تاریخ انتشار:1400/12/14
لزوم فعال سازی مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب برای تجارت با اوراسیا

لزوم فعال سازی مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب برای تجارت با اوراسیا

اقتصاد سرامد - رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سفر وزیر صمت به ارمنستان، گفت: استفاده از فرصت ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا مورد تاکید و توافق دو طرف قرار گرفت.

 به گزارش اقتصاد سرآمد، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به سفر وزیر صمت به ارمنستان و دیدار و گفت‌وگو با وزیر اقتصاد، معاون نخست وزیر، معاون بانک مرکزی و وزیر زیرساخت و معادن ارمنستان گفت: در این جلسات توافق شد ایران بتواند تا زمان نهایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا و در میان‌مدت از عضویت ارمنستان در اوراسیا استفاده کند و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، با ری پک کردن کالاها و نصب و استقرار خطوط مونتاژ برای تولید کالای مشترک و صادرات به کل کشورهای اوراسیا اقدام کند.

 رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ارمنستان فرصت و مسیر مناسبی برای دستیابی به بازارهای اوراسیا و حضور در بازار روسیه است، گفت: این کشور نیز تقاضا داشت طرف ایرانی بتواند شرایطی را فراهم کند که کشورهای اوراسیا از کریدور ارمنستان، به بندر عباس و خلیج فارس دسترسی پیدا کنند و از آنجا بتواند مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب را فعال کنند که این موضوع مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه ارائه شد.

پیمان‌پاک افزود: اجازه تردد کامیون‌های دو کشور در سرزمین‌های یکدیگر و کاهش هزینه ورود کامیون‌ها که در حال حاضر هزینه بالایی است، از دیگر توافقات صورت گرفته است.

 وی بیان داشت: بر این اساس مقرر شد دو طرف کارگروهی تشکیل دهند و با همکاری وزارت راه این مسیر تسهیل شود که هم ارمنستانی‌ها به سواحل خلیج فارس متصل شوند و هم کامیون‌های ایرانی بتوانند مستقیما وارد خاک ارمنستان شوند و با هزینه پایین‌تر مسیر خود را به سمت مسکو و گرجستان طی کنند.

برچسب ها : اقتصاد دریا تجارت اوراسیا

اخبار روز
ضمیمه