بررسی بازار گوشت در گزارش «اقتصادسرآمد»

گوشت باز هم ارزان نشد

گروه صنعت و تجارت- در حالی‌که دامداران از ارزان نشدن قیمت گوشت متناسب با کاهش قیمت ۴۰ درصدی قیمت دام گلایه می‌کنند، سازمان حمایت آمار دیگری از تغییرات قیمت‌ها ارائه داده است.اوایل دی ماه سعید سلطانی - مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور - گفت که گوشت نسبت به ابتدای سال در دام سنگین ۴۰ درصد ارزان‌تر و در دام سبک ۲۸ درصد ارزان‌تر از دامداران خریداری می‌شود، اما گوشتی که از دست دامدار ارزان بیرون می‌آید، به دست مردم ارزان نمی‌رسد. این موضوع باعث شده سود اصلی به جیب واسطه‌ها برود و چیزی عاید مصرف‌کننده و تولیدکننده نشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، امروز و درشرایطی که گوشت دیگر جایی برای گران شدن ندارد و با همین قیمت هم بسیاری از مردم ماههاست در غذای روزانه خود گوشتی ندیده اند،اظهارات یک مقام بلندپایه دولت نشان داد که یا انها از مردم خبر ندارند یا برای انها قیمتها وارقام جور دیگر دیده وشنیده می شود .
مختارعلی عباسی رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گوشت نباید با قیمت بالاتر از ۸۰ هزار تومان عرضه شود ، اظهار کرد: هم اکنون گوشت قرمز با قیمت‌های بالاتر از این به خصوص در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
وی افزود:  با توجه به پائین آمدن قیمت دام زنده (گوساله پرواری) جای این سوال مطرح است که چرا قیمت گوشت در بازار کاهش چندانی پیدا نمی‌کند.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه قیمت گوشت نسبت به قبل کاهش یافته، اما انتظار این است که بیشتر از این در بازار افت کند.  بدین منظور جلسه‌ای روز گذشته با حضور مسئولان فروشگاه‌های زنجیره ای، اتحادیه دامداران ایران، انجمن صنفی دامداران و تولیدکنندگان گوشت قرمز برگزار شد.
به گفته عباسی، تولیدکنندگان در این جلسه اعلام آمادگی کردند که گوساله زنده پرواری را به قیمت هرکیلوگرم ۳۰ هزار تومان عرضه کنند.
وی گفت: همانطوری که همه واقفند دلالان و واسطه‌ها از جمله عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند، از این رو ضرورت دارد دست آنان به نحوی از این بازار کوتاه شود.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در جلسه دیروز مقرر شد برای حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار گوشت توافقی بین تولیدکنندگان دام زنده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاصل شود تا دام را بصورت مستقیم دریافت کنند.
وی ادامه داد: بدون شک با چنین جهت گیری ضمن کوتاه شدن دست واسطه‌ها قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.
عباسی گفت:  هم اکنون،  ازنظر تولید گوشت مشکل خاصی در کشور وجود ندارد که این امر بدان معناست که ارائه گوشت قرمز گرم و دام زنده به راحتی امکان پذیر است.وی افزود: طبق معمول وقتی قیمت دام زنده کاهش پیدا می‌کند، قیمت گوشت قرمز هم باید در بازار کاهش یابد، ولی متاسفانه به دلیل مقاومت‌های که وجود دارد چنین اتفاقی نمی‌افتد.
دولت برای کنترل این وضعیت تلاش خودش را کرده؛ یعنی صادرات دام را ممنوع کرد و در عین حال بیش از کل واردات گوشت در سال گذشته، گوشت به کشور وارد کرد؛ البته در این بین باید به این نکته هم توجه داشت که آیا گوشت به‌درستی در بازار عرضه شده؟ چراکه اگر نظارت کافی در بحث عرضه گوشت در بازار به‌درستی وجود داشته باشد و گوشت در بازار به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، قطعاً باید اثراتش را ببینیم؛ چراکه وقتی اعلام می‌شود ما بیش از کل سال گذشته، گوشت به کشور وارد کرده‌ایم، اگر این مقدار گوشت وارداتی نتواند بازار را کنترل کند، یعنی یک جای کار می‌لنگد و یک اشکالی در شبکه توزیع وجود دارد.
از طرفی یک موضوع دیگر هم وجود دارد؛ روسیه حدود 20 سال از برزیل گوشت وارد کرد و طی این مدت حتی یک سنت هم قیمت گوشت وارداتی آن تغییر نکرد؛ ولی این اتفاق در کشور ما هم افتاده؟ اجازه بدهید مثالی بزنم تا ماجرا روشن‌تر شود؛ ما زمانی از هند، با دلار 1000تومانی برنج وارد می‌کردیم به‌قیمت 600 دلار؛ امروز همان برنج را با دلار 4200تومانی با قیمت 1100 دلار وارد می‌کنیم؛ چرا؟ خب وقتی یک‌دفعه، 50 درخواست واردات به هند ارسال می‌شود و این کشور هم با توجه به اینکه در برابر نفت، باید به ما موادغذایی بدهد، دستِ بالا را می‌گیرد و قیمت را بالا می‌برد.
 متأسفانه ما نباید اجازه دهیم با رفتارمان، طرف مقابل دچار توهم شود و قیمت را بالا ببرد؛ البته این اتفاق در بحث سویا و ذرت هم افتاد.
 گوشت باز هم ارزان نشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه