یک استاد زیست شناسی دانشگاه تهران به« اقتصادسرآمد» می گوید: تالاب شادگان بحرانی‎‌ترین تالاب کشور

پتروپالایشگاه فاجعه ای که تالاب شادگان را تهدید می‌کند

گروه انرژی -  سالانه آمارهایی در بحث بیماریهای مختلف پوستی و تنفسی از استان خوزستان اعلام می شود که همگی براثر آلایندهای ناشی از شرکت های صنعتی در دل شهرها و یا حاشیه آنها نشأت می گیرد. با خشک شدن تالاب ها و کم شدن عرصه آنها متاسفانه کانون‌های ریزگردی هم به این مشکلات اضافه می‌شود. به تازگی طرحی نیز با عنوان شرکت پتروپالایش ملل در شهرستان شادگان که وعده های ایجاد اشتغال برای بومیان داده  نیز قرار است احداث شود که باعث نگرانی دغدغه‌مندان محیط زیست در این استان شده،زیرا  تبعات خطرناک آن  برای هر موجود زنده ای در این منطقه بیشتر از منفعت آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، اجرای پروژه پتروشیمی پتروپالایش در شهرستان شادگان و در کنار تالاب بین المللی این شهرستان در خوزستان مدتی است بر دغدغه و نگرانی فعالان و دوستداران محیط زیست افزوده؛ این در حالی است که اداره کل محیط زیست این شهرستان برای اجرای آن مجوزی صادر نکرده است. به گفته یکی از فعالان محیط زیست استان این مینی پالایشگاه پتروشیمی عوارض و خطرات زیست محیطی اش بیشتر از بحث استخدام و منفعت آن برای شادگانی ها است.
کسانی که به تالاب شادگان و خشک شدن آن  چشم دوخته اند مدام اعلام می کنند  که با اجرایی شدن این پروژه برای بیش از 1000 نفر شغل ایجاد می کنند، قطعا اصلا چنین چیزی نیست و اگر اشتغال 500 نفر را هم  فراهم کنند که بعید است، چرا که با این کار هم وزنه سنگینی را برداشته اند. اقدام شرکتی به جان تالاب افتاده است مشابه همان پالایشگاه پتروشیمی مسجد سلیمان و مینی پالایشگاه های دیگر در استان خوزستان و کشور به حساب می‌آید که با توجه به تکنولوژی که این شرکت دارد به نظر می رسد از کمترین نیروی انسانی استفاده کند. عوارضی که این شرکت پتروپالایشگاه برای منطقه دارد از نظر زیست محیطی بسیار زیان آور است. ضمن اینکه جانمایی آن هم جای مناسبی نیست و قرار است در دل تالاب شادگان و در نزدیکی آن احداث شود. البته به گفته خودشان با تالاب فاصله دارد که این فاصله به دلیل خشکاندن های مکرر و خشکسالی ها بوده که تالاب کوچک شده است.
تالاب شادگان ازطراوت تا کانون 
ریزگرد شدن
حسین آخانی، استاد زیست شناسی دانشگاه تهران در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شادگان یکی از مهم ترین کانون‌های ریز گردها در جنوب غرب ایران است و اوضاع کشاورزی و شیلات در این بخش وضع بسیار اسفناکی دارند.
تالاب شادگان بحرانی‎‌ترین تالاب کشور
وی در ادامه افزود: علاوه بر موارد یاد شده ساخت جاده ماهشهر- آبادان مانعی شده برای جریان آب شمال به جنوب تالاب شادگان، باعث شده تا این تالاب عملا خشک شود و به یکی از بحرانی ترین تالاب‌های کشور بدل شود.
شادگان قطعه قطعه می‌شود؟ 
وی با بیان این که طبیعی است که هر نوع صنایعی که  بخواهد در محل تالاب شادگان ایجاد شود از جمله صنعت آلوده کننده شیمیایی و پتروپالاشگاه مستلزم ایجاد جاده است، گفت: ایجاد راه دسترسی به مراکز صنعتی که قرار است در تالاب شادگان یا اطراف آن، موجب قطعه قطعه شدن تالاب خواهد شد و بر عمق بحران در شادگان می‌افزاید.
ایجاد پتروپالایشگاه ضرورتی ندارد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این مهم که ضرورتی ندارد تا در تالاب شادگان پتروشیمی ساخته شود؛ ابراز داشت: چرا که در بخش شرقی این تالاب و در شهر ماهشهر دو مجتمع عظیم پتروشیمی بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی را داریم. 
فاجعه بزرگی به نام پتروپالایشگاه تالاب شادگان را تهدید می‌کند
آخانی ساخت مجدد پتروپالایشگاه در اطراف یا نزدیک تالاب شادگان را فاجعه بزرگی دانست که باید به هر قیمتی جلوی آن را گرفت.
یک شرکت پتروشیمی بدون تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ‌منابع طبیعی در حال تسطیح و خاکبرداری در مجاورت (حدود1800متر) تالاب بین‌المللی شادگان است. واحدهای پتروشیمی، مشمول تهیه گزارش‌های زیست‌محیطی هستند. این واحد نیز گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را تهیه کرده، اما هنوز به تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست نرسیده است. فارغ از این، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان هم از این واحد پتروشیمی شکایت قضایی کرده که البته هنوز پس از چند ماه این شکایت به نتیجه نرسیده است. با وجود همه این ایرادات حقوقی، فعالان حوزه محیط‌ زیست معتقدند که باید حریم اکولوژیک تالاب‌ها را قبل از هرگونه فعالیت توسعه‌ای ملاک قرار داد
شادگان اقیانوسی از نخیلات است با این حال شرایط آن چنان ناگوار شده که در سال ۹۱ فرج‌الهی فرماندار وقت شادگان طی مصاحبه اعلام کرده، با فاجعه خشک شدن ۵۰۰ هزار نخل مواجهیم. اما امروز طبق آمار رسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نخل در شادگان خشک شده‌اند. چرا که حقابه کشاورزی باغات نخیلات هم از تالاب شادگان تامین می‌شود. گفته شده  اوایل تابستان پارسال، احداث پتروپالایش در زیدون بهبهان، آغاجاری، ابوالفارس رامهرمز، دشت آزادگان، شادگان و اندیمشک مصوب شده است. این کار قطعاً با فوانین حفظ محیط زیست کشور مغایرت دارد اما باید دید کدام رانت انقدر قوی بوده که توانسته چنین مصوبه ای را برای تالاب شادگان به ثمر برساند؟
پتروپالایشگاه فاجعه ای که تالاب شادگان را تهدید می‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه