سید حسین حسینی، رییس سازمان شیلات در گفت و گو با« اقتصادسرآمد»:

800 شناور ایران در آب های بین المللی مشغول به صید و صیادی هستند

روزنامه دریایی سرآمد درباره اهم برنامه ها و راهبردهای سازمان شیلات با دکتر سید حسین حسینی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران گفت و گویی ترتیب داده است که شرح این مصاحبه را در ذیل با هم می خوانیم:
اقتصادسرآمد:  به طور مشخص مهم ترین راهبرد شیلات در مسیر رشد و پیشرفت چیست؟
سید حسین حسینی : همگام با سیاست های جهانی مسیر توسعه و پیشرفت صنعت شیلات در کشور بر توسعه آبزی پروری و کاهش فشار بر ذخایر ارزشمند دریایی کشور استوار است. در این میان با توجه به خشک سالی های اخیر و اولویت بهره برداری از ذخایر آب شیرین کشور برای مصرف شرب و کشاورزی سیاست سازمان برای توسعه آبزی پروری،  متمرکز بر توسعه آبزی پروری در آب های شور و لب شور، توسعه پرورش میگو (با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده)، توسعه سیستم پرورش آبزیان در دریا،  معرفی گونه های جدید با ارزش افزوده بالاتر به سیستم آبزی پروری کشور، افزایش بهره وری و پایداری تولید در سایر بخش های آبزی پروری می باشد.
در بخش صید و صیادی با توجه به کاهش ذخایر آبزیان در آب های ساحلی و وجود ظرفیت دسترسی به آب های آزاد و بین المللی سیاست سازمان شیلات ایران، پایداری صید در آب های ساحلی، تغییر روش های صید سنتی به روش های مدرن و کارآمد با هدف افزایش بهره وری و ارزش افزوده و کاهش ضایعات صید، و از طرف دیگر توسعه صید در آب های بین المللی و دور و برنامه ریزی برای صید از آب های سایر کشورها می باشد.
اقتصادسرآمد:  مهم ترین برنامه های شیلات در سطح بین المللی چه برنامه هایی است و روند و کیفیت اجرا چگونه ارزیابی می شود ؟
حدود 800 شناور از ناوگان صیادی جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی و دور اقیانوس هند مشغول به صید و صیادی می باشند. کلیه فعالیت های صیادی در این منطقه توسط کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند (IOTC) رصد و قانون گذاری و سهمیه بندی می شود. سازمان شیلات ایران در سال 1400 بعد از حدود 10 سال موفق به پرداخت حق عضویت های معوقه این سازمان بین المللی شد که قدم بزرگی در این بخش به حساب می آید.
از دیگر فعالیت های بین المللی می توان به تلاش سازمان شیلات ایران برای صید در آب های ساحلی سایر کشور ها مانند سنگال و کومور و ... نام برد که در سطوح بالا در حال پیگیری بوده و در صورت انعقاد قرارداد با این کشور ها گام بلندی در افزایش تولید و صید گونه های دارای ارزش اقتصادی بالا برداشته خواهد شد.
در سال 1400 بیش از 166 هزار تن انواع آبزیان و محصولات شیلاتی  به خارج از کشور صادر شده و حدود 553 میلیون دلار از این طریق ارز به کشور وارد شده است. 
لازم به ذکر است میگو و ماهیان خاویاری از مهمترین و ارزآورترین اقلام صادراتی بوده  به نحویکه بیش از 75 درصد از میگوی پرورشی در کشور صادر می شود. در همین سال حدود طبق آمار رسمی گمرک در سال 1400 بیش از 3774 کیلوگرم خاویار پرورشی به بیش از 33 کشور جهان صادر شده است.
اقتصادسرآمد:  مهمترین نقاط قوت و ضعف شیلات ایران نسبت به رقبای جهانی چیست  و تدابیر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کدامند؟
داشتن سواحل و دسترسی به دریا و آب های آزاد، از پتانسیل‌های استراتژیكی است كه كشورهای ساحلی را از امتیازهای گسترده سیاسی، نظامی و به ویژه اقتصادی بهره‌مند می كند. ایران از نمونه نوادر كشورهایی است كه هم درشمال و هم درجنوب دارای مرزهای آبی و سواحل گسترده می باشد. میزان سواحل ایران ۵ هزار و ۷۸۹ کیلومتر است که در حدود ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در جنوب و ۸۸۹ کیلومتر در شمال کشور گسترده شده است. این منابع گسترده علاوه بر امکان صید و صیادی در سواحل و آب های دور امکان و ظرفیت بزرگی برای پرورش انواع آبزیان در آب های شور را برای ایران به ارمغان می آورد.
از طرف دیگر وجود زمین های وسیع و لم یزرع در سواحل جنوب کشور، آب و هوای مساعد و چهار فصل و شرایط مناسب کشور زمینه توسعه همه جانبه آبزی پروری را در اختیار صنعت شیلات قرار می دهد.
از مهمترین نقاط ضعف در توسعه صنعت شیلات در کشور می توان به عدم مدرنیزه شدن این صنعت نسبت به سایر کشور های پیشرو در زمینه شیلات اشاره کرد. 
استفاده از روش های صید سنتی منجر به بهره وری پایین و میزان بالای ضایعات در بخش صید و صیادی شده از طرف دیگر آسیب بیشتر به محیط زیست می گردد. تغییر روش های صید، بهره گیری از شناورهای مجهز به ادوات و لوازم مدرن صیادی دنیا، استفاده از سیستم های سرخانه ای و برودتی در کل زنجیره صید تا مصرف و شناورهای پشتیبان علاوه بر افزایش تولید موجبات افزای بهره وری و کاهش ضایعات را به ارمغان خواهد آورد.
در بخش آبزی پروری عمده مشکلات صنعت مربوط به وابستگی تولید به نهاده های وارداتی و عدم خودکفایی کشور در تامین این نهاده ها در شرایط تحریم و افزایش قیمت ارز می باشد. 
از طرف دیگر در بخش آبزی پروری نیز همانند بخش صید روش سنتی و به روز نشده سیستم های پرورش موجبات پایین بودن بهره وری آب و نهاده ها را فراهم نموده به طور مثال در سیستم غیرمتراکم (سیستم مورد استفاده در کشور) از هر هکتار 3 تن میگو برداشت می شود؛ در حالی که در سیستم متراکم از هر هکتار می توان 5 تا 9 تن میگو برداشت کرد.
اقتصادسرآمد:  اشتغال در حوزه شیلات در وضعیتی است؟
در سال 1400 حدود 245 هزار نفر به طور مستقیم در حوزه شیلات مشغول به فعالیت بوده اند. مقایسه میزان اشتغال بخش شیلات در 10 سال گذشته نشان از افزایش 20 درصدی این بخش دارد.
در سال 1400 تعداد جامعه صیادی کشور بیش از 136 هزار نفر (محدوده آب های شمال حدود 9 هزار نفر و بیش از 126 هزار نفر در محدوده آب های جنوب ) و شاغلین فعال در منابع آبی و مزارع کشور حدود 109 هزار نفر برآورد شده است.
800 شناور ایران در آب های بین المللی مشغول به صید و صیادی هستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه