فضل الله علمشاهی، تولید کننده ماهی قزل آلای رنگین کمان:

فروش ماهی زنده، اولویت‌های مزرعه ماهی دَنگ آسیاب

صحبت های فضل الله علمشاهی، تولید کننده ماهی قزل آلای رنگین کمان و مدیر مزرعه دَنگ آسیاب در متن زیر از نظر شما می گذرد:
فضل الله علمشاهی هستم و حدود ۲۰ سال در کار تولیدو پرورش‌ ماهی قزل آلای رنگین کمان و مدت ۵ سال در کار تکثیر قزل آلا در مزرعه دَنگ آسیاب واقع در دهکده توریستی و گردشگری خولیندره از توابع شهرستان علی آباد کتول استان گلستان می‌باشم.‌ 
استان گلستان با داشتن منابع سرشار طبیعی مثل جنگل‌ها و منابع آبی شامل رودخانه و چشمه ها و همچنین منابع زیرزمینی بخصوص چاه‌های آب، قطب تولید محصولات متنوع شیلاتی مخصوصا ماهی قزل آلا میباشد.‌
از این جهت و با توجه به این وجود این پتانسیل بسیار قوی بهترین مکان برای تولید محصولات شیلاتی و بالاخص ماهی قزل آلا میباشد. مصرف ماهی در سبد غذایی خانواده تولید این محصول را از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌کند. اما امروزه بدلیل کاهش منابع آبی و نذورات آسمانی و شرایط جوی وهمچنین مشکلات تولید در مزارع پرورش‌ ماهی قزل آلا تقاضای خرید این محصول توسط مردم کاهش یافته است و همین عوامل باعث بروز مشکلات چه در بحث تولید ماهی و چه در بحث مصرف ماهی توسط خانواده ها می‌شود. 
فرهنگ سازی درست جشنواره ها پخت و پز غذا با محوریت شیلات و محصولات آبزی پروری  
در استان گلستان طی چندسال اخیر جشنواره ها و مسابقات با محوریت شیلات و محصولات آبزی پروری و پخت و پز و جشنواره غذا برگزار می‌شود، که این یک فرهنگ سازی درست و به جا است. در این زمینه باید تبلیغات تلویزیونی و رسانه ها و بالاخص با وجود شبکه های اجتماعی موجوداطلاع رسانی در این زمینه افزایش یابد.
پیشنهادهای مدیر مزرعه دَنگ آسیاب
من به عنوان کسی که در این صنعت حدود ۲۰ سال مشغول فعالیت هستم چند راهکار را پیشنهاد می کنم: اول اینکه فروش ماهی در مزارع به صورت زنده باشد.یعنی مصرف کننده که به مزرعه مراجعه میکند ماهی زنده را برای مصرف خود انتخاب کند. دوم اینکه در سطح استان فروشگاه‌های عرضه ماهی بیشتری ایجاد شود و ماهی به صورت زنده در دسترس مصرف کننده قرار بگیرد. سوم اینکه در جاده های بین راهی استانی مراکز فروش زنده ایجاد شود. چهارم اینکه سازمان شیلات به عنوان‌ متولی اصلی در این امر نظارت بیشتری بر مراکز تولید و فروش ماهی داشته باشد. پنجم اینکه مزارع تولیدی با تمام توان در جهت تولید بهتر و باکیفیت تر قدم بگذارند. 
فروش ماهی بصورت زنده، اولویت‌های مزرعه ماهی دَنگ آسیاب
بنده در مزرعه دَنگ آسیاب یکی از اولویت‌های خودم رو بر فروش ماهی بصورت زنده درنظر گرفتم. در این مزرعه ماهی بر اساس نیاز مشتری صید و بفروش می‌رسد. به دلیل اینکه مزرعه من در یکی از بکرترین مناطق جنگلی و گردشگری و توریستی استان گلستان قرار دارد و همچنین منابع آبی مثل آبشارها و چشمه سارها و رودخانه فصلی و مناطق جنگلی متنوع وجود دارد،از این جهت و باتوجه به حضور روز افزون توریست‌ها و گردشگران و مصرف کنندگان محلی ماهی قزل آلا در این منطقه، سعی بر تولید با کیفیت تر و مرغوب تر و همچنین محصول ارگانیک داشته ام. 
خواسته علمشاهی از مدیران دستگاههای اجرایی
در انتهای بحث من یک خواهش هم از مسئولان مربوطه چه در سازمان شیلات به عنوان متولی اصلی تولیدکنندگان محصولات شیلاتی و چه در سازمان نظام مهندسی و سازمان دامپزشکی و همچنین بانک ها به عنوان حامیان مالی پرورش‌ دهنده ها درخواست دارم که برای رفع موانع تولید و مشکلات پرورش‌ دهندگان کوشش بیشتری داشته باشند و در دادن مجوزها و تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند.تا پرورش‌ دهنده های ماهی دلگرم تر و با خیالی آسوده تر به سمت تولید هدفمند و پایدار پیش بروند.
 فروش ماهی  زنده، اولویت‌های مزرعه ماهی دَنگ آسیاب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه