تاریخ انتشار:1400/12/22
هرمزگان پیشتاز در شیرین سازی آب دریا

هرمزگان پیشتاز در شیرین سازی آب دریا

اقتصاد سرامد - ۴۸ درصد نیاز آبی کلان شهر بندر عباس، از شیرین سازی آب دریا تامین می‌گردد و همین امر عبور از تابستان گرم ۱۴۰۰ را برای مردم این شهر، بدون چالش کرد.

 به گزارش اقتصاد سرآمد، حدود ۷۵ درصد از کره زمین را آب‌های شور فرا گرفته است. منابع آب شیرین نیز هر روز رو به کاهش است و روزانه ۲۰۰ میلیارد متر مکعب مصرف می‌شود. در کنار تلاش برای کاهش مصرف، افزایش دسترسی به منابع آب شیرین نیز پراهمیت است. 
 
 در ایران کمبود آب شیرین گاهی به ایجاد چالش‌های اجتماعی و سیاسی منجر شده است. شیرین کردن آب خلیج فارس و ساخت کارخانه‌های آب شیرین کن، گزینه‌ای است که مسئولان به سراغش رفتند.
 
استان هرمزگان از سال ۱۳۸۴، شیرین سازی آب را آغاز کرده است. اولین سایت آب شیرین کن خورشیدی در نزدیکی بندر لنگه در همین سال کلید خورد. 
 
این روز‌ها ۴۸ درصد نیاز آبی کلان شهر بندر عباس، از شیرین سازی آب دریا تامین می‌گردد و همین امر عبور از تابستان گرم ۱۴۰۰ را برای این شهر، بدون چالش کرد. 
 
امین قصمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان می‌گوید: در حال حاضر، ۸۵ سایت شیرین سازی آب، در کل کشور در مدار بهره برداری است که با ظرفیت حدود ۵۷۰ هزار متر مکعب در شبانه روز مشغول کار است. از این ۸۵ سایت ۴۰ سایت در استان هرمزگان با ظرفیت ۲۳۲ هزار متر مکعب در شبانه روز واقع شده که حدود ۵۰ درصد از ظرفیت آب شیرین کن‌های کشور را شامل می‌شود.
 
طی ۷ ماه آینده ۱۱ پروژه شیرین سازی، وارد مدار بهره برداری خواهد شد و ظرفیت را به حدود ۲۸۰ هزار متر مکعب در شبانه روز می‌رساند این خبر خوشی است که قصمی در جمع خبرنگاران می‌دهد.
 
پساب شیرین سازی آب دریا نیز مورد مناقشه با طرفداران محیط زیست است. اما قصمی می‌گوید: همه ملاحظات زیست محیطی در زمان احداث این طرح‌ها و اخذ مجوزها، در نظر گرفته شده است، پساب این سایت‌ها در عمق مشخص وارد دریا می‌شود و همه استاندارد‌های زیست محیطی رعایت می‌گردد.
 
وی همچنین در خصوص مشکلات سرمایه گذاری برای شیرین کردن آب دریا می‌گوید: ۶۰ درصد تجهیزات این کارخانه‌ها به دست مهندسان داخلی ساخته می‌شود، اما برای واردات ۴۰ درصد مابقی مشکلات تحریم و قیمت تمام شده وجود دارد. برای حل این مشکل لازم است حمایت بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان شود.
 
آنچه مسلم است استان هرمزگان برنامه ریزی راهبردی در حوزه آب و برق دارد، اما ایران در مقایسه با جهان و حتی حوزه خلیج فارس در شیرین سازی آب دریا عقب‌تر است و کشور‌هایی مثل عربستان سهم بالایی از این بخش دارند. سازمان محیط زیست در سال‌های قبل اعلام کرده بود کشور‌های حوزه خلیج فارس ۳۰ میلیارد متر مکعب در سال از آب خلیج فارس را شیرین می‌کنند.
 
هزینه شیرین سازی هر متر مکعب آب دریا ۱۵ هزار تومان است، اما بخش بزرگی از آن در قالب یارانه پراخت می‌شود. این آب، پس از شیرین شدن ارزشمند است و نیاز به مدیریت مصرف دارد.

برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر شیرین سازی اب دریا

اخبار روز
ضمیمه