دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره مشکلات تولید کنندگان تن ماهی به «اقتصادسرآمد» می گوید:

ضرر تولیدکنندگان تن ماهی به دنبال حمایت ازمردم

گروه شیلات - در یکی دو سال اخیر موجی از افزایش قیمت شامل کالاهای مختلف و خصوصا برخی محصولات غذایی شده است. برخی کالاهای اساسی شامل شکر، مرغ، تخم‌مرغ، انواع نان، روغن‌های خوراکی، لبنیات، میوه و غیره در طول این مدت حدود ۵ تا ۲۰ درصد افزایش‌قیمت داشته‌اند و حالا تن‌ماهی هم به این لیست اضافه شده است. در طول  دو‌سال اخیر این چندمین‌باری است که قیمت تن ماهی اوج می‌گیرد چراکه ابتدا در اوایل مرداد‌ماه سال گذشته این افزایش قیمت ایجاد شد و متوسط قیمت‌ها از ۱۸ به ۲۳ هزار تومان رسید‌ اما در آبان ماه همان سال دوباره قیمت انواع تن ماهی با افزایش مواجه شد و کف قیمت‌ها از ۲۳ به ۲۸ هزار تومان رسید. حال خبر می‌رسد این فراورده دریایی قرار است بار دیگر افزایش قیمت را تجربه کند.
در روزهای اخیر بار دیگر قیمت انواع تن ماهی در بازار افزایش داشته به شکلی که کف قیمت‌ها که مربوط به برخی برندهای گمنام هستند به ۲۷ هزار تومان و سقف آن به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است! با این قیمت‌ها واضح است که دیگر خانواده‌ها نمی‌توانند بر روی تن ماهی به‌عنوان یک وعده غذای مختصر و ارزان‌قیمت حساب باز‌کنند چراکه یک خانواده ۴ نفره برای یک وعده غذایی خود معمولا به ۲ قوطی تن ماهی نیاز دارند و با محاسبه ارزان‌ترین نوع آن در بازار باید ۵۴هزار تومان جدا از هزینه‌های دیگر داشته باشند.
نوسان رو به صعود قیمت دلار و محدودیت واردات حلب و فلزات، تولیدکنندگان مواد غذایی و کنسروجات را با دردسر مواجه کرده است. از سوی دیگر کاهش تولید صنایع فولاد کشور نیز موجب شده که تولیدکنندگان مواد غذایی برای بسته‌بندی محصولات خود دچار مشکل شوند. همین اتفاقات کافی است تا قیمت تمام‌شده تن ماهی و سایر غذاهای کنسروی با تاثیر سوء همراه باشد. اما این تنها عامل افزایش قیمت کنسرو تن ماهی در ایرانی که در شمال و جنوب صاحب دریاست نمی تواند باشد.
نرخ دستمزد در کنسروسازی از فروردین دستخوش افزایش شده است
سیدمحمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اما در اقتصاد سرآمد، گفت: برای ملاحظات شرایط اقتصادی مردم، سندیکا با افزایش قیمت تن ماهی به بیش از سی ‌ونه هزار و نهصد تومان مخالف است و از تولیدکنندگان خواسته است از سود خود به نفع مصرف کننده بکاهند.
وی با تاکید بر این که نرخ دستمزد در کارخانه‌های کنسروسازی از فروردین سال جاری دستخوش افزایش شده است، افزود: بخش حاکمیتی در قیمت‌گذاری کنسرو ماهی تن برای سال جاری از این سندیکا خواسته تا قیمت این فرآورده دریایی را تا بیش از۴۰ هزار تومان تعیین نکند.
تلاش برای همراهی با مردم 
وی با تاکید بر توجه ویژه سندیکای صنایع کنسرو ایران در همراهی با شرایط اقتصادی مردم ایران، گفت: به همین منظور سندیکا با افزایش نرخ کنسرو ماهیبه بیش از عدد اعلامی از سوی دولت مخالفت کرده است.
ثبات قیمت کنسرو همزمان با افزایش
 هزینه تولید
میررضوی با بیان اینکه هزینه‌های تولید تن ماهی افزایش قابل توجه داشته است، اظهار کرد: یک بخش از هزینه‌های تولید به مواد اولیه ای چون ماهی، قوطی، درب قوطی، کارتن، شرینگ و مواد افزودنی مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت به معنی تقاضای کمتر برای مصرف است، این موضوع به نفع تولیدکننده نیست چراکه سهم فروش و بازار خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت استقبال نمی‌کند مگر به اجبار هزینه تمام شده تولید.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در ادامه با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های تولید در بخش‌های مواد اولیه و هزینه‌های جانبی با توجه به شرایط موجود خارج از توان تولیدکننده است، اما تولیدکنندگان تلاش می کنند تا از سود خود به نفع مصرف کننده بکاهند گفت: قیمت گذاری با نرخ پیشین (نرخ سال های قبل) با توجه به افزایش ششصد برابری قیمت روغن صرفه از صرفه تولید در صنایع روغن‌بر از جمله کنسرو سازی به شدت می‌کاهد.
با این تفاسیر اما در کنار عواملی که برای افزایش قیمت انواع تن ماهی در چند روز اخیر ذکر شده یک عامل مهم، موثر و البته پنهان نیز برای این موضوع وجود دارد. چرا که حدود دوسال است که در بخش زیادی از آب‌های جنوب ایران به یک کشور خارجی اجازه صید داده شده است. بر این اساس کشتی‌های صیادی  این کشور می‌توانند در آب‌های ایران به ماهیگیری بپردازد.
 اما مشکل این است که چین مبادرت به صید بی‌رویه در آب‌های ایران می‌کند و بنابراین سهم صیادان ایرانی بسیار محدود شده است. به همین دلیل ایران مجبور می‌شود کسری انواع ماهی‌های تن و به ویژه از نوع کرال را از کشورهای دیگر با قیمت بیشتر خریداری کند که همین موضوع نیز بر روی قیمت تمام شده تن‌ماهی تاثیرگذار است.
ضرر تولیدکنندگان تن ماهی به دنبال حمایت ازمردم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه