ضرورت ایجاد موزه دریایی ایران در گفت و گوی اقتصادسرآمد با یک کارشناس و طراح موزه

دریانوردی ایران نیازمند راه اندازی موزه جامع میراث تاریخی

گروه دریا - امروزه اکثر کشورهای دنیا به نقش موزه‌های دریایی در اعتلای صنایع مرتبط به دریا پی برده‌اند و برای رسیدن به این هدف اقدام کرده‌اند. کشورهایی مثل کشور انگلستان با موزه‌ی دریانوردی گرینویچ، موزه ملی دریانوردی پاریس در فرانسه یا موزه‌ی دریانوردی روتردام هلند در این زمینه پیش‌گام شده‌اند که این امر باعث شده که سالانه میلیون‌ها گردشگر علامند به دریا را به خود جذب کرده و منبع درآمد خوبی برای این کشورها باشد.البته درآمد، هدف اصلی این موزه‌ها نیست و این کشورها با رونق موزه‌ی خود به حفظ و ترویج فرهنگ و هنردریایی خود پرداخته‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در کشور ایران متأسفانه تنها یک موزه تخصصی دریا در بندر بوشهر وجود دارد، این موزه هم به شیوه‌ی سنتی اداره شده و امکانات محدود آن نمی‌تواند جوابگوی نیازهای بازدیدکنندگان باشد. شناساندن روش‌های ماهیگیری، صنایع دستی و زندگی بندرنشینان از شهرهای مختلف کشور در قالب غرفه‌های هر شهر، بخش تاریخ طبیعی و حفاظت از گونه‌های خاص دریا، بخش مشاهیر دریایی، بخش تمبر و اسکناس‌های دریایی، سالن اجتماعات که ملوانان قدیمی برای بازدیدکنندگان خاطرات دریایی خود را بازگو کنند و فروشگاه صنایع دستی و اسکله و گشت دریایی با لنج‌های چوبی یا کشتی‌های قدیمی که وسایل درون آن از امکانات قدیمی باشد، می‌تواند از رویکردهای این موزه باشد که متاسفانه ضعیف نشان داده شده است.
بوشهر خلیج فارس یک آبراه ارزشمند از ابتدای تاریخ و به عنوان نقطه تلاقی شرق باستان با تمدن‌های بزرگ جهان است، از همین رو دریانوردی در این آبراه قدمتی به بلندای تاریخ دارد. که ضروری است  برای حفظ آن، به تماشا گذاشته شود. ضروری است تا حداقل یک موزه مادر دریایی در یکی از شهرهای مهم کشور به عنوان موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس تاسیس شود و شعبه هایی نیز در شهرهای بندری احداث شود.
موزه دریایی صیانت از صنایع ارزشمند
رضا دبیری، کارشناس و طراح موزه در گفت و گو با اقتصادسرآمد با اشاره به اینکه احداث موزه دریایی برای صیانت از تاریخ صنایع دریایی، بسیار ارزشمند و ضروری است، به خبرنگار ما می گوید: لازم نیست که همه مسئولیت‎های احداث چنین موزه‎ای فقط بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد بلکه میراث فرهنگی می‎تواند با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت اشتراکی موزه جامعی را در حوزه میراث تاریخی دریانوردی ایران فراهم کنند.
اهمیت حوزه تمدنی خلیج فارس 
وی در خصوص ضرورت تاسیس موزه دریایی در ایران توضیح داد: حوزه تمدنی ما در خلیج فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است چون یک مسیر تجارت دریایی از غرب به شرق از خلیج فارس عبور می‎کرده که متون و اسناد مربوط به آن نیز موجود است.
وقایع مهم در پهنه‌ی دریا به فراموشی 
سپرده نشود
این کارشناس و طراح موزه در ادامه تصریح کرد: در گذر زمان بسیاری از وقایع مهم در پهنه‌ی دریا به فراموشی سپرده می‌شود. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و داشتن مرزهای آبی طویل، کشورمان دارای فرهنگ‌های متفاوت در دریانوردی و زندگی و صنایع دستی ساحل نشینان است. امروزه تمایل مردم به مدرنیزه شدن باعث شده که این فرهنگ و آداب قدیمی به  فراموشی سپرده شود.
اعتلای صنایع مرتبط به دریایی
 باتوسعه موزه دریا
دبیری با اشاره به اینکه موزه‌های دریایی نمودی از دریا و دریانوردی، بندر و ساحل‌نشینان و موجودات و جاذبه‌های دیدنی دریا و همچنین حفاظت و آموزش این موارد به دیگران است افزود: امروزه اکثر کشورهای دنیا به نقش موزه‌های دریایی در اعتلای صنایع مرتبط به دریا پی برده‌اند و برای رسیدن به این هدف اقدام کرده‌اند.
وی بیان کرد: مواردی مانند سیر پیشرفت ابزارها و تکنولوژی‌های استفاده شده برای ساخت و پیشرانش کشتی، صنایع دستی مردم ساحل نشین به خصوص صنایع دستی برگرفته شده از دریا، بخش موزه‌ی تاریخ طبیعی برای نمایش جانداران مومیایی شده ی دریاییِ برای انتقال تاریخ دریا به آیندگان از الزامات توجه هر چه بیشتر به ساخت و تجهیز موزه های دریا و صنایع آن است.
این کارشناس و طراح موزه در کشور ایران متاسفانه تنها یک موزه تخصصی دریا در بندر بوشهر وجود دارد، عنوان کرد: همین موزه هم به شیوه‌ی سنتی اداره شده و امکانات محدود آن نمی‌تواند جوابگوی نیازهای بازدیدکنندگان باشد.
موزه در واقع بازتابی از انسان و فعالیت‌های او بوده چرا که موزه‌ها درواقع از محیط طبیعی فرهنگی و اجتماعیِ یک جامعه به زبان ویژه‌ای سخن گفته و چون واقعیات را بیان می‌کند می‌تواند به تمام قشرهایِ جامعه از کوچک یا بزرگ و از با سواد یا کم سواد به اندازه‌ی درک آن‌ها اثر کند. امروزه نقش موزه‌ها تنها در جنبه‌ی تفریحی آن‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه می‌تواند علوم گذشته را آموزش داده و یا حتی تولید علم کند.
موزه‌ها یکی از مهم‌ترین محرک‌های جذب گردشگر به سمت یک شهر محسوب می‌شود به طوری که اغلب جهانگردان قبل از انتخاب مقصد سفر خود، به جستجوی بهترین موزه‌های دنیا می‌پردازند؛ موزه‌های زیردریایی با زیبایی اعجاب‌انگیز خود سفر را برای گردشگران از لذت بیشتری برخوردار می‌کند. خلیج فارس از ابتدای تاریخ و به عنوان نقطه تلاقی شرق باستان با تمدن‌های بزرگ جهان و دارای یک سابقه چند میلیون ساله بوده است که قرن‌ها پیش عیلامی‌ها از بندر بوشهر و جزیره خارگ برای سکونت و حمل و نقل و با حاکمیت بر سواحل خلیج فارس جهت معامله با دنیای غرب و دره نیل استفاده می‌کردند.
دریانوردی ایران نیازمند راه اندازی  موزه جامع میراث تاریخی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه