اقتصادسرآمد به بهانه دامن زدن غرب به ناآرامی ها در منطقه گزارش می دهد

تنگه‌ هرمز نبض حیات انتقال انرژی به غرب

گروه نفت و انرزی - كارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته شدن تنگه هرمز بازار با كمبود 35 میلیون بشكه‌ای نفت مواجه خواهد شد و بهای نفت از مرز 270 دلار خواهد گذشت. بعضی پا را فراتر از این نهاده و از سقوط اقتصاد جهانی در صورت بسته شدن این تنگه سخن می‌گویند در عین حال شركت بین‌المللی بیمه لویدز در گزارشی اعلام كرده که بسته شدن تنگه هرمز به معنای توقف نود درصد صادرات نفت كشورهای منطقه خلیج فارس و توقف معاملات تجاری بسیاری از این كشورها خواهد بود. چرا که هر قدرتی که به تنگه هرمز سلطه داشته باشد به خلیج فارس تسلط خواهد یافت و هر قدرتی که به خلیج فارس دست یابد از منابع عظیم انرژی بهره‌مند خواهد شد و هر قدرتی که به منابع عظیم انرژی جهانی تسلط یابد بر اقتصاد جهان تسلط خواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ اخلال در حرکت کشتی‌ها در تنگه هرمز باعث توقف همه معاملات امارات، كویت، قطر و تقریبا همه صادرات عراق و نیز 88 درصد صادرات نفت عربستان خواهد شد. واقعیت آن است كه مجموع معبرهای جایگزین انرژی مانند خط لوله شرق به غرب از عربستان به دریای سرخ و خطوط لوله عراق در خوشبینانه‌ترین حالت و در صورت تعمیر و در مدار قرار گرفتن نمی‌تواند بیش از 7 میلیون بشكه از 17 میلیون بشكه نفت عبوری از این تنگه را از خود عبور دهند.
لذا همسایگان ایران باید توجه داشته باشند، جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قدرت در میان هشت کشور ساحلی دریای عمان و خلیج فارس شناخته می شود و با امکاناتی که موقعیت جغرافیایی سرزمین در اختیارش می گذارد باعث شده دسترسی و تسلط به امکانات و ظرفیت های عظیم تمام کرانه های شمالی تنگه هرمز و خلیج فارس داشته باشد، همچنین ایران با در اختیار داشتن جزایر استراتژیک و خصوصاً شش جزیره در دهانه تنگه هرمز توانسته از این امکانات در راستای تأمین امنیت ملی و تثبیت تسلط بر بازار انرژی جهانی برای جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفته شوند.
به بهانه دامن زدن غرب به ناآرامی در منطقه 
سلمانآقازاده، کارشناس مسائل خاورمایانه در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اختلال در تنگه هرمز باعث می‌شود تا معاملات تجاری کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کل قطع و اقتصاد جهانی با سقوط چشمگیری مواجه شود، از آنجایی که بیشترین نفت خام صادر شده توسط کشورهای حوزه خلیج فارس به سوی اروپا و ایالات متحده از تنگه هرمز عبور می‌کند نشان از اهمیت و قدرت دریایی ایران و تسلط بر مسیر تردد نفتکش ها در دنیا دارد.
تنگه‌ای که نبض حیات تجارت دریایی است
وی با اشاره به تردد سالانه 60 هزار کشتی تجاری اقیانوس‌پیما و روزانه عبور بیش از 35 میلیون بشکه نفت خام از کشورهای ایران، عربستان سعودی، قطر، کویت، عراق و امارات به سمت مقصد های فرامرزی خود نشان از اهمیت بالای تنگه هرمز دارد، تصریح کرد: در این بین علاوه بر صادرات نفت، یک‌چهارم محموله‌های ال ان جی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند. به همین دلیل، این آبراه برای قطری‌ها بیش از سایر دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس از اهمیت بالای برخوردار است. دوحه که سال‌هاست رهبری بازار ال ان جی دنیا را در اختیار دارد، خواهان ثبات و امنیت در این منطقه است.
وی ادامه داد: یکی از پر خطر ترین و پر ریسک ترین فضای اقتصادی قدرت ها و کشور ها در بحث امنیت انرژی جهان متعلق به نفتکش‌های دریایی است که هر گونه خلل در حمل و نقل ضررهای سنگینی را برای کشورهای تولید کننده و مصرف کننده در پی دارد.
قیمت نفت در گرو آرامش در تنگه هرمز
آقازاده تاکید داشت: وابستگی قدرت ها به وجود این آبراه این پیام را به خوبی میرساند که هرگونه تنش در این منطقه می‌تواند به‌شدت موجب افزایش قیمت نفت و به هم خوردن تعادل فعلی عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت شود. تنگه هرمز یک مسیر حمل‌ونقل حیاتی برای تاجران و مشتریان نفت خاورمیانه است. این آب راه مسیر ترانزیت کالا و انرژی به بازارهای آسیا، اروپا، آمریکا و فراتر از آن است.
چالش‌های جهانی برای انتقال نفت و دیگر مشتقات انرژی از مسیر آبی، توجه به امنیت انرژی جهان را دوچندان کرده است. سرعت انتقال و کاهش هزینه‌ها، از مهمترین دلایل توجه کشورها به حمل‌ونقل دریایی است و این مساله بعنوان یکی از ستون‌های رشد اقتصاد جهان قلمداد می‌شود زیرا بیش از 90 درصد از تجارت جهان از مسیر دریاست. براین اساس پایداری امنیت مسیرهای دریایی بویژه آب‌راه‌ها و تنگه‌های استراتژیک، نقش کلیدی در میزان رونق و رشد اقتصادی بسیاری از کشورها دارد.وابستگی شدید برخی کشورها به تسهیل تردد کشتیرانی در آبراهه‌های استراتژیک از جمله تنگه هرمزو نقش کلیدی حمل‌ونقل دریایی در درآمدزایی کشورهای در حال توسعه و کاهش فقر سبب شد تا از سالیان گذشته بحث امنیت و تصویب قوانین دریایی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. به ویژه اینکه منبع مهم درآمدی و اشتغال برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در بخش تامین نیروی‌های متخصص برای کشتیرانی بویژه از کشورهای شرق آسیا، صنایع کشتی‌سازی، تعمیر و خدمات بندری نیز بوده است.
در واقع وابستگی بسیاری از کشورها به انرژی خاورمیانه بویژه شرق آسیا سبب شده رشد اقتصادی آنها و همچنین جهان رابطه مستقیمی با امنیت خلیج‌فارس و بویژه تنگه هرمز داشته باشد.
 تنگه‌ هرمز نبض حیات انتقال انرژی به غرب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه