عملکرد شورای نگهبان و سعه صدر این نهاد در مواجهه با رد صلاحیت‌ها اشاره کرد. تردیدی نیست که شورای نگهبان هم به اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفند به خوبی واقف است ولی این که چگونه این مشارکت حداکثری محقق شده و محاسبات غلط دشمنان ایران را به هم بزند، راهکاری ارائه نمی‌دهد.  
 جدال برای مجلس شایسته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه