رایگان شدن گاز بها، فقط با 30درصد صرفه جویی؛ اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

افزایش مصرف 100 میلیون متر مکعبی گاز در هفته آینده

گروه انرژی - فیروز اسماعیلی -  باتوجه به ورودجبهه هوای سردبه کشور در هفته آینده  که به موجب آن کاهش دمای هوا را پیش رو داریم پیش بینی می‌شود ضمن سرد شدن هوا کشور و بخصوص وزرارت نفت و شرکت ملی گاز ایران با مشکل افزایش مصرف گاز  و متعاقبا اختلال در تامین گاز مورد نیاز مصارف خانگی و صنعتی روبرو شوند.
 پیش بینی افزایش 100 میلیون متر مکعبی مصرف گاز 
 به گزارش اقتصاد سرآمد، در همین رابطه ایزدی بخش رئیس شیفت مرکز راهبری کنترل گاز کشور با اشاره به ورود هوای سرد به کشور گفت: با توجه به اینکه هفته آینده یک جبهه هوای سردی وارد کشور می‌شود و کاهش دمای قابل ملاحظه‌ای را داریم و پیش بینی می‌کنیم حدود صد میلیون متر مکعب افزایش مصرف گاز را داشته باشیم و این کار را سخت می‌کند. وی گفت: از مردم می‌خواهیم با صرفه جویی در مصرف گاز، کمک کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم و مشکلی برای هیچکدام از مصرف کنندگان و در سرشاخه‌ها و نقاط انتهایی شبکه نیفتد. ایزدی بخش در ارتباط در جمع خبرنگارن افزود: در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود ۵۹۰ میلیون مترمکعب ثبت شده و اگر بخواهیم مقایسه کنیم پنج شنبه هفته گذشته مصرف حدود ۵۵۸ میلیون مترمکعب بوده که افزایش ۶ درصدی نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد و اگر بخواهیم با سال قبل مقایسه کنیم حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.
 عمده تولید گاز در نیمه جنوبی کشور است
 وی ادامه داد: دیتاهایی که از همه پالایشگاه‌ها تولید می‌شود در این مرکز جمع آوری و پردازش می‌شود، عمده تولید گاز در نیمه جنوبی کشور است و حدود ۷۰ درصد گاز در پالایشگاه عسلویه تولید می‌شود و در کنار آن پایشگاه پارسیان و کنگان را داریم و دو تا از پالایشگاه‌های دیگر که در شمال شرق کشور یعنی پالایشگاه خانگیران و در غرب کشور نیز پالایشگاه ایلام را داریم و تمامی دیتاهای این پالایشگاه‌ها جمع آوری و پردازش می‌شود.
 گازبهای با صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مردم رایگان‌ می شوند
 در این ارتباط نیز جواد اوجی وزیر نفت در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرد که مصرف گازطبیعی دربخش خانگی وتجاری معادل ۲فازپارس جنوبی نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است؛ همچنین ازمصوبه‌های خوبی برای افزایش رضایتمندی کارکنان صنعت نفت خبرداد.
 وی گفت: امروز برای بررسی توزیع، عرضه و مصارف گاز به طور سرزده به مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز آمدم و ارتباط زنده‌ای با پالایشگاه‌ها و سکوهای پارس جنوبی داشتم.
وی ادامه داد: اکنون روزانه نزدیک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز (حدود ۷۰ درصد گاز کشور) از این حوزه برداشت می‌کنیم و آمادگی ۱۰۰ درصدی برای تأمین گاز با تدابیر اندیشیده‌شده و انجام تعمیرات اساسی در خطوط لوله، سکوهای برداشت گاز، پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقلیل فشار وجود دارد.
 افزایش ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز خانگی و تجاری در روز 
 وزیر نفت با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ۶۰ میلیون مترمکعب در روز، معادل ۲ فاز پارس جنوبی نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: از همه مردم می‌خواهیم برای بهینه‌سازی مصرف تلاش کنند و اقدام‌های خوبی برای تشویق مشترکان هم در نظر گرفته شده و با هر یک درصد کاهش مصرف، شامل ۳ درصد تخفیف گازبها می‌شوند و اگر مشترکی نسبت به مصرف پارسال خود ۳۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشد، گازبهای رایگان خواهد داشت.
 توصیه مصرفی وزیر نفت به مردم
 اوجی همچنین مردم را پوشیدن لباس‌های گرم و رعایت دمای رفاه ۱۸ - ۲۱ توصیه کرد. وی در جریان این بازدید در ارتباط تلفنی با احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی ضمن خداقوت به همه کارکنان صنعت گاز و نفت و پارس جنوبی، بر آمادگی حداکثری برای تأمین پایدار گاز تاکید کرد. وزیر نفت در ادامه با قدردانی از سران قوای سه‌گانه، اظهار کرد: مالیات کارکنان صنعت نفت مانند دیگر کارکنان دولت شد و از این بابت از سران قوا تشکر می‌کنیم و ان‌شاالله انگیزه‌ای دوچندان در کارکنان به وجود می‌آید.
 ۶ خوان اجرای ماده ۱۰ طی شده است
 اوجی در پایان اعلام کرد: در بحث ماده ۱۰ هم ۶ خوان طی شده و تنها گذر از خوان هفتم مانده و ان‌شالله تأیید مشئولان ارشد نظام را می‌گیریم که سبب رضایتمندی همکاران شود.
 افزایش محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها
  از طرف دیگر برای جلوگیری از اختلال و خدمات دهی به مردم غلامرضا کوشکی معاون راهبری شبکه گاز کشور نیز از افزایش میزان محدودیت گازرسانی به صنایع با ادامه روند صعودی مصرف گاز در بخش خانگی خبر داد.  وی گفت: با ورود جبهه جدید هوای سرد، میانگین مصرف روزانه گاز در هفته گذشته حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب بوده و دیروز به ۵۸۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. وی افزود: آن طور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده، در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده دمای هوا به حداقل میزان خود می‌رسد و پیش بینی می‌شود که مصرف گاز بخش خانگی نیز به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد که منجر به افزایش محدودیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها خواهد شد. این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر کارخانجات سیمان نسبت به تابستان ۷۰ درصد محدودیت دارند، صنایع پتروشیمی حدود ۳۵ درصد محدود شدند و برای صنایع فولاد نیز، حدود ۵۰ درصد محدودیت اعمال کرده ایم. 
 افزایش مصرف 100 میلیون متر مکعبی گاز در هفته آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه