درس‌های کالابرگی جهان برای ایران

اجرای آزمایشی کالابرگ کلید خورد

گروه اقتصادجامعه - حمایت دولت‌ها از مردم در برابر مشکلات اقتصادی و مالی در قالب یارانه‌ها و کالابرگ‌ها سابقه‌ای دیرینه در بسیاری از کشورهای جهان دارد. پس از شروع جنگ اوکراین و شروع بحران در زنجیره مبادله کالاهای اساسی مانند سوخت، گاز و غلات که به تورم جهانی بیشتر انجامید، تمایل دولت‌ها به برقراری بیش از پیش این روش‌های حمایتی از جامعه بیشتر شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، وزارت اقتصاد اعلام کرد:‌ بر اساس آخرین اعلام وزارت رفاه، اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی کشور کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد. 
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تأمین مالی کالابرگ مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.
ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.
بارها اعلام شد که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.
اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.
پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود.
تصمیم دولت هیچگاه برای ارائه کالابرگ الکترونیک تغییر نکرده، اما همچنان که اشاره شد تأخیری که پیش آمده به دلیل حصول اطمینان از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در تمام شهرها و روستاهای کشور بوده و به این دلیل بود که یک مرحله آزمایشی دیگر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؛ با اتمام این مرحله و ایجاد این اطمینان که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود.
ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است.
کالابرگ شیوه توزیع پسندیده‌ای است
عبدالمجید شیخی (عضو هیات علمی سازمان تحقیقات وزارت کشاورزی) با اشاره به اقدام اخیر دولت آلمان در ارائه یارانه ۶۵ میلیارد یورویی و اقدامات یارانه‌ای مشابه بسیاری از کشورهای درگیر در بحران‌های جهانی جنگ و بیماری گفت: شرایط جنگ اوکراین به گونه‌ای است که باید از آن به درگیری جبهه شرق با غرب یاد کرد و در این چهارچوب، انسان جوهره واقعی اقتصاد سرمایه‌داری را در بحران‌های آن درک می‌کند. اساطیر و افسانه‌های نوشته شده در کتاب‌های اقتصادی که تا دیروز در چهارچوب آن حتی گفته می‌شد که در بحران‌ها نیز قوانین بازار راهگشا هستند و عده‌ای در داخل، چشم بسته آن‌ها را می‌پذیرفتند. هاچون چانگ اقتصاددان برجسته کره‌ای به خوبی می‌گوید که لیبرال‌ها نسخه‌هایی را برای جهان سوم می‌پیچند که خود سه قرن به آن عمل نکرده و هنوز هم به آن عمل نمی‌کنند. اینکه نمادهای بزرگ سرمایه‌داری لیبرال مثل آمریکا و اروپا کالابرگ و یارانه آن هم در ابعاد چندین میلیارد دلاری منتشر می‌کند، گویای همین واقعیت است که الگوی اقتصاد نئولیبرالیستی از بنیان خراب است و نسخه‌ای برای درمان‌عدم تعادل‌ها ندارد. 
وی در ادامه با انتقاد از برخی درک‌های خیالی از متون اقتصادی ترجمه شده، تصریح کرد: کلیه سیاست‌های یارانه‌ای، خدماتی و مالیاتی توسط این کشورها آن هم در شرایطی که فاصله بین فقیران و کارگران و اغنیا باز هم در کشورهای پیشروی صنعتی سرمایه‌داری غرب درحال افزایش است، حاکی از این است که آن بهشت برین توصیف شده که براساس یک نظم علمی خیالی خلل ناپذیر تنظیم شده است، در عالم واقع وجود خارجی ندارد و افسانه‌ای بیش نیست. 
یارانه در ایران بخش مولد جامعه را تقویت کند
حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در بحث توزیع کالابرگ و یارانه در شرایط بحرانی جهان با اشاره به اینکه اقتصاد کشورهای غرب اروپا و آلمان آلمان و برنامه‌ریزی‌های آن با اقتصاد ایران قابل قیاس نیست، اظهار کرد: در اقتصادهایی مانند آلمان سیاست‌گذاری و توزیع کار آسانی است چرا زیرساخت‌ها و روابط اقتصادی قابل برنامه‌ریزی بوده و ریسک اجرای طرح‌های اقتصادی پایین است، اما در اقتصادهای عجیب و پیچیده‌ای مانند ایران، کار توزیع کالابرگ و یارانه دشوار است. 
وی با تاکید بر اینکه این میزان توزیع یارانه و کالابرگ در جهان از جنگ جهانی دوم تاکنون میان کشورهای توسعه یافته سابقه نداشته است، گفت: تا جایی که من به یاد دارم کشورهایی مانند فرانسه و آلمان برای اولین بار است که یارانه گسترده در حوزه انرژی پرداخت می‌کنند و به نظر می‌رسد صرفا قصد ایمن کردن مردم خود از فشارهای آتی اقتصادی در جریان جنگ اخیر را دارند، فشاری اقتصادی که مشابه و بلکه بیشتر از آن را مردم ما و به‌خصوص جامعه کارگری در ایران سال‌های سال است حس کرده و با آن دست و پنجه نرم
 می‌کنند. 
 اجرای آزمایشی کالابرگ کلید خورد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه