تاریخ انتشار:1400/12/18

سرمایهگذاری در حملونقل بنادر شمالی، به تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقهای کمک کند
اقتصاد سرامد - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، سرمایهگذاری در کشتیهای رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در مسیرهای منتهی به بنادر شمالی را راهکاری اصولی برای تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقهای دانست.
به گزارش اقتصاد سرآمد، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، فراهم شدن زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتیهای رو-رو و تقویت خطوط ریلی و کامیونی برای حضور موثر در بازار منطقه اوراسیا را خواستار شد.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که بازدید از بنادر و بررسی مشکلات تجار در این حوزه یکی از اولویتهای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران است، گفت: لازم است برای تقویت سطح صادرات و واردات کشور، جزییترین مسائل را با حضور در مبادی ورودی و خروجی کشور شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کرد. در این بین اتاق ایران شناسایی این مسائل و رایزنی با سازمانها و دستگاههای اجرایی را وظیفه خود میداند.
او طی بازدید از بندر امیرآباد با مدیران بندر و گمرک امیرآباد دیدار کرد و با اشاره به فرصتهای پیشرو، تجهیز و تقویت توان بندری و گمرکی کشور برای افزایش سطح تبادلات تجاری را خواستار شد.
به باور این فعال اقتصادی باید از امکانات و نقاط قوت موجود برای بهرهبرداری بهتر از موقعیتها استفاده کرد و در صورت نیاز راهحلهای منطقی برای برونرفت از چالشها ارائه داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بنادر شمال را با توجه به حوزههای تجاری، مباحث لجستیکی وشرایط بازار با بنادر جنوبی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از این رو باید رویکردها و برنامهریزیهایی که برای این مناطق صورت میگیرد، متفاوت از هم باشد؛ نمیتوان بنادر جنوبی و شمالی کشور را با یک نگاه درنظر گرفت.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران صادرات یک کشور را بیانگر وضعیت توسعهیافتگی آن دانست و افزود: باید بکوشیم فارغ از سیاستهای تجاری و ارزی، مشکلات زیرساختی صادرات را شناسایی و از این مسیر صادرات را توجیهپذیر کنیم.
عابدی خاطرنشان کرد: ویژگی بندر امیرآباد نسبت به سایر بنادر شمالی، وجود اسکله پهلوگیری کشتی رو-رو است که سرمایهگذاری خوبی در این مورد صورت گرفته است. حال پیشبینی میشود با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی، تحولات منطقهای در اوراسیا و انسداد و محدودیتهای خروج کامیون از مسیر جادهای مرز ترکمنستان، گرایش به حمل کالا از مسیر دریایی بیشتر شود. بنابراین باید زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتی رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در این محدوده مهیا شود تا به تقویت جایگاه ایران در مسیر تجارت منطقهای کمک کند.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که بازدید از بنادر و بررسی مشکلات تجار در این حوزه یکی از اولویتهای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران است، گفت: لازم است برای تقویت سطح صادرات و واردات کشور، جزییترین مسائل را با حضور در مبادی ورودی و خروجی کشور شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کرد. در این بین اتاق ایران شناسایی این مسائل و رایزنی با سازمانها و دستگاههای اجرایی را وظیفه خود میداند.
او طی بازدید از بندر امیرآباد با مدیران بندر و گمرک امیرآباد دیدار کرد و با اشاره به فرصتهای پیشرو، تجهیز و تقویت توان بندری و گمرکی کشور برای افزایش سطح تبادلات تجاری را خواستار شد.
به باور این فعال اقتصادی باید از امکانات و نقاط قوت موجود برای بهرهبرداری بهتر از موقعیتها استفاده کرد و در صورت نیاز راهحلهای منطقی برای برونرفت از چالشها ارائه داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بنادر شمال را با توجه به حوزههای تجاری، مباحث لجستیکی وشرایط بازار با بنادر جنوبی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از این رو باید رویکردها و برنامهریزیهایی که برای این مناطق صورت میگیرد، متفاوت از هم باشد؛ نمیتوان بنادر جنوبی و شمالی کشور را با یک نگاه درنظر گرفت.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران صادرات یک کشور را بیانگر وضعیت توسعهیافتگی آن دانست و افزود: باید بکوشیم فارغ از سیاستهای تجاری و ارزی، مشکلات زیرساختی صادرات را شناسایی و از این مسیر صادرات را توجیهپذیر کنیم.
عابدی خاطرنشان کرد: ویژگی بندر امیرآباد نسبت به سایر بنادر شمالی، وجود اسکله پهلوگیری کشتی رو-رو است که سرمایهگذاری خوبی در این مورد صورت گرفته است. حال پیشبینی میشود با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی، تحولات منطقهای در اوراسیا و انسداد و محدودیتهای خروج کامیون از مسیر جادهای مرز ترکمنستان، گرایش به حمل کالا از مسیر دریایی بیشتر شود. بنابراین باید زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتی رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در این محدوده مهیا شود تا به تقویت جایگاه ایران در مسیر تجارت منطقهای کمک کند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر صادرات
اخبار روز
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد