بهشتیان، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات به« اقتصادسرآمد» می گوید:

ارزش صيد كل آبزيان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزايش يافته است

 سرآمد دریایی - به بهانه برپایی ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته تهران ۱۴۰۱سراغ سید مصطفی بهشتیان، سرپرست صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران رفتیم تا درجریان آخرین وضعیت صید و صیادی کشور قرار بگیریم. در همین رابطه صحبت های ایشان را در ذیل دنبال می کنیم:
اقتصادسرآمد: وضعيت صيد در كشور از نظر كمي و كيفي نسبت به شاخص ها و معيارهاي مطلوب چگونه است؟
سید مصطفی بهشتیان: ميزان صيد آبزيان دريايي در سال ۱۴۰۰ ، معادل ۷۰۲,۴۶۰ تن بوده است كه اين مقدار ۵۶ % از كل توليد آبزيان كشور را شامل مي گردد. اين رقم نشان مي دهد ۱۰۰ % از اهداف كمي برنامه تحقق يافته است و نسبت به مقدار صيد سال گذشته ۲% كاهش يافته است.
از مجموع صيد حاصله معادل ۲۹,۸۶۴ تن حاصل از تلاش صيادان در آب هاي درياي خزر و معادل ۶۷۲,۵۹۶ تن از آب هاي جنوبي كشور صيد شده است كه به ترتيب نسبت به سال گذشته ۴% و ۲% كاهش داشته اند. ارزش صيد آبزيان در سال گذشته، ۲۹۰,۲۶۴ ميليارد ريال (معادل ۱.۱۳
ميليارد دلار) برآورد مي شود كه ۱۱,۷۹۱ ميليارد ريال از آب هاي شمال و ۲۷۸,۴۷۳ ميليارد ريال از آب هاي جنوب به دست آمده است. ارزش صيد كل آبزيان نسبت به سال گذشته ۲۱ % افزايش يافته است.
اقتصادسرآمد: با توجه به ویژگی خاص صید ترال و احتمال آسیب جدی به زیست آبزیان، با صيد ترال چه بايد كرد و شما چه مي كنيد؟
سید مصطفی بهشتیان: صيد ترال در حال حاضر با تصميم شوراي امنيت كشور و فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي تعطيل مي باشد و فعاليتي انجام نمي شود. از نظر كارشناسي استفاده از روش صيد ترال براي صيد كفزيان و از جمله صيد ميگو اجتناب ناپذير است و برخي از گونه هاي صيد را تنها با اين روش مي توان صيد كرد. در خصوص صيد فانوس ماهيان از روش ترال ميان آبی  استفاده مي شود و در صورت مراقبت و نظارت لازم و با اصلاح تورهاي ترال آسيب چنداني به ذخاير موجود وارد نخواهد شد. در هر حال تصميم گيري در مورد ناوگان صيد ترال بايد به نحوي باشد كه ضمن ملاحظات زيست محيطي، سرمايه گذاران اين صنعت نيز بيش از اين متضرر نشوند و از ذخاير موجود فانوس ماهيان كه بخشي از صيد سالانه دريايي را تشكيل مي دهند نيز بهره برداري شود.
 اقتصادسرآمد: در کشور ما، وضعيت صيادان چگونه است؟ آيا تحت پوشش قوانين حمايتي هستند؟ اصولا چگونه يك صياد ساخته و پرداخته مي شود آيا سنتي است يا مبتني بر آموزش است.
سید مصطفی بهشتیان: در حال حاضر بيش از ۱۴۰ هزار صياد در آب هاي درياي خزر در شمال كشور و  آب های خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند به صيد و صيادي مشغولند و بيش از ۹۰ درصد آنان تحت پوشش بيمه قرار دارند. صيد در آب هاي شمال كشور عمدتا در قالب تعاوني هاي صيادي صورت ميگیرد و صيادان به صورت تعاوني فعاليت مي كنند. ولي در آب هاي جنوب كشور بخشي از صيادان عضو تعاوني هاي صيادي هستند و برخي ديگر به صورت آزاد بر روي شناورهاي صيادي كار مي كنند. 
سازمان شيلات ايران نيز از طريق ادارات كل استاني خود دوره هاي مختلفي در زمينه حفظ ذخاير، اصول واركان تعاوني هاي صيادي، دوره هاي دريانوردي و ... براي جامعه صيادي برگزار مي نمايد.
 اقتصادسرآمد: مهمترين برنامه هاي شما در حوزه بهبود شرايط چيست؟
سید مصطفی بهشتیان: در حوزه صيد و صيادي سياست گذاري و جهت گيري اصلي برنامه ها با توجه به تحت فشار بودن ذخاير مناطق ساحلي، بهره برداري از ذخاير برداشت نشده و كمتر برداشت شده نظير اسكوييد، خيار دريايي، سطح زيان ريز و همچنين توسعه صيد در آب هاي دور و فراساحل و امكان سنجي براي اعزام بخشي از ناوگان صيادي براي صيد در آب هاي ساير كشورهاست. از ديگر برنامه هاي در دست اجرا تغيير روش صيد گوش گير به لانگ لاين تون ماهيان است كه با اين روش، ضمن اتنخابي شدن صيد، ماهيان صيد شده از كيفيت بالاتري برخوردار خواهند بود.
 اقتصادسرآمد: ارزيابي و انتظار شما از نمايشگاه شيلات كه در آبان ماه برگزار خواهد شد چيست؟
سید مصطفی بهشتیان: با توجه به اعلام سال توسط مقام معظم رهبري و تلاش هاي سازمان شيلات ايران براي شناسايي و حضور شركت هاي دانش بنيان و فناور در نمايشگاه شيلات، به نظر مي رسد نمايشگاه امسال نسبت به سال هاي قبل بسيار پر پار تر و مفيد تر خواهد بود و با استقبال بيشتري رو به رو خواهدشد.
ارزش صيد كل آبزيان نسبت به سال گذشته  ۲۱ درصد افزايش يافته است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه