ناصر کرمی‌راد در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات

تکثیر و رهاسازی ۳۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی کشور

با توجه به اینکه تکثير طبيعي ماهيان ضعیف شده است و به دلیل برداشت بي‌رويه شن و ماسه از بستر رودخانه، ورود فاضلاب و انواع آلاينده‌ها به اکوسيستم آبي و صيد غيرمجاز و به طور کلي از بين رفتن زيستگاه‌هاي طبيعي، باعث کاهش تکثير طبيعي آبزيان در رودخانه‌هاي شمال كشور شده و حيات طبيعي آبزيان را به خطر انداخته است سازمان شیلات طی سال های گذشته در پی جبران مافات ذکر شده اقدام به رهاسازی بچه ماهی در مناطق دریایی مورد نیاز کرده است.
در همین رابطه مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران خبرداد و  گفت: ۳۸۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی امسال تکثیر و در منابع آبی کشور رهاسازی شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ناصر کرمی‌راد در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، غذاهای دریایی و صنایع وابسته افزود: از این تعداد بچه ماهی تکثیر شده بیش از ۲۴۰ میلیون قطعه در دریای خزر رهاسازی شده است.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهارداشت: در دریای خزر حدود ۱۲ تا ۱۳ گونه ماهی رهاسازی شده که شامل دو میلون قطعه انواع بچه ماهی خاویاری و بقیه ماهیان استخوانی از جمله سفید، سوف و کپور دریایی می‌باشد.
وی در همین حال از برنامه احداث پنج مرکز تکثیر و رهاسازی ذخایر آبزیان در جنوب کشور خبر داد و اظهار داشت: احداث دو مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان در چابهار و جاسک از محل اعتبارات حوزه مکران کلید خورده و مصوبه احداث سه مرکز دیگر را از محل سفر رییسجمهوری به استان هرمزگان گرفته‌ایم.کرمی‌راد درباره اعتبارات دو مرکز ذخایر تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان تصریح کرد: اعتبارات هر یک از این دو مرکز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است که در مرحله نخست از محل حوزه مکران نزدیک به ۴۱ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
وی گفت: این دو مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان باید ظرف حدود دو سال ساخته و راه‌اندازی شوند که بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در همین حال احداث پنج مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان در جنوب کشور را کافی ندانست و گفت: با توجه به وسعت صید، میزان برداشت آبزیان از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و تنوع بسیار بالای گونههای آبزیان در این آب‌ها، احداث پنج مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان تنها بخشی از نیازمندی‌های‌مان را برآورد می‌کند و البته دولت نیز به این موضوع دارای نگاه ویژهای است.
ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته(ifex ۲۰۲۲) در تاریخ ۲۹ آبان لغایت ۲ آذر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است.
این نمایشگاه با اهدافی همچون تبادل اطلاعات و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فنی در حوزه شیلات، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و فنی، بازاریابی و شناخت امکانات تجاری و تولیدی در عرصه داخلی و بین‌المللی و ایجاد بستر صادرات محصولات شیلات، ارائه پیشرفت‌های داخلی و خارجی در عرصه صنعت شیلات، ارتقای دانش فنی در تولید، عمل‌آوری و بازاریابی، ایجاد زمینه اشتغال، معرفی ظرفیت‌های جدید و فرهنگ‌سازی و ترویج الگوهای بهینه مصرف غذاهای دریایی برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه تعداد ۱۱۲ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف تولید تجهیزات صیادی، فراوری محصولات شیلاتی، صنایع بسته‌بندی، تولید خوراک آبزیان، ماشین‌آلات و صنایع پرورش ماهیان زینتی و آکواریوم، تولید محصوات شیلاتی صادرات‌محور، تاسیسات و تجهیزات برودتی، پرورش آبزیان، صنایع پایین دستی دریایی مرتبط، تولید تجهیزات و ادوات تصفیه آب بهره‌وری و توسعه مکانیزاسیون، جلبک و زالو، صید فراساحل، سیستم توزین، بازار الکترونیکی آبزیان، بانک‌ها و موسسات اعتباری و بیمه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های مرتبط، نشریات تخصصی حضور خواهند یافت
 تکثیر و رهاسازی ۳۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه