تاریخ انتشار:1399/10/20

سیاست قرعه کشی خودرو رام کننده قیمت ها نیست
اقتصادسرآمد - حواشی بازار خودرو با تکذیب احتکار خودرو توسط مدیران خودروساز و یا ارائه راهحلهایی برای سامان گرفتن بازار به پایان نمیرسد چراکه این روزها صنعت خودرو با چالشهای گوناگونی مواجه است
اقتصادسرآمد مهدیه ضیائیان- اقتصاددان و پژوهشگر :
اکنون روشی تحت عنوان قرعهکشی را برای خرید خودرو به میان آوردهاند و باید بدانیم که ثبتنام خودرو از طریق راهحلی به نام قرعهکشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضا را مدیریت نخواهد کرد. چراکه در این شرایط تنها نارضایتی مشتریان از فسادساختاری در ثبتنام را به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان انتقال دادهاند؛ بنابراین اگر افراد در قرعهکشی برنده نشوند گمان می کنند که شانس برنده شدن را نداشتند. از سوی دیگر محدودیت هایی که برای ثبتنام گذشتهاند کاملا بیمفهوم است. مثلا اگر فردی خودرویی ۲۵ ساله دارد، چون پلاک آن فعال است اجازه ثبتنام برای خرید خودرو را ندارد. چرا این فرد اجازه استفاده از این رانت را ندارد، اما فرد دیگر با استفاده از راههای مختلف برای کسب سود بیشتر میتواند از رانت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد؟ قرعهکشی برای ثبتنام خودرو عجیبترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است. متاسفانه مسئولان نمیپذیرند که اصل اشکال قیمتگذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است و نمیتوان با ارائه راهحلهای عجیب و غریب این فساد را ریشهکن کرد. در شرایطی که به ریشه فساد توجهی نشود به اجبار روشهای ابتکاری و خندهدار را ارائه میدهند.قرعهکشی حتی برای مدتی کوتاه تسکیندهنده بازار نخواهد بود و فسادی که این روش ایجاد میکند تبعات بیشماری را برای بازار به همراه خواهد داشت.این روزها بزرگ ترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفتهاند. در گذشته اگر قرار بود مصرفکننده واقعی خودروی پرایدی را خریداری کند در چند سایت اینترنی جستوجو میکرد و حدود قیمت را میدید. الان قیمتها از پلتفرمهای آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند را به مصرفکننده میگویند و برخیها هم تنها درصورت مراجعه حضوری قیمت خودروی خود را اعلام میکنند. در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک و یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوءاستفادهها افزایش پیدا میکند و اثرات آن تا سالهای سال گریبانگیر ما خواهد بود. اکنون، چون قیمتی در سایتها دیده نمیشود میتوانند اعلام کنند که پراید ۱۵۰ میلیون تومان شده است. در این میان ضروریست سازمان حمایت به میان بیاید و ارگانی را راهاندازی کند و هر خرید و فروشی را در آن سازمان انجام دهند، چون قیمتهایی که اعلام میکنند و آنها را قانونی میدانند تفاوت فاحشی با واقعیت بازار دارند و برای اینکه این مشکل حل شود خرید و فروش را ممنوع اعلام کنند و تمام معاملات در سازمان حمایت انجام شود، اگر این کار را انجام شود بازارها از دست دلالان راحت میشوند .
اکنون روشی تحت عنوان قرعهکشی را برای خرید خودرو به میان آوردهاند و باید بدانیم که ثبتنام خودرو از طریق راهحلی به نام قرعهکشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضا را مدیریت نخواهد کرد. چراکه در این شرایط تنها نارضایتی مشتریان از فسادساختاری در ثبتنام را به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان انتقال دادهاند؛ بنابراین اگر افراد در قرعهکشی برنده نشوند گمان می کنند که شانس برنده شدن را نداشتند. از سوی دیگر محدودیت هایی که برای ثبتنام گذشتهاند کاملا بیمفهوم است. مثلا اگر فردی خودرویی ۲۵ ساله دارد، چون پلاک آن فعال است اجازه ثبتنام برای خرید خودرو را ندارد. چرا این فرد اجازه استفاده از این رانت را ندارد، اما فرد دیگر با استفاده از راههای مختلف برای کسب سود بیشتر میتواند از رانت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد؟ قرعهکشی برای ثبتنام خودرو عجیبترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است. متاسفانه مسئولان نمیپذیرند که اصل اشکال قیمتگذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است و نمیتوان با ارائه راهحلهای عجیب و غریب این فساد را ریشهکن کرد. در شرایطی که به ریشه فساد توجهی نشود به اجبار روشهای ابتکاری و خندهدار را ارائه میدهند.قرعهکشی حتی برای مدتی کوتاه تسکیندهنده بازار نخواهد بود و فسادی که این روش ایجاد میکند تبعات بیشماری را برای بازار به همراه خواهد داشت.این روزها بزرگ ترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفتهاند. در گذشته اگر قرار بود مصرفکننده واقعی خودروی پرایدی را خریداری کند در چند سایت اینترنی جستوجو میکرد و حدود قیمت را میدید. الان قیمتها از پلتفرمهای آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند را به مصرفکننده میگویند و برخیها هم تنها درصورت مراجعه حضوری قیمت خودروی خود را اعلام میکنند. در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک و یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوءاستفادهها افزایش پیدا میکند و اثرات آن تا سالهای سال گریبانگیر ما خواهد بود. اکنون، چون قیمتی در سایتها دیده نمیشود میتوانند اعلام کنند که پراید ۱۵۰ میلیون تومان شده است. در این میان ضروریست سازمان حمایت به میان بیاید و ارگانی را راهاندازی کند و هر خرید و فروشی را در آن سازمان انجام دهند، چون قیمتهایی که اعلام میکنند و آنها را قانونی میدانند تفاوت فاحشی با واقعیت بازار دارند و برای اینکه این مشکل حل شود خرید و فروش را ممنوع اعلام کنند و تمام معاملات در سازمان حمایت انجام شود، اگر این کار را انجام شود بازارها از دست دلالان راحت میشوند .
برچسب ها : قیمت خودرو سیاست های قرعه کشی اقتصاددان
اخبار روز
-
وزیر راه و شهرسازی وارد استان خوزستان شد
-
متعهد به ایجاد بستر ارتباط شفاف، موثر و به هنگام با رسانهها هستم
-
خبرنگاران، ستون فقرات شفافیت و پاسخگویی در نظام مدیریتی کشورند
-
ژئوپارک و خبرنگاران؛ رسالت مشترک، کنشگری جهانی
-
ظرفیت حمل و نقل به اوج رسید
-
بدون همکاری خبرنگاران؛ تبیین دستاوردها و عملکردها میسر نمیشود
-
پیام معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز خبرنگار
-
الزام آزادسازی ناوگان عمومی برای اربعین
-
مسافران قطار در سلامت هستند
-
استقرار پاورباکسهای همراه اول در حرمهای مطهر عراق
-
اطلاعیه خطاب به مسافران پروازهای روز جمعه ۱۷ مرداد
-
پروازهای «ایرفلوت» از مسکو به تهران از سر گرفته شد
-
راویان خرد و حافظان معنا
-
توقیف کشتی رژیم صهیونیستی توسط نیروی دریایی سپاه
-
جابهجایی روزانه ۱۲۰۰ مسافر از طریق بخش دریایی در اربعین
-
خدمات رسانی بندر آبادان به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه
-
اطلاعیه مهم سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص تهیه بلیت پروازهای اربعین ۱۴۰۴
-
IRISL به رتبه شانزدهم برترین شرکتهای کشتیرانی جهانی رسید
-
اجرای ۱۷ پروژه اولویتدار در حوزه شیلات آغاز شده است
-
تمهیدات وزیر راه و شهرسازی برای پروازهای اربعین شایسته تقدیر است