تاریخ انتشار:1404/6/13
تاکید معاون اجرایی رئیسجمهور برتسریع تکمیل طرحهای ریلی
اقتصادسرآمد- معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تسریع تکمیل طرحهای ریلی کشور از الزامات توسعه است، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای افزایش ارتباطات تجاری استفاده از ظرفیت چابهار است.
به گزارش اقتصادسرآمد، نشست پیگیری پیشرفت طرحهای ریلی کشور به ریاست محمد جعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ساختمان کوثر نهاد برگزار شد.
وی در این نشست که برای ادامه پیگیری طرحهای ریلی زاهدان به چابهار، کرمانشاه به خسروی و شلمچه به بصره برگزار شد، گفت: تسریع در تکمیل طرحهای ریلی کشور از الزامات توسعه کشور است.
معاون اجرایی رئیسجمهور، با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده یکی از مهمترین راهکارهای افزایش ارتباطات تجاری با دنیا، استفاده از ظرفیت چابهار است، افزود: کشورهای منطقه و جهان از جمله چین، هند، روسیه و پاکستان خواستار گشایش این مسیر برای تسهیل تجارت بینالمللی شان با ایران و جهان هستند.
قائمپناه افزود: اهمیت این طرح برای اتصال شرق با غرب، آنگونه است که رئیسجمهور نیز در سفر خود به چین و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، بر اهمیت این طرح تاکید کرده و اهتمام همه دستگاههای اجرایی باید تکمیل و افتتاح این مسیر تا پایان سال باشد.
وی با تأکید بر رفع موانع پیش روی تأمین تجهیزات ریلی پروژههای ریلی کشور، افزود: عقب ماندگی این طرح توسط پیمانکاران، به سرعت برطرف شود تا پیشرفت ماهانه این طرح به ۲.۵ درصد رسیده و برنامه زمانبندی بهرهبرداری اولیه از پروژه زاهدان چابهار در ۲۲ بهمن سال جاری تا یک ماه دیگر ارائه شود.
معاون اجرایی رئیسجمهور در ادامه این نشست، با اشاره به طرح مسیر ریلی کرمانشاه به مرز خسروی، گفت: نزدیکترین مسیر تجاری ایران با پایتخت عراق، مرز خسروی است و این مرز علاوه بر مزیت تجاری برای کشورمان، ظرفیت ترانزیتی بینالمللی برای استفاده دیگر کشورها در دالان ترابری (کریدور) شرق به غرب دارد و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه هم برای تجارت با عراق علاقمند به استفاده از این مسیر تجاری هستند.
قائمپناه گفت: اتصال ریلی این مرز به عراق علاوه بر ظرفیت تجاری، قابلیت تسهیل انتقال زائرین اربعین را نیز داشته و میتواند بار ترافیکی زائرین در مرز مهران و دیگر مرزها را نیز کاهش دهد.
طرح مسیر ریلی کرمانشاه – خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر از محدوده جنوب شرق استان کرمانشاه منشعب و از مسیر اسلامآباد – سرپل ذهاب و قصر شیرین به مرز خسروی میرسد.
قسمت اول این طرح از کرمانشاه تا اسلامآباد با ۱۱۵ کیلومتر و قسمت دوم آن از اسلام آباد تا مرز خسروی ۱۴۸ کیلومتر است که تکمیل آن با توجه به حجم ۶۰ درصدی صادرات ایران به عراق از استان کرمانشاه، میتواند زمینه ساز جهش در این بخش باشد.
این طرح که ۸ ایستگاه بین راهی و ۴ ایستگاه مسافری دارد، نیازمند ۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خالی، ۹ کیلومتر پل و ۴۰ هزار تن ریل است و برای تکمیل آن به ۲۵ همت اعتبار نیاز است که ۶ همت آن در سفر رئیسجمهور به استان کرمانشاه مصوب شد و تا کنون ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به آغاز عملیات ریل گذاری در آینده نزدیک، پیش بینی میشود بخش اول آن، تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل شود.
همچنین در این نشست گزارشی از مسیر ریلی شلمچه به بصره نیز ارائه شد.
این مسیر نیز که علاوه بر نقش تجاری، میتواند در تردد زائرین اربعین حائز اهمیت باشد، با احداث خطوط پایانه مرزی و ایستگاه قطار شلمچه، در اربعین امسال شاهد تردد ریلی زائرین عزیز تا آخرین نقطه مرزی ایران و افزایش محسوس رضایتمندی زائرین بوده است.
یکی از ویژگیهای مهم این طرح ساخت پل بزرگ ریلی متحرک (بازشو) است که با قراردادی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار اعتبار و پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی در حال انجام است
وی در این نشست که برای ادامه پیگیری طرحهای ریلی زاهدان به چابهار، کرمانشاه به خسروی و شلمچه به بصره برگزار شد، گفت: تسریع در تکمیل طرحهای ریلی کشور از الزامات توسعه کشور است.
معاون اجرایی رئیسجمهور، با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده یکی از مهمترین راهکارهای افزایش ارتباطات تجاری با دنیا، استفاده از ظرفیت چابهار است، افزود: کشورهای منطقه و جهان از جمله چین، هند، روسیه و پاکستان خواستار گشایش این مسیر برای تسهیل تجارت بینالمللی شان با ایران و جهان هستند.
قائمپناه افزود: اهمیت این طرح برای اتصال شرق با غرب، آنگونه است که رئیسجمهور نیز در سفر خود به چین و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، بر اهمیت این طرح تاکید کرده و اهتمام همه دستگاههای اجرایی باید تکمیل و افتتاح این مسیر تا پایان سال باشد.
وی با تأکید بر رفع موانع پیش روی تأمین تجهیزات ریلی پروژههای ریلی کشور، افزود: عقب ماندگی این طرح توسط پیمانکاران، به سرعت برطرف شود تا پیشرفت ماهانه این طرح به ۲.۵ درصد رسیده و برنامه زمانبندی بهرهبرداری اولیه از پروژه زاهدان چابهار در ۲۲ بهمن سال جاری تا یک ماه دیگر ارائه شود.
معاون اجرایی رئیسجمهور در ادامه این نشست، با اشاره به طرح مسیر ریلی کرمانشاه به مرز خسروی، گفت: نزدیکترین مسیر تجاری ایران با پایتخت عراق، مرز خسروی است و این مرز علاوه بر مزیت تجاری برای کشورمان، ظرفیت ترانزیتی بینالمللی برای استفاده دیگر کشورها در دالان ترابری (کریدور) شرق به غرب دارد و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه هم برای تجارت با عراق علاقمند به استفاده از این مسیر تجاری هستند.
قائمپناه گفت: اتصال ریلی این مرز به عراق علاوه بر ظرفیت تجاری، قابلیت تسهیل انتقال زائرین اربعین را نیز داشته و میتواند بار ترافیکی زائرین در مرز مهران و دیگر مرزها را نیز کاهش دهد.
طرح مسیر ریلی کرمانشاه – خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر از محدوده جنوب شرق استان کرمانشاه منشعب و از مسیر اسلامآباد – سرپل ذهاب و قصر شیرین به مرز خسروی میرسد.
قسمت اول این طرح از کرمانشاه تا اسلامآباد با ۱۱۵ کیلومتر و قسمت دوم آن از اسلام آباد تا مرز خسروی ۱۴۸ کیلومتر است که تکمیل آن با توجه به حجم ۶۰ درصدی صادرات ایران به عراق از استان کرمانشاه، میتواند زمینه ساز جهش در این بخش باشد.
این طرح که ۸ ایستگاه بین راهی و ۴ ایستگاه مسافری دارد، نیازمند ۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خالی، ۹ کیلومتر پل و ۴۰ هزار تن ریل است و برای تکمیل آن به ۲۵ همت اعتبار نیاز است که ۶ همت آن در سفر رئیسجمهور به استان کرمانشاه مصوب شد و تا کنون ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به آغاز عملیات ریل گذاری در آینده نزدیک، پیش بینی میشود بخش اول آن، تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل شود.
همچنین در این نشست گزارشی از مسیر ریلی شلمچه به بصره نیز ارائه شد.
این مسیر نیز که علاوه بر نقش تجاری، میتواند در تردد زائرین اربعین حائز اهمیت باشد، با احداث خطوط پایانه مرزی و ایستگاه قطار شلمچه، در اربعین امسال شاهد تردد ریلی زائرین عزیز تا آخرین نقطه مرزی ایران و افزایش محسوس رضایتمندی زائرین بوده است.
یکی از ویژگیهای مهم این طرح ساخت پل بزرگ ریلی متحرک (بازشو) است که با قراردادی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار اعتبار و پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی در حال انجام است
برچسب ها : معاون اجرایی رئیس جمهور اقتصادسرآمد سرپرست نهاد ریاست جمهوری
اخبار روز
-
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
-
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
-
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
-
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
-
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
-
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
-
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
نگاه راهبردی به شرق با اتصال ریلی
-
رقابت ژئوپلیتیک برای نفوذ به بنادر شمال آفریقا
-
تمدید خشکسالی در تمام ایران
-
چشمانداز توافق «ترامپ» و «شیجیپینگ» بر کشتیرانی جهانی
-
«بندر انزلی» میزبان اجلاس استانداران خزر
-
چالشهای استفاده از دانش بومی برای بازارهای دریایی
-
توسعه همکاریهای فرهنگی، گردشگری ایران و ترکمنستان
-
پرداخت تعهدات تأمین اجتماعی با نقد شدن اوراق دولت سرعت میگیرد
-
543 میلیون قلم کالای احتکاری کشف شد
-
چرا بازنگری در سیاستهای منابع آب ضروری است
