وقتی «علی‌اف» راه و رسم همسایگی را نمی‌داند


«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در حالی این روزها به گزافه‌گویی درباره همسایه جنوبی خود روی آورده که جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها رسم همسایگی را به خوبی به جا آورده است. الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه به برگزاری مانور اقتدار جمهوری اسلامی ایران در کنار رود ارس واکنش نشان داد. وی به مناسبت پیروزی این کشور در جنگ با ارمنستان در شهر «شوشا» (+) طی اظهاراتی گفت که برگزاری رزمایش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان موجب ترس باکو نخواهد شد و افزود: کسانی که در مرز جمهوری آذربایجان برای حمایت از ارمنستان رزمایش برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند که هیچ‌کس نمی‌تواند ما را بترساند.این اظهارات و همچنین موج تبلیغات ضد ایرانی و سیاه نمایی رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران عصر روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه سفیر جمهوری آذربایجان در تهران را به وزارت خارجه ایران کشاند. دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه در این احضار مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه نمایی رسانه‌های این کشور، به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و گفت: انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید.یک روز بعد از احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت خارجه ایران، رسانه‌های جمهوری آذربایجان از احضار «سید عباس موسوی» سفیر ایران در باکو به وزارت امور خارجه این کشور خبر داده و اعلام کردند که در این ملاقات، مراتب ناخرسندی باکو از موارد ادعایی «تبلیغات علیه جمهوری آذربایجان در رسانه‌های ایرانی، کارزارها برای لکه‌دار کردن باکو و لفاظی‌های تهدید آمیز مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی ایران» به وی اطلاع داده شده و این موارد مغایر روح روابط دو کشور اعلام شده است.در این دیدار همچنین وضعیت اسکان اتباع جمهوری آذربایجان که در ایران مرتکب جرم شده‌اند غیرقابل قبول اعلام شده و بر بازگرداندن آنها تأکید شده است. این رویکرد غیرسازنده و اظهارات غیردوستانه علی‌اف به فاصله یک سال بعد از اظهارات غیرسازنده قبلی‌اش مطرح می‌شود. او مهر ماه ۱۴۰۰ نیز در سالروز جنگ دوم قره‌باغ به برگزاری رزمایش سپاه در شمال غرب ایران واکنش نشان داد و عنوان کرد که برای ما سؤال است که چرا اکنون و چرا در مرز ما چنین رزمایشی صورت می‌گیرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ششم مهر ماه ضمن ابراز تعجب از اظهارات علی‌اف، برگزاری مانور را یک موضوع حاکمیتی خواند که برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود و تصریح کرد: حضور هر چند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای‌مان را تحمل نمی‌کنیم.علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هشتم مهر ماه سال گذشته در مراسم دریافت رونوشت « علی علیزاده» سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران، انجام رزمایش نظامی از سوی کشورها در داخل اراضی خود را در چارچوب حق حاکمیت ملی دانست و با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای مشترک کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد. (اینجا بخوانید)
توهم خرید امنیت از طریق توسل به بیگانگان را از سر بیرون کنید
۱۳ مهر ماه ۱۴۰۰ نیز سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی یادآور شد: از ابتدا توصیه ما به حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور فقید آذربایجان این بود که با همکاری‌های لجستیک و آموزشی ایران به تقویت نیروهای مسلح کشور بپردازد و اراضی اشغال‌ شده را به دست نیروهای خود آزاد سازد که متأسفانه از سوی وی پذیرفته نشد و نتیجه آن اتکای بیشتر آذربایجان به قدرت‌های بیگانه و توسل به نیروهای خارجی شد. بدون شک رژیم صهیونیستی بدون توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند که آتش جنگ را در منطقه به دلیل اشتباه استراتژیک دولت فعلی شعله‌ور کند و این فاجعه‌ای مصیبت‌بار خواهد بود.توصیه ما به مقامات جمهوری آذربایجان این است که توهم خرید امنیت از طریق توسل به نیروهای بیگانه را از سر بیرون کنند و بر مردم خود متکی باشند. کشور آذربایجان مردم مبارز و قهرمانی دارد که قادر به حفظ امنیت کشورشان به دست خویش هستند.
پاک آیین: جمهوری آذربایجان منافع خودش را به منافع ترکیه گره زده
محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در باکو نیز در همین خصوص و در ۲۷ مهر ماه سال گذشته در گفت‌وگویی با فارس گفت:  بنده سال‌ها در باکو بودم و با ادبیات و شخصیت آقای علی‌اف آشنا هستم، چنین صحبت‌هایی از ایشان عجیب و غریب بود. از رئیس جمهوری که مسلط بر مسائل دیپلماتیک و روابط خارجی است، بعید بود که این اظهارات را بیان کند، آن هم نسبت به جمهوری اسلامی ایران که در دورانی که اراضی جمهوری آذربایجان در اشغال ارمنستان بود و ارمنستان می‌توانست در حاشیه ارس جاهایی را تخریب کند، جمهوری اسلامی ایران با مرزبانان و سربازان خود از این مناطق محافظت کرد و اجازه نداد ارمنستان اقدامی را صورت دهد.
وقتی «علی‌اف» راه و رسم همسایگی را نمی‌داند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه