بررسی «اقتصادسرآمد» از چالش نبود خطوط کشتیرانی منظم بنادر کشور در گفت و گو با بهرزو آقایی

بندر امام باید محل دپوی کانتینر خالی شمال غرب خلیج فارس باشد

گروه اقتصاد دریا – اعظم زندیه -  یکی از شاخص توانمندی در بازارهای تجاری، برخوراری از زیرساخت‌های بندری است که این موضوع در شمال و جنوب کشور توسعه قابل توجهی پیدا کرده است و بر این اساس می توان گفت که بندر امام خمینی (ره) یکی از نقاط قوت تصمیم گیری های دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی بشمار می‌آید.
بندرامام خمینی(ره) و توسعه تجارت دریایی 
بهرزو آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان درگفت‌وگو با اقتصادسرآمد در ارتباط با برخی ضرورت‌های بندری، گفت: توسعه بندرامام خمینی (ره) یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آن را مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان این که ، بندر امام خمینی (ره) یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصاد دریایی است، افزود: برای رونق بخشیدن به بنادر کشورو دستیابی به رونق اقتصاد در این بخش باید به دو مولفه تجهیزات زیربنایی و روبنایی آن توجه ویژه داشت.
 نبود خطوط کشتیرانی منظم در بنادر چالش جدی است
وی با اشاره به این نکته که کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر خطوط  باید به رفع این مهم کمک کنند تا خطوط کشتیرانی ما از نظم خاصی پیروی کنند، ابراز داشت: متاسفانه این مهم که برنامه زمان بندی منظمی در کشتیرانی کشور وجود ندارد واقعیتی است که نادیده گرفته شده است.
ضریب دسترسی به شبکه جهانی دریایی را ارتقا دهیم
به گفته آقایی اولین اقدامی که به این منظور در بندر امام خمینی باید صورت بگیرد تدوین یک برنامه زمانی متناوب است. این مهم بیش از همه متوجه کشتیرانی جمهوری اسلامی است تا بتوانیم ضریب دسترسی به شبکه جهانی دریایی را ارتقا دهیم. بحث دیگری که در بندر امام خمینی مطرح است این که، باید محل دپوی کانتینر خالی شمال غرب خلیج فارس بندر امام باشد تا در صورت نیاز در اختیار متقاضی از بنادر اطراف قرار بگیرد.
ظرفیت‌های تجاری با محوریت
 بندر امام خمینی (ره)
او اضافه کرد: کشورهای جنوب آسیای شرقی، می توانند از طریق ظرفیت‌هایی که در بنادر ایران به خصوص با محوریت بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، دسترسی مناسبی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشند.
آقایی با یاداوری این نکته که بندر امام خمینی (ره) به لحاظ دسترسی زمینی به سی ای اس و دریای خزر فرصت خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، گفت: این مسیر با جذابیت‌های اقتصادی خود از نظر تجاری می تواند صاحبان کالا را به خود جذب کند.
وی تاکید داشت: یکی از موضوعات اساسی رونق تجاری بحث ضریب دسترسی به شبکه جهانی است که ضریب دسترسی به عنوان یک شاخص اصلی برای بنادر به شمار می آید که بندر امام خمینی در این حوزه نیز موفق ظاهر شده است.
بحث مهم تر که همه باید به آن واقف باشیم اینکه، رونق ترانزیت آیتمی است که شاخصه کشور را در تجارت دریا محور می تواند برای مواقع مربوط به ترانزیت ارتقا بخشد. با توجه نزدیکی بندر امام  به خزر و وجود مناطق ویژه اقتصادی بین این دریاچه و بندر امام، باید بندر امام خمینی را به عنوان بخش مهم کریدور جنوب و شما ل در ترانزیت  مورد توجه قرار بگیرد.
او به عملکرد بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره کرد و گفت: امسال ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد داشته است. چرا که مباحث رو بنایی وموضوعات مرتبط با تجهیزات این بخش  با قابلیت تخیله هر نوع بار و کالا در بندر امام خمینی (ره) به خوبی  پرداخته شده است.
دفاع از سهم تجاری ایران، راهبردی برای بهبود تجارت خارجی 
وی همچنین دفاع از سهم تجارت دریایی ایران را راهبردی برای بهبود تجارت خارجی ایران عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم تجارت دریایی منطقه را مورد بررسی قرار دهیم چرا که باید بپذیریم وضعیت ما در شرایط بهتری نسبت به گذشته قراردارد.آقایی با اشاره به این مهم که در حوزه زیرساختی بنادر باید از ظرفیت اسکله ای پذیرش کشتی‌های تناژ بالا با ایجاد عمق مناسب تا پای اسکله، در بندر امام خمینی (ره) بهره گرفت ، گفت: خوشبختانه  بندر امام به لحاظ عمق و تجهیزات قابلیت ‌های منحصر به فردی را درمیان سایر بنادرکشور در اختیار دارد.
پسکرانه ها از عوامل موثر در رونق بنادر و ترانزیت هستند موضوع دیگری بود که وی به آن پرداخت و ابراز داشت: استفاده از اراضی قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در ایجاد اسکله‌هایی با آبخور بسیار بالا جهت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ نگهداری کالا باشد، اقتصادی‌ترین فرصت برای توسعه تجارت از طریق پسکرانه‌ها در این بندر خواهد بود.
به گفته این مقام مسئول، بندر امام خمینی (ره) به عنوان یک بندر بزرگ تجاری پیشگام در حوزه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی طی دو دهه گذشته ضمن فراهم کردن محیط کسب و کار پویا و کارا ، با حضور سرمایه‌گذاران متعدد و حجم سرمایه‌گذاری قابل توجه به یک بندر نسل سوم و در جهت ورود به بنادر نسل بالاتر قرار گرفته است .
آقایی همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در بخش‌های مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در بخش پایانی سخنان خود، گفت: با توجه به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله، نزدیکی به ۷۰درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام، نزدیکی به منطقه آزادتجاری اروند، قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-  جنوب‌‌ (INSTC) وکریدور بین‌المللی حمل و نقل شرق  – غرب، قرارگرفتن در کوتاه ترین وایمن‌ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، این بندر را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.
 بندر امام باید محل دپوی کانتینر خالی شمال غرب خلیج فارس باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه