تاریخ انتشار:1400/12/18
سرمایهگذاری در حملونقل بنادر شمالی، به تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقهای کمک کند
اقتصاد سرامد - رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، سرمایهگذاری در کشتیهای رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در مسیرهای منتهی به بنادر شمالی را راهکاری اصولی برای تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقهای دانست.
به گزارش اقتصاد سرآمد، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، فراهم شدن زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتیهای رو-رو و تقویت خطوط ریلی و کامیونی برای حضور موثر در بازار منطقه اوراسیا را خواستار شد.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که بازدید از بنادر و بررسی مشکلات تجار در این حوزه یکی از اولویتهای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران است، گفت: لازم است برای تقویت سطح صادرات و واردات کشور، جزییترین مسائل را با حضور در مبادی ورودی و خروجی کشور شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کرد. در این بین اتاق ایران شناسایی این مسائل و رایزنی با سازمانها و دستگاههای اجرایی را وظیفه خود میداند.
او طی بازدید از بندر امیرآباد با مدیران بندر و گمرک امیرآباد دیدار کرد و با اشاره به فرصتهای پیشرو، تجهیز و تقویت توان بندری و گمرکی کشور برای افزایش سطح تبادلات تجاری را خواستار شد.
به باور این فعال اقتصادی باید از امکانات و نقاط قوت موجود برای بهرهبرداری بهتر از موقعیتها استفاده کرد و در صورت نیاز راهحلهای منطقی برای برونرفت از چالشها ارائه داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بنادر شمال را با توجه به حوزههای تجاری، مباحث لجستیکی وشرایط بازار با بنادر جنوبی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از این رو باید رویکردها و برنامهریزیهایی که برای این مناطق صورت میگیرد، متفاوت از هم باشد؛ نمیتوان بنادر جنوبی و شمالی کشور را با یک نگاه درنظر گرفت.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران صادرات یک کشور را بیانگر وضعیت توسعهیافتگی آن دانست و افزود: باید بکوشیم فارغ از سیاستهای تجاری و ارزی، مشکلات زیرساختی صادرات را شناسایی و از این مسیر صادرات را توجیهپذیر کنیم.
عابدی خاطرنشان کرد: ویژگی بندر امیرآباد نسبت به سایر بنادر شمالی، وجود اسکله پهلوگیری کشتی رو-رو است که سرمایهگذاری خوبی در این مورد صورت گرفته است. حال پیشبینی میشود با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی، تحولات منطقهای در اوراسیا و انسداد و محدودیتهای خروج کامیون از مسیر جادهای مرز ترکمنستان، گرایش به حمل کالا از مسیر دریایی بیشتر شود. بنابراین باید زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتی رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در این محدوده مهیا شود تا به تقویت جایگاه ایران در مسیر تجارت منطقهای کمک کند.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که بازدید از بنادر و بررسی مشکلات تجار در این حوزه یکی از اولویتهای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران است، گفت: لازم است برای تقویت سطح صادرات و واردات کشور، جزییترین مسائل را با حضور در مبادی ورودی و خروجی کشور شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کرد. در این بین اتاق ایران شناسایی این مسائل و رایزنی با سازمانها و دستگاههای اجرایی را وظیفه خود میداند.
او طی بازدید از بندر امیرآباد با مدیران بندر و گمرک امیرآباد دیدار کرد و با اشاره به فرصتهای پیشرو، تجهیز و تقویت توان بندری و گمرکی کشور برای افزایش سطح تبادلات تجاری را خواستار شد.
به باور این فعال اقتصادی باید از امکانات و نقاط قوت موجود برای بهرهبرداری بهتر از موقعیتها استفاده کرد و در صورت نیاز راهحلهای منطقی برای برونرفت از چالشها ارائه داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بنادر شمال را با توجه به حوزههای تجاری، مباحث لجستیکی وشرایط بازار با بنادر جنوبی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از این رو باید رویکردها و برنامهریزیهایی که برای این مناطق صورت میگیرد، متفاوت از هم باشد؛ نمیتوان بنادر جنوبی و شمالی کشور را با یک نگاه درنظر گرفت.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران صادرات یک کشور را بیانگر وضعیت توسعهیافتگی آن دانست و افزود: باید بکوشیم فارغ از سیاستهای تجاری و ارزی، مشکلات زیرساختی صادرات را شناسایی و از این مسیر صادرات را توجیهپذیر کنیم.
عابدی خاطرنشان کرد: ویژگی بندر امیرآباد نسبت به سایر بنادر شمالی، وجود اسکله پهلوگیری کشتی رو-رو است که سرمایهگذاری خوبی در این مورد صورت گرفته است. حال پیشبینی میشود با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی، تحولات منطقهای در اوراسیا و انسداد و محدودیتهای خروج کامیون از مسیر جادهای مرز ترکمنستان، گرایش به حمل کالا از مسیر دریایی بیشتر شود. بنابراین باید زمینه سرمایهگذاری در حوزه کشتی رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در این محدوده مهیا شود تا به تقویت جایگاه ایران در مسیر تجارت منطقهای کمک کند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر صادرات
اخبار روز
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
-
تحول در ایمنی دریانوردی با جعبه سیاه کشتی
-
رویش چراغ خاموش سازهها در ساحل مُکَسَر
-
برنامهریزی دولت چهاردهم برای توسعه روستاهای ساحلی
-
چشمانداز گرانی گاز LNG در فصل سرمای اروپا
-
«سیاستهای کلی دریامحور» در دو راهی اجرا !
-
لنجهای چوبی ایران در خطر انقراض
-
پروژه بزرگ آبرسانی از سد قوچم به شهر دهگلان با دستور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید
-
نمایش توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری مناطق آزاد در رویداد کیش اینوکس 2025
-
آغاز فصلی نو در توسعه فناوری و اقتصاد دانشبنیان مناطق آزاد کشور
