تهران شمال بدون توقف

گروه حمل و نقل- آزادراه تهران – شمال یکی از بزرگترین پروژه های راه‌سازی در ایران است که قرار است شهر تهران را به شهر چالوس متصل کند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، آزادراه تهران- شمال قطعه بندی شده است. قطعه اول از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن،  سولقان،  امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک‌ می‌رسد، اجرای این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج‌ می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال خواهد داشت.
مهم‌ترین قسمت این قطعه احداث تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر بوده که حفاری آن توسط چینی‌ها (شرکت STA) صورت گرفت که بعداً به دلیل تاخیر‌های مکرر در اجرای پروژه و اختلافات مالی، شرکت چینی از ادامه فعالیت منع و تنها قطعات مهم در دست این شرکت باقی ماند (احداث کامل تونل ۱۱، ادامه حفاری تونل‌های ۱۳، ۱۴، ۱۵ تکمیل عملیات لاینینگ تونل تالون و احداث پل شماره شش، ۳۲۰ متری) و ادامه عملیات به هفت شرکت ایرانی (پورنام، ناودیس راه، ارسا ساختمان، شرکت دی، شرکت آباد راهان پارس و اویول) واگذار گردید. احداث این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده‌است و اخیراً محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وعده بهره‌برداری از این قطعه را تا تابستان ۱۳۹۸ داده‌است.اکنون در این شرایط بعد از 23 سال، پیش‌ از این وزیر راه و شهرسازی و مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام کرده بودند که با توجه به اتمام ‏عملیات ساخت قطعه نخست آزادراه تهران-شمال، این پروژه در دهه فجر افتتاح شده و قبل از آن حدود پنج روز تردد آزمایشی در ‏آن برقرار خواهد شد.‏طول منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کیلومتر است؛ پروژه‌ای که عملیات اجرایی آن به صورت مشترک بین وزارت راه و ‏شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود. بهره‌برداری از فاز نخست این آزادراه باعث کاهش ۶۰ ‏کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه‌ای زمان از تهران تا سه‌راهی شهرستانک خواهد شد.‏
معاون بنیاد مستضعفان از اجرای مرحله تردد آزمایشی از قطعه نخست آزادراه تهران-شمال تا حدود دو هفته آینده خبر داد و گفت: تقریبا همه مراحل ساخت و آماده‌سازی آزادراه تهران-شمال در حال اتمام و تکمیل است و امیدواریم بتوانیم این پروژه را به موقع تحویل دهیم.
منوچهر خواجه دلویی  اظهار کرد: هم اکنون همه مراحل ساخت و تکمیل قطعه نخست آزادراه تهران-شمال رو به اتمام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم به موقع این پروژه را آماده بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: بر اساس روند پیشرفت این پروژه، تردد آزمایشی از قطعه نخست آزادراه تهران-شمال تا حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود و طی مدت چند روز تردد آزمایشی می‌توانیم مراحل تست نهایی را از همه زیر ساخت‌ها و تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی زیر بار ترافیکی بگیریم.
معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تردد آزمایشی از آزادراه تهران-شمال برای عموم مردم بوده و محدود به گروه خاصی نیست، گفت: هم اکنون وضعیت خوبی در زمینه پیشرفت این پروژه داریم و در این روزها دوربین‌ها و زیر ساخت‌های الکترونیکی و مخابراتی مانند آنتن‌ اپراتورهای مختلف تلفن همراه در قطعه یک این آزادراه در حال نصب است.
تهران شمال بدون توقف
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه