تاریخ انتشار:1400/12/16
توسعه اقتصاد دریا محور در هرمزگان نیازمند نگاه جدی کمیسیون کشاورزی مجلس

توسعه اقتصاد دریا محور در هرمزگان نیازمند نگاه جدی کمیسیون کشاورزی مجلس

اقتصاد سرامد - عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفت: امیدوارم با همکاری کمیسیون کشاورزی بتوانیم دو طرح پیشنهادی در خصوص توسعه فرآوری آبزیان را به مرحله تصویب برسانیم و برای توسعه هرمزگان و بهره مندی در زمینه درآمد ارزش و توسعه اشتغال گام اساسی برداریم.

 به گزارش اقتصاد سرآمد، احمد مرادی افزود: همواره مقام معظم رهبری بر تکیه به اقتصاد دریا محور تأکید ویژه داشته و مسئولان را به ورود و حمایت از طرح های بهره وری در این راستا هدایت کرده اند.

وی با بیان اینکه هرمزگان با دارا بودن نوار ساحلی طولانی و حضور در موقعیت مهم خلیج فارس و دریای عمان پتانسیل لازم برای بهره مندی از اقتصاد دریامحور را داراست، خاطرنشان کرد: یکی از این موارد پرورش میگو و استفاده از آن در زمینه صادرات و درآمدزایی ارزش برای کشور، ایجاد اشتغال و رونق مناطق کم برخوردار است.

مرادی با اشاره به اینکه در این راستا با همکاری جهاد دانشگاهی هرمزگان دو طرح مهم پیشنهادی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کردیم، عنوان کرد: در بین فعالیت‌های زنجیره تولیدات آبزیان در بخش تولید خوراک آبزیان بر اساس نوع گونه و تراکم و سیستم های تولیدی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه های اصلی تولیدات آبزیان را تشکیل می دهند که در واقع عمده ترین هزینه جاری مزارع آبزیان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی زیادی کارخانجات تولید خوراک آبزیان در کشور مشغول فعالیت هستند که بر اساس فرمول نویسان هر کارخانه مشغول فعالیت هستند، اما تاکنون تحقیق جدید در خصوص استفاده از مواد با کیفیت بهتر پرمیکس و مواد جدید پروبیوتیک در خوراک آبزیان و فرمولاسیون جدید را تشکیل می دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در همین راستا طرح پیشنهادی "فناوری نوین فرمول سازی تولید خوراک آبزیان منطبق با شرایط آبزیان کشور جهت بهبود بهره وری تولیدات مزارع (مطالعات موردی- میگو پرورشی)" را به کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داده ایم، خاطرنشان کرد: در صورت مساعدت کمیسیون و تصویب و گنجانده شده در لایحه بودجه سال آینده این طرح می تواند کمک شایانی به افزایش بهره وری در تولید خوراک آبزیان کند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه روش پرورش گسترده میگو در کشور بصورت سنتی می باشد و همواره تحت تاثیر عوامل محیطی و بیماری زا می باشد تولید پایدار این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده است . از این رو هدف اصلی اجرای پروژه مطالعاتی پرورش متراکم میگو امکان سنجی پرورش متراکم و افزایش تولید در واحد سطح جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشورمطابق با روش های نوین آبزی پروری است.

مرادی با اشاره به اینکه در این زمینه "طرح تحقیقاتی، آموزشی و اقتصادی پرورش متراکم میگو در سیستم گلخانه" را به کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داده ایم، عنوان کرد: کنترل و مدیریت عوامل بیماریزا با هدف تولید پایدار، کنترل و مدیریت پارامتر های محیطی و عدم تاثیر آن در طول دوره پرورش، استفاده بهینه از منابع آب دریا و زمین های شورکشور و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و کاهش نرخ بی‌کاری در منطقه از مهمترین اهداف این طرح است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری کمیسیون کشاورزی و همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بتوانیم این دو طرح پیشنهادی را به مرحله تصویب برسانیم و برای توسعه هرمزگان و بهره مندی در زمینه درآمد ارزش و توسعه اشتغال گام اساسی برداریم.

برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر هرمزگان

اخبار روز
ضمیمه