تاریخ انتشار:1399/10/29
قیمت بازار آزاد هیچ ارتباطی به خودروساز ندارد
اقتصادسرآمد_ یکی از دغدغهها و شاخصهای توسعه از دیدگاه جامعه ما، مسئله خودروسازی است. ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد که خودروهای داخلی را با مدلی خاص از خودروی خارجی مقایسه کرده و از عقب افتادن این صنعت در کشور گله داشته باشید.
به گزارش اقتصادسرآمد ، یکی از دغدغهها و شاخصهای توسعه از دیدگاه جامعه ما، مسئله خودروسازی است. ممکن است بارها برای شما پیش آمده باشد که خودروهای داخلی را با مدلی خاص از خودروی خارجی مقایسه کرده و از عقب افتادن این صنعت در کشور گله داشته باشید.همچنین شبهات زیادی هم در این حوزه وجود دارد، به نقل از اظهارات یکی از دست اندرکاران خودروسازی کشور، بسیاری از مردم صنعت خودروسازی را همانند فیلمهای مافیایی تصور میکنند. برای مثال اغلب مردم فکر میکنند، علت قیمت زیاد خودرو در کشور، نیروی انسانی زیاد شاغل در خودروسازیهای بزرگ است، یا خودروسازان اشتغال همین افراد را گروگان گرفتند تا حرف خود را در مقابل سایر نهادهای نظارتی به کرسی بنشانند.باقری: زمانی که قیمت بازار خودرویی مطرح میشود، هیچ ارتباطی به ما ندارد و حاشیهای است که در بازار برای همۀ محصولات ایجاد میشود و اصلاً نمیدانیم واقعیت دارد که آن را تکذیب کنیم یا نکنیم. این محصولی است که هنوز متولد نشده و در خیابانها مشاهده نمیشود. این خودرو باید بیرون بیاید و مردم از آن استفاده کنند، اولین کسی که خودرو را خریداری کرده تصمیم به فروش آن بگیرد و حالا اختیار خودش است که تصمیم بگیرد خودروی خود را به چه قیمتی بفروشد. اینها همه گمانهزنی برخی سایتها است و تکذیب آن توسط ما هیچ وجاهتی ندارد. این موضوع برای باقی محصولات هم همینطور است.که همۀ آن به ما مربوط نیست هرچند ما در بازار خودرو تأثیرگذار هستیم اما خیلی مولفههای دیگر در این بازار سهیم هستند بنابراین انتظار تکذیب از ما در این مورد صحیح نیست و ما فقط تابع دستورالعملهای ابلاغی شورای رقابت هستیم.باقری: یک زمان برای یکی از فروشها در صنعت خودرو حدود 5 میلیون نفر ثبتنام کردند. اگر بخواهیم این ثبت نام 5 میلیونی را شاخصی برای شرایط اقتصادی و ورود پول تلقی کنیم، در آنصورت هر چقدر متقاضیان از 5 میلیون کمتر باشد، میگویند کاهش پیدا کرده است ولی الان در هر ثبتنام ما مجبور به قرعهکشی میشویم. دلیل آن هم این است که تعداد متقاضیان از ظرفیت ما بیشتر بوده و بنابراین مجبور به قرعهکشی هستیم، لذا قویاً باید تأکید کنم که متقاضیان ما همین الان هم نسبت به ظرفیت ما بیشتر هستند و تا مادامی که ما از قرعهکشی استفاده میکنیم یعنی افراد بیشتری علاقهمند هستند.باقری: اخیراً دو محصول سایپا با نامهای وانت 151 و نیسان تکسوز از شمول قرعهکشی خارج شدند و این به خاطر توزیع و تیراژ مناسبی بود که ما داشتیم.باقری: تا به الان نه ولی با جلساتی که داشتیم به احتمال زیاد تورم بخشی 3 ماه پایان سال ارائه شده و مبتنی بر آن قیمت را به روزآوری میشود. لازم به ذکر است در دیماه که جزء 3 ماه پایانی سال محسوب میشود، ما خودروهای خود را با قیمت پاییز به مشتریان میفروشیم.باقری: باید دید این مدل چطور متولد شده است. در شرایط کنونی خودرو به جای جنبۀ مصرفی جنبۀ سرمایهای به خود گرفته و بعد هم به علت محدودیتهای قیمت که برای کارخانه در نظر گرفته شد، بازار خوبی پیدا کرده است و میزان علاقهمندان به استفاده از خودرو زیاد خواهد بود. در همین راستا شبهههایی برای روشهای فروش ما ایجاد شده بود، مبنی بر اینکه فروش خودرو از سمت کارخانه با روابط و رانت است. یک مدت میگفتند که ربات گذاشتند و کسانی که خودشان میخواهند میتوانند زودتر ثبتنام کنند وگرنه آدم عادی نمیتواند در چند لحظه اطلاعات را پر کند. بعد از این رسانهها مطرح کردند که افشا کنید این افراد چه کسانی هستند. بعد از این ماجرا، موضوع فروش برای ما و هم برای ایرانخودرو برجسته شد.بر همین مبنا یک مرجع رسمی برای پایش موضوعات و سیاستگذاری در حوزه خودرو در وزارت صمت، متشکل از ارگانهای مختلف که بحثهای کارشناسی جدی انجام دادند، نهایتاً با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف مرتبط با این موضوع به جمعبندی رسیدند که از مکانیزم قرعهکشی استفاده کنند.ما اعتقاد داریم قرعهکشی در حال حاضر میتواند بهترین ابزار برای توزیع عادلانه باشد تا محصول ما به دست مصرفکنندۀ نهایی برسد. بنابراین این مدل را ما ابداع نکردیم ولی در اتخاذ این مدل در بحثها مشارکت داشتیم، ضمن این که هم سایپا و هم ایرانخودرو از هر کسی که مدل جدیدتری دارد برای اینکه اهداف توزیع عادلانه را پوشش دهد، استقبال میکنند ولی هنوز کسی پیشنهاد جدی به ما و کمیتۀ خودرو نداده است.باقری: ما و کمیتۀ خودرو تلاش کردیم و رویکرد اینطور بوده است تا به سمتی برویم که مصرفکنندۀ واقعی شناسایی شود. به همین دلیل برای این امر 7 محدودیت در نظر گرفتیم، اولین محدودیت این است که در 48 ماه گذشته شما از سایپا و ایرانخودرو، محصولی خریداری نکرده باشید. دومین مورد اینکه، تأکید کردیم، متقاضی حتما گواهینامه داشته باشد چون در گذشته برای دانشآموزان یا کودکان خودرو ثبتنام میکردند. سومین محدودیت این است که در زمان خریداری، خودرو پلاک فعال نداشته باشد چراکه اگر پلاک فعال داشته باشد احتمالاً این خودروی دوم را برای سرمایهگذاری خریداری میکند.متصل کردن بانکهای اطلاعاتی کشور مشکلاتی دارد ولی با این حال خودروساز تمام این موارد را قبول کرد. محدودیت بعدی این بود که برای پرهیز از بلافاصله فروختن خودرو، سند محصول یک سال در رهن بماند و بخشی از مبلغ خودرو را هم نگه داشتیم که از نظر قراردادی بتوانیم این امر را محقق کنیم. یک زمانی گفته بودیم که چک هم داشته باشد ولی به این نتیجه رسیدیم که آسیبهای چک خیلی بیشتر است. تا جایی که ما میتوانستیم، کمیتۀ خودرو محدودیتهایی در نظر گرفت اما هیچکس ادعا نداشته که با این محدودیتها مصرفکنندۀ واقعی شناسایی میشود ولی تأکید کردیم که داریم به سمت شناسایی مصرفکنندۀ واقعی میرویم.باقری: به این خاطر که این خودروها یک سال در رهن هستند از نظر اسناد رسمی سندها مبادله نشده و خودروها توافقی خرید و فروش میشوند که ممکن است دردسرهای زیادی داشته باشد. چراکه شاید از آن پلاک خودرو سوءاستفادههایی شود، جرمی اتفاق بیفتد و پروندههایی ایجاد شود. بنابراین هیچ مرجع رسمی نمیتواند برآوردی بدهد که چه تعداد مصرفکنندۀ واقعی وجود دارد و آمار 80 درصدی هم هیچ مبنای پژوهشی ندارد.باقری: این تفکری است که ناشی از یک واقعیت شکل گرفته است. در واقع یک رانت بسیار جدی دربارۀ اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صنعت خودرو به وجود آمده است. به زعم ما مصرفکنندۀ واقعی از خودرو استفاده میکند اما آیا آن مصرفکنندۀ واقعی میتواند آن خودرو را از ما بخرد؟ بخش زیادی نمیتوانند و با یک واسطه خودرو را خریداری میکنند.فکر میکنم تمام حلقۀ مفقوده این هست که سیاست مدل قیمتهایی که الان تعیین میشود باعث شده که جذابیت در بازار خودرو ایجاد شود و این جذابیت یعنی خودرو را به عنوان یک کالای سرمایهای تلقی کنیم، لذا رویکرد مشخص ما از شورای رقابت و همۀ نهادها این بوده که بهگونهای منصفانه قیمتگذاری کنیم تا خودرو از بستر یک کالای سرمایهای خارج شود.موضوع دیگر این استکه شرکتهای خودروسازی بابت این موضوع دچار زیان هستند و فکر میکنم اگر روش قیمتگذاری خودرو مبتنی بر پوشش هزینههای تمامشدۀ خودرو باشد این بازار کاذب هم از بین خواهد رفت.باقری: قویاً تکذیب میکنم. اما شاید کسی از این زاویه موضوع اشتغال خودرو را توضیح نداده است. ما یک پژوهش جدی انجام دادیم که اشتغال صنعت خودرو چقدر هست. در خودروسازی یک سری شغل مستقیم و یکسری شغل غیرمستقیم وجود دارد. ما حدوداً 63 رشتۀ صنعتی داریم. در دنیا هر یک شغل در صنعت خودرو 7 شغل در سایر رشتههای صنعتی ایجاد میکند، پس هر یک شغل در مونتاژ خودرو 7 شغل ایجاد میکند.در دنیا میزان اشتغالی که صنعت خودرو ایجاد کرده است حدود 60 میلیون نفر بوده و در کشور خودمان به طور مستقیم صنعت خودرو 630 هزار شغل ایجاد کرده است که باید آن را 7 برابر کنیم تا اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بدست بیاید. این واقعیت جدی و ملموس است که خودرو در دنیا از صنایعی است که همیشه موضوع اشتغال آن مهم و قابل توجه است.با توجه به زیرساختهایی که ما در کشور ایجاد کردیم، هیچوقت در سالهای گذشته نیازی به تعدیل نیروی انسانی نداشتیم اما اعتقاد داشتیم که باید تلاش مضاعفی داشته باشیم منتها صنعت خودرو در دو مرحله با تحریمهایی که مواجه شد و در مرحلۀ دوم هم قبل از صنعت نفت تحریم شدیم و جالب اینکه تولید خودرو تحریم شد اما واردات خودرو تحریم نشد. این نشاندهندۀ هدف قراردادن موضوع اشتغال در ایران است.بنابراین در آن زمان که تولید روزانۀ ما از بالای 2200 دستگاه به 700 دستگاه در روز رسید هم باز تعدیل نیرو انجام ندادیم. در واقع اعتقاد جدی داریم که معیشت مردم ابزاری نیست که بخواهیم برای چانهزنی سیاسی از آن استفاده کنیم.باقری: اگر بخواهیم با یک منطق آکادمیک در این مورد صحبت کنیم، ساختار بهای تمامشدۀ یک خودرو از اجزایی تشکیل شده است که مهمترین آنها مواد، سربار و نیروی انسانی است. در این ساختاری که بهای تمامشدۀ خودرو را تشکیل میدهیم درصد عمده مربوط به مواد است که مواد هم از نهادههای تولید استفاده میکند و علت افزایش قیمت خودروها همین افزایش قیمت نهادههای تولید است. سربار در صنعت خودرو مرتبط با موضوعات آب، برق، سالن و سایر موارد است و در آخر هزینههای نیروی انسانی هم هست.جالب است بدانید که اگر تمام تشکیلات مرتبط با نیروی انسانی را با هم متمرکز کنیم در بالاترین شرایط ممکن تأثیر آن 5 درصد بر قیمت تمامشدۀ خودرو است. حالا ما که نمیتوانیم بگوییم این تعداد نیروی انسانی که داریم اگر همۀ 100 درصد آن هم اضافی باشد باز هم 5 درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل میدهد ولی ما اعتقاد داریم مکانیزمهای بهرهوری بسیار جدی مثل مکانیزم تولید به هنگام در خودروسازی استقرار دارد. بنابراین در حوزه بهرهوری هم در خودروسازی زیاد کار شده اما این موضوع نیروی انسانی و هزینههای سربار با همین منطقی که صورتهای مالی ما خود را نشان میدهد، یک آدرس انحرافی است.باقری: اتفاقات اقتصادی برای ما یک فرصت برای ارتباط بهتر با شرکتهای دانشبنیان است و جلسات متعددی با آنها داشتیم که به پروژههای بسیار خوبی منتج شد و آن پروژهها به نتایج خوبی هم رسیدیم. یک خودرو بهطور متوسط حدود 2000 دلار ارز بری داشت و هدفگذاری پروژههایی که در سایپا تعریف شده است این بود که 500 دلار در هر خودرو کاهش ارزبری داشته باشیم و من فکر میکنم نصف این پروژهها به نتیجه رسیده است. بنابراین از فرصت دانشبنیانها به خوبی استفاده میشود.اینکه در گذشته تجربه چگونه بوده است باید عبرت بگیریم و فرمایش حضرت آقا هم هست که "اتکا به توان داخل بکنید" و اگر این بتواند به عنوان یک مدل خیلی خوب ریلگذاری شود و در صنعت استقرار پیدا کند، هیچ ضرورتی ندارد، در زمان ارتباط با سایر کشورها، ما از پتانسیل داخلی استفاده نکنیم و متناسب با این موضوع شرکتهای دانشبنیان هم باید تلاش کنند که کیفیت محصولی که ارائه میدهند و نوآوری که دارند بهگونهای باشد که مزیت رقابتی خود را حفظ کند.باقری: ما به هیچ عنوان در مکانیزم قیمتگذاری نقش نداریم و مستندات مرتبط با بهای تمامشدۀ محصول و سایر مولفههای مورد نیاز شورای رقابت را به آنها تقدیم میکنیم و آنها بر اساس روشهای کلینیک یا سایر روشها با توجه به تورم بخشی به ما قیمت میدهند. بنابراین سایپا اگر در اختیار خودش بود چرا باید قیمتهای متفاوت برای کوئیک، ساینا و تیبا و سایر محصولات بگذارد. همۀ اینها به ما ابلاغ میشود و ما به عنوان سایپا هیچ نقشی در تعیین قیمت نهایی محصول نداریم. برای شاهین هم همین موضوع برقرار است.در مورد حاشیۀ بازار هم به هیچ وجه قیمت کوئیک آر زیر قیمت کارخانه نیامده است. یک مدت بیماری در این صنعت رخ داد، برخی حاشیههایی را تجربه کردند که خارج تصور بود مثلا برای کوئیک آر که عدد کارخانه 140 میلیون تومان بود، بیرون کارخانه ما رقم 195 میلیون هم داشتیم. اگر کسی این ذهنیت را دارد که همواره تا وقتی خودروی خود را تحویل میگیرد یک حاشیۀ قیمت 50 تا 70 میلیونی برایش باقی میماند، این غلط است و الان حاشیۀ قیمت محصول به حدود 15 میلیون رسیده، بنابراین اگر مقصر این قضیه را بخواهند کارخانه معرفی کنند به انحراف رفتیم و منطق تحلیل مخدوش است. ما در قیمت هیچ نقشی نداشتیم و قیمت کوئیک هم بر اساس نهادههای آن 140 میلیون اعلام شده است و من احساس میکنم که باید بازار انتظارات خود را تنظیم کند.باقری: در مورد کوئیک اس که فرمودید، در بیانیهای رسمی اعلام کردیم به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کارخانۀ تزریق قالبهای پلاستیکی، 1 ماه تحویل این خودرو به تعویق افتاده است ولی چند روز هست که خط تولید کوئیک اس راه افتاده و مراحل تولید آزمایشی درحال سپری شدن است و به سرعت وارد تولید انبوه خواهد شد.باقری: این مصوبۀ کمیتۀ خودرو است که در یک مقطعی بعد از التهابات بازار خودرو تصویب شد. از فروشهای خرداد به بعد دیگر سود مشارکت در پیشفروشها در نظر گرفته نشد و تصمیم ما بهعنوان سایپا نبوده و ابلاغیۀ کمیتۀ خودرو است که به آن پایبند هستیم.
برچسب ها : سایپا قیمت خودرو قائم مقام سایپا
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند