اعمال فشار اروپا بر بیمه گران شرکت‌های کشتیرانی« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

افت کسب وکار دریایی آسیا با تحریم بیمه کشتی‌های روسی

گروه اقتصاددریا - بیمه کشتیرانی یکی از مهمترین خدمات برای انتقال بار از مسیرهای دریایی است؛ چراکه هرچند احتمال واژگونی یا وقوع دیگر حوادث دریایی برای یک کشتی بالا نیست، اما ضرر آن ممکن است تا چندین میلیارد دلار باشد و این مسئله موجب شده است کشتی‌ها، خصوصا کشتی‌های حامل نفت، بدون بیمه اقدام به انتقال بار نکنند. از این جهت قطع ارائه خدمت بیمه به کشتی‌های روسی از سوی اتحادیه اروپا دست کم در کوتاه مدت و تا زمان یافتن جایگزین مناسب، روند فروش نفت روسیه را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، کشورهای اروپایی وابستگی نسبتا قابل توجهی به نفت روسیه دارند، اما در مقایسه با گاز، جایگزین کردن نفت روسیه با نفت دیگر کشورها، برای کشورهای اروپایی آسان تر است و از این رو تحریم نفت روسیه در برنامه یک ماه آینده اتحادیه اروپا قرار گرفته است؛ درحال حاضر تنها کشورهای یونان، قبرس و مالت این تصمیم را نامناسب ارزیابی کرده‌اند. قطع ارائه خدمت بیمه یکی از موثرترین اقدامات اروپا و آمریکا در مورد تحریم صادرات نفت ایران در کوتاه مدت بود و از این جهت کارشناسان کارایی این اقدام را دست کم در کوتاه مدت حتمی دانسته‌اند.
در عین حال یکی از مهمترین نتایج تحریم صادرات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا افزایش قیمت جهانی این محصول است؛ چراکه در حال حاضر نیز میزان تقاضا از میزان عرضه نفت بالاتر است و چنانچه بخشی از نفت روسیه از بازار حذف شود، اختلاف عرضه و تقاضا تشدید می‌شود و این مسئله به افزایش قیمت نفت دامن خواهد زد. پس از اعلام خبر برنامه تحریم ارائه خدمت بیمه اتحادیه اروپا به کشتی‌های حامل نفت روسیه، قیمت جهانی نفت رشدی قابل ملاحظه را تجربه کرد و در حال حاضر بالاتر از ۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. در روزهای اخیر اما اعلام شده نفت روسیه به حدود 50 دلار خریداری خواده شد انهم در صورتی که بخشی از تحریم ها علیه این کشور برداشته شود.
خلاقیت اروپا در نوع تحریم دریایی روسیه
نواب طبابی، فعال صنعت بیمه در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: بیمه‌گران اروپا و آمریکا که بازار دریانوردی بین المللی را تحت نفوذ دارند، برای اجتناب از نقض تحریم‌ها، پوشش نفتکش‌های روسی را محدود کرده اند. در این بین حتی کشتی‌های غیرروسی اگر نفت روسیه را حمل کنند، ممکن است با ممنوعیت دریافت پوشش بیمه روبرو شوند.
افت کسب وکار دریایی آسیا با تحریم بیمه کشتی‌های روسی
وی با اشاره به تشدید محرومیت‌های دریایی روسیه با این اقدام اروپا، افزود: اقدام بیمه‌گران غربی ممکن است موفقیت اخیر مسکو در تغییر مسیر جریان صادرات نفت از اروپا و آمریکا، به آسیا را تضعیف کرده و افت کسب و کار دریایی اروپایی روسیه رابیش از گذشته کرده  و ضربه بزرگتری به حمل ونقل دریایی وارد کند. چرا که این محدودیت‌ها به دومین صادرکننده دریایی در جهان ضربه خواهد زد.
اعمال فشار زیاد بر شرکت‌های بیمه‌گر
شرکت‌های بیمه دریانوردی در سطح جهان برای همراهی نکردن با شرکت‌های کشتیرانی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، با فشار زیاد روبه رو شده‌اند، موضوعی بود که وی به آن پرداخت وافزود: با اعمال فشارهایی که اروپا و امریکا بر شرکت‌های بیمه گر وارد کرده‌اند، اختلال یا توقف موقتی بیمه دریانوردی منتفی نیست.
تعامل ایرن و ژاپن در تحریم بیمه کشتی‌ها
طبایی اقدام دولت‌ها برای تضمین ریسک‌های دریایی را مربوط  به حمل کالاهای تحریم شده، بدون سابقه  ندانست و گفت: ژاپن در سال ۲۰۱۲ پس از قطع پوشش بیمه‌گران غربی به دلیل تحریم‌ها، از ضمانت مسئولیت دولتی استفاده کرد تا محموله‌های نفت ایران را وارد کند.
بهره ایران از موقعیت ایجاد شده
ایران نیز می‌تواند از موقعیت پیش آمده برای کشتیرانی روسیه بهره لازم را نصیب خود کند، تصریح کرد: بیمه‌گران ایرانی می توانند پوشش بیمه برای نفتکشهای حامل نفت روسیه فراهم کنند مشروط  براین که این نفتکش‌ها با شرکت‌های تحت تحریم ارتباطی نداشته باشند.
فعالیت‌های بین‎المللی نظیرکشتیرانی‎ها ناگزیر از استفاده از شبکه جهانی بیمه،سیستم های بانکی بین المللی و دیگر ابزار موردنیاز کشتیرانی بین المللی هستند به همین ترتیب صنعت بیمه نیز جهت ارتقاء فنی و توزیع مناسب ریسک نیاز به ارتباط با شبکه بیمه بین المللی و اتکایی دارد.
بیمه راهی برای جبران خسارات است ، در گذشته به علت وجود دزدان دریای و خطرات آتش‌سوزی در میانه مسیر، برخی شرکت‌ها اقدام به بیمه وسایل حمل و نقل دریایی می‌کردند تا از ایجاد خسارات جدی جلوگیری شود. اما امروزه بیمه حمل و نقل دریایی، کلیه خطرات و خسارات تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی را پوشش داده و طی آن بیمه‌گر متعهد می‌شود که این خسارات را جبران کند. از این روز اروپا با اتکا به این مهم قصد دارد تا کشتی‌های حامل انرژی روسها را تحت فشار جدی قرار دهد. تا این کشورناگزیر از پذیرش شروط انها باشد.
 افت کسب وکار دریایی آسیا با تحریم بیمه کشتی‌های روسی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه