تاریخ انتشار:1399/10/20
سیاست قرعه کشی خودرو رام کننده قیمت ها نیست
اقتصادسرآمد - حواشی بازار خودرو با تکذیب احتکار خودرو توسط مدیران خودروساز و یا ارائه راهحلهایی برای سامان گرفتن بازار به پایان نمیرسد چراکه این روزها صنعت خودرو با چالشهای گوناگونی مواجه است
اقتصادسرآمد مهدیه ضیائیان- اقتصاددان و پژوهشگر :
اکنون روشی تحت عنوان قرعهکشی را برای خرید خودرو به میان آوردهاند و باید بدانیم که ثبتنام خودرو از طریق راهحلی به نام قرعهکشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضا را مدیریت نخواهد کرد. چراکه در این شرایط تنها نارضایتی مشتریان از فسادساختاری در ثبتنام را به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان انتقال دادهاند؛ بنابراین اگر افراد در قرعهکشی برنده نشوند گمان می کنند که شانس برنده شدن را نداشتند. از سوی دیگر محدودیت هایی که برای ثبتنام گذشتهاند کاملا بیمفهوم است. مثلا اگر فردی خودرویی ۲۵ ساله دارد، چون پلاک آن فعال است اجازه ثبتنام برای خرید خودرو را ندارد. چرا این فرد اجازه استفاده از این رانت را ندارد، اما فرد دیگر با استفاده از راههای مختلف برای کسب سود بیشتر میتواند از رانت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد؟ قرعهکشی برای ثبتنام خودرو عجیبترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است. متاسفانه مسئولان نمیپذیرند که اصل اشکال قیمتگذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است و نمیتوان با ارائه راهحلهای عجیب و غریب این فساد را ریشهکن کرد. در شرایطی که به ریشه فساد توجهی نشود به اجبار روشهای ابتکاری و خندهدار را ارائه میدهند.قرعهکشی حتی برای مدتی کوتاه تسکیندهنده بازار نخواهد بود و فسادی که این روش ایجاد میکند تبعات بیشماری را برای بازار به همراه خواهد داشت.این روزها بزرگ ترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفتهاند. در گذشته اگر قرار بود مصرفکننده واقعی خودروی پرایدی را خریداری کند در چند سایت اینترنی جستوجو میکرد و حدود قیمت را میدید. الان قیمتها از پلتفرمهای آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند را به مصرفکننده میگویند و برخیها هم تنها درصورت مراجعه حضوری قیمت خودروی خود را اعلام میکنند. در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک و یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوءاستفادهها افزایش پیدا میکند و اثرات آن تا سالهای سال گریبانگیر ما خواهد بود. اکنون، چون قیمتی در سایتها دیده نمیشود میتوانند اعلام کنند که پراید ۱۵۰ میلیون تومان شده است. در این میان ضروریست سازمان حمایت به میان بیاید و ارگانی را راهاندازی کند و هر خرید و فروشی را در آن سازمان انجام دهند، چون قیمتهایی که اعلام میکنند و آنها را قانونی میدانند تفاوت فاحشی با واقعیت بازار دارند و برای اینکه این مشکل حل شود خرید و فروش را ممنوع اعلام کنند و تمام معاملات در سازمان حمایت انجام شود، اگر این کار را انجام شود بازارها از دست دلالان راحت میشوند .
اکنون روشی تحت عنوان قرعهکشی را برای خرید خودرو به میان آوردهاند و باید بدانیم که ثبتنام خودرو از طریق راهحلی به نام قرعهکشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضا را مدیریت نخواهد کرد. چراکه در این شرایط تنها نارضایتی مشتریان از فسادساختاری در ثبتنام را به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان انتقال دادهاند؛ بنابراین اگر افراد در قرعهکشی برنده نشوند گمان می کنند که شانس برنده شدن را نداشتند. از سوی دیگر محدودیت هایی که برای ثبتنام گذشتهاند کاملا بیمفهوم است. مثلا اگر فردی خودرویی ۲۵ ساله دارد، چون پلاک آن فعال است اجازه ثبتنام برای خرید خودرو را ندارد. چرا این فرد اجازه استفاده از این رانت را ندارد، اما فرد دیگر با استفاده از راههای مختلف برای کسب سود بیشتر میتواند از رانت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد؟ قرعهکشی برای ثبتنام خودرو عجیبترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است. متاسفانه مسئولان نمیپذیرند که اصل اشکال قیمتگذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است و نمیتوان با ارائه راهحلهای عجیب و غریب این فساد را ریشهکن کرد. در شرایطی که به ریشه فساد توجهی نشود به اجبار روشهای ابتکاری و خندهدار را ارائه میدهند.قرعهکشی حتی برای مدتی کوتاه تسکیندهنده بازار نخواهد بود و فسادی که این روش ایجاد میکند تبعات بیشماری را برای بازار به همراه خواهد داشت.این روزها بزرگ ترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفتهاند. در گذشته اگر قرار بود مصرفکننده واقعی خودروی پرایدی را خریداری کند در چند سایت اینترنی جستوجو میکرد و حدود قیمت را میدید. الان قیمتها از پلتفرمهای آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند را به مصرفکننده میگویند و برخیها هم تنها درصورت مراجعه حضوری قیمت خودروی خود را اعلام میکنند. در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک و یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوءاستفادهها افزایش پیدا میکند و اثرات آن تا سالهای سال گریبانگیر ما خواهد بود. اکنون، چون قیمتی در سایتها دیده نمیشود میتوانند اعلام کنند که پراید ۱۵۰ میلیون تومان شده است. در این میان ضروریست سازمان حمایت به میان بیاید و ارگانی را راهاندازی کند و هر خرید و فروشی را در آن سازمان انجام دهند، چون قیمتهایی که اعلام میکنند و آنها را قانونی میدانند تفاوت فاحشی با واقعیت بازار دارند و برای اینکه این مشکل حل شود خرید و فروش را ممنوع اعلام کنند و تمام معاملات در سازمان حمایت انجام شود، اگر این کار را انجام شود بازارها از دست دلالان راحت میشوند .
برچسب ها : قیمت خودرو سیاست های قرعه کشی اقتصاددان
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند