کند و کاو «اقتصادسرآمد» از بازار جهانی نفت در دور جدید

ایستایی قیمت نفت

گروه انرژی- جدیدترین نظرسنجی سالانه رویترز از متخصصان نشان داد که انتظارات بلندمدت درباره قیمت‌های نفت در حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه ثابت مانده است.پیش بینی می‌شود به دلیل عرضه فراوان از سوی صنعت نفت شیل آمریکا و سایر منابع خارج از اوپک، قیمت‌های نفت برای مدت نامعلومی در محدوده فعلی باقی می‌ماند.
به گزارش اقتصادسرآمد، نگرانی‌هایی که تا ۱۰ سال پیش در خصوص دوران پیک عرضه نفت وجود داشت، از میان رفته زیرا اکنون نشانه‌ها حاکی از آن است که هنوز زمان زیادی تا رسیدن به پیک عرضه نفت وجود دارد.
در نظرسنجی رویترز پیش بینی شده است میانگین قیمت سالانه نفت تا پنج سال دیگر ۶۵ دلار است و از ۶۷ دلار در سال ۲۰۲۰ اندکی رشد کرده و به ۶۹ دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می‌کند.
اکثر پیش بینی کنندگان انتظار دارند که میانگین قیمت هر بشکه نفت تا پنج سال آینده بین ۶۰ تا ۷۵ دلار می‌ماند و عده اندکی انتظار دارند که قیمت‌ها به پایین ۵۰ دلار یا بالای ۹۰ دلار برسد.
این نتایج بر مبنای پرسشنامه‌هایی بوده که رویترز به بیش از ۹۰۰۰ نفر از متخصصان بازار ارسال کرده و ۹۵۰ پاسخ در فاصله هشتم تا یازدهم ژانویه دریافت کرده است.
پیش بینی‌های قیمت بسیار نزدیک به نظرسنجی سال گذشته و سال‌های پیش از آن بوده و در اکثر موارد میانگین قیمت یک یا دو دلار کمتر بوده است.در نظرسنجی‌های سالهای پیش انتظارات به بالا رفتن قیمت‌ها متمایل بود اما امسال چنین نشانه‌ای مشاهده نشد.
در عین حال، اوپک و متحدانش که به اتفاق در حدود نیمی از تولید نفت جهان سهم دارند، دور جدیدی از کاهش تولید را با هدف متوازن نگه داشتن بازار و تقویت قیمت‌ها آغاز کردند اما عرضه رو به رشد از سوی رقیبان این گروه، بازار را در معرض تهدید اشباع عرضه قرار داده است. گزارش ماهانه اوپک نشان داد که چالش رشد عرضه غیراوپک فراتر از مناطق نفت شیل تگزاس و داکوتای شمالی آمریکا رفته و این گروه با رشد تولید کشورهایی مانند نروژ و گویان مواجه است.اوپک پیش بینی رشد تولید غیراوپک در سال ۲۰۲۰ را به میزان ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز رساند. پروژه‌های فراساحلی که زمانی به دلیل قیمت‌های پایین نفت غیراقتصادی به نظر می‌رسیدند کلید خورده‌اند و با وجود دورنمای کندی رشد تولید آمریکا، این کشور همچنان منبع دو سوم از تولید جدید به شمار می‌رود.
اگرچه این گروه برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را بالا برد اما عرضه رقیب حدود دو برابر سریع‌تر رشد خواهد کرد و استراتژی این گروه برای حفظ درآمدهای نفتی اعضایش را در خطر شکست قرار می‌دهد. نفت برنت اکنون پایین ۶۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که نزدیک به سطح پیش از درگرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است.
اوپک و متحدانش نظیر روسیه و قزاقستان از ابتدای امسال کاهش تولید خود را عمیق‌تر کرده‌اند تا مازاد ذخایر جهانی نفت را حذف کنند و متعهد شده‌اند تولیدشان را به میزان حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند. گزارش ماه جاری اوپک نشان داد که این تدابیر باید برای پایین بردن سطح ذخایر نفت در سه ماهه اول کافی باشد اما مازاد عرضه احتمالا در سه ماهه دوم بروز می‌کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، در دسامبر تولیدش را به میزان ۱۱۱ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۹.۷۶۲ میلیون بشکه در روز رساند. این کشور حتی پیش از اجرای دور جدید توافق کاهش تولید، کاهش بیشتری در تولیدش صورت داد. در نتیجه تولید نفت اوپک در دسامبر به ۲۹.۴۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. اگر سایر کشورها تنها به بخشی از تعهداتشان عمل کنند، میانگین تولید نفت اوپک در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به ۲۹.۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. با این همه حتی پایبندی کامل هم از رشد سطح ذخایر نفت در سه ماهه دوم جلوگیری نخواهد کرد و برای جلوگیری از این اتفاق، تولید نفت اوپک باید به ۲۸.۵۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
  ایستایی قیمت نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه